Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Column:

Shut Up!


Door Roderick op 27-10-2009 om 07:39
Bron: Gamed

De game-industrie is nog vrij jong, met ruim 25 jaar geschiedenis staat het nog in de kinderschoenen vergeleken met bijvoorbeeld de filmindustrie. Niet alleen aan de korte geschiedenis van de industrie merk je dat deze jong is, ook aan het gedrag van de spelers in de markt kun je het merken en dat siert de gamewereld niet.

De game-industrie mag dan jong zijn, tegenwoordig weten we allemaal dat er aan games meer verdiend wordt dan bijvoorbeeld aan de andere grote entertainmentcategorie: de bioscoop. De grote uitgevers verdienen bakken aan geld met series als FIFA, Guitar Hero en Halo en aan consoles en handhelds wordt ook bakken geld verdiend. Dit gaat echter niet zonder kei en keihard werk. Het hardst wordt natuurlijk gewerkt door de makers van de games en de consoles die altijd maar weer hun beste beentje voor moeten zetten om de klant en de recensent tevreden te houden. Goeie kwaliteit en geven wat je klant wil zijn de belangrijkste punten om de concurrentie een stap voor te blijven, maar soms heb je net even dat extra stapje nodig.

Dat extra stapje zie je in de gamewereld bijvoorbeeld in de third-party exclusieve games die voor een bepaald platform uitkomen. Zij het games die slechts tijdelijk exclusief blijven of games die dat voor altijd zullen blijven, op het moment dat ze uitkomen geven ze een bepaald platform een stevig voordeel. Deze exclusieve games zijn vaak exclusief omdat ervan verwacht wordt dat ze kwaliteit hebben, de aandacht trekken, en mensen ervan kunnen overtuigen een bepaald systeem in huis te halen. Om zulke ‘potentiële toppers’ exclusief naar een systeem te trekken zijn goede relaties nodig, en af en toe een grote zak geld. Of dit een goede tactiek is is geen onderwerp dat centraal staat in mijn column, dat is genoeg besproken. Wat ik echter interessant vind is wat er na het tekenen van zo’n contract gebeurt. Laten we drie sprekende voorbeelden pakken: Splinter Cell Conviction, Mass Effect 2 en Final Fantasy XIV.

Splinter Cell: Conviction werd op de X06 beurs van Microsoft als exclusief voor de PC en Xbox 360 aangekondigd. Dit is niet vreemd aangezien eerdere Splinter Cell delen ook exclusiviteit kenden op de PC en Xbox (360). Later kregen de games altijd releases op andere systemen, maar dat zou bij Splinter Cell: Conviction anders zijn. De game werd meerdere malen uitgesteld en kreeg meerdere malen het stempel “ware Xbox 360 game”. Een loze term natuurlijk, maar dat terzijde. De game zou ‘nooit’ naar de PS3 komen, te complex zijn voor het systeem van Sony en weet ik veel wat. Toch kregen we enkele dagen geleden wat anders te horen: ‘hopen op een PS3 versie kan altijd’. Een verandering van toon. Nu is de vraag, wat heeft Microsoft in vredesnaam aan zo’n relatie? De laatste opmerking is zo’n beetje verklappen dat de game ook naar de PS3 komt, daar teken je potdorie toch geen contract voor met zo’n uitgever? Uitermate onprofessionele opmerking van Ubisoft dus. Op het strafbankje. Daarnaast kun je je natuurlijk afvragen wat er overblijft van de geloofwaardigheid van Ubisoft als Conviction daadwerkelijk op de PS3 zou verschijnen. Het was toch niet mogelijk Ubisoft? Tip van mij: hou gewoon je mond: heb je zelf baat bij, heeft je relatie (in dit geval Microsoft) baat bij en de gamer ook, want die zit niet continu verwikkeld in het eindeloze welles-nietes geblaat.

Zelfde gaat op voor Mass Effect 2, waarbij BioWare toevallig het mondje voorbij praatte. Microsoft is wederom het gebeten hondje: ze hebben er helemaal geen flikker aan als BioWare al voor de release van Mass Effect 2 gaat lopen verklappen dat de game ook naar de PS3 komt. Wie gaat er dan nog een 360 voor halen? Een hele kleine groep mensen die het toch wel wilden doen maar nog even afwachten tot de game uit is. Geen twijfelaar tussen PS3 en 360 wordt overgehaald omdat meneertje BioWare het mondje voorbij praatte: duur contract en door onprofessioneel gedrag van BioWare ziet Microsoft opbrengsten weglopen. Ook BioWare in de hoek dus! Komt ook nog bij dat ik het vreemd vind dat Microsoft überhaupt het contract omtrent de Mass Effect licentie niet compleet dichtgetimmerd heeft: juist zij zijn met BioWare deze serie gestart, zij hebben het de juiste aandacht, ondersteuning en marketing gegeven en zij hebben de aftrap van de serie gegeven. Maar goed, dat is weer een ander verhaal. Wederom tip aan BioWare: mondje dicht houden.

Voorbeeld nummer drie! Er zijn zoveel voorbeelden, maar als ik ze allemaal ga opnoemen ben je morgen nog aan het lezen. Final Fantasy XIV van Square Enix. Deze game werd vol bombarie door Sony aangekondigd op de E3 persconferentie van dit jaar. Met daarbij de prachtige opmerking: deze is exclusief op de PS3 en zal dat ook blijven. Nog geen dag (!!) later krijgen we vrolijk van Square Enix te horen dat de game ook op de PC komt en later horen we dat er eveneens aan een Xbox 360 versie wordt gedacht. Wat heeft Sony er nou in vredesnaam aan om één avond lang trots te mogen claimen dat Final Fantasy XIV van ‘hun’ is? Precies, helemaal niks! Geen mens haalt binnen een dag een PS3 omdat die game er exclusief op uitkomt. Dat kost tijd. Daarom zijn exclusiviteitscontracten ook vol met regeltjes over: “niks verklappen!”. Nee, verklappen mag niet, maar cryptisch zijn over een ‘mogelijke’ versie waar ‘eventueel aan gedacht wordt als het even mee zit, het het hele jaar boven de 20 graden blijft en we leuke briefjes blijven krijgen van boze fans die de game niet kunnen spelen’, ja, dat mag wel. Ook Square-Enix in het hoekje dus: kop houden!

Gamers zijn niet dom, maar uitgevers en ontwikkelaars als Ubisoft, BioWare en Square Enix wel. Wij pluizen elk woord uit wat jullie uitgevers en ontwikkelaars zeggen, op zoek naar hints. Die hints geven jullie en veel te vaak ook. Leuk voor de journalistiek en leuk voor gamesites als Gamed natuurlijk (los van de eindeloze fanboygevechten). Toch lijkt het me tenenkrommend voor partijen als Nintendo, Sony en Microsoft die door onoplettendheid en onprofessionaliteit van anderen bakken met geld mislopen. Als ik in de schoenen van één van deze drie partijen stond zou ik wel oppassen met die contracten. Waardeloos zijn ze geworden.



08:15  Reclamespot Left 4 Dead 2
07:35  New Super Mario Bros. Wii
 Reacties (19)
 Pagina: 1
FloriX op 27-10-2009 om 08:46 [Niv: 258 / Exp: 12906]
(los van de eindeloze fanboygevechten)

Daar ben ik het nou helemaal mee eens.
Interessante column, bedankt!

Robert op 27-10-2009 om 09:06 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Mooie column.
Exclusives zijn zowieso onzin, zeker op consoles. De 360 kan bijvoorbeeld best wel Killzone 2 en Uncharted draaien, net zo goed als de PS3 Alan wake en Splinter cell kan hebben. Technisch is er toch weinig verschil.

BeWario op 27-10-2009 om 10:16 [Niv: 28 / Exp: 1386]
toch een van de betere colums die ik heb gelezen. leuk stukje, maar iets te veel herhaling (2 voorbeelden was denk ik al genoeg geweest).

Gast (80.56.51.xxx) op 27-10-2009 om 11:58
de ps3 kan zeker alan wake en splinter cel draaien de xbox360 kan ook wel killzone 2 draaien en met moeite zelfs wel uncharted en uncharted 2
maar dat komt omdat de xbox360 2 jaar ouder is dan de ps3 .. dus het is een wonder dat de xbox360 nog steeds goed mee draait .. de xbox360 wordt vaak onderschat door mensen !

Christian Vuye op 27-10-2009 om 12:53 [Niv: 76 / Exp: 3816]
Yup. Mooie column

Bever Warrior op 27-10-2009 om 13:13 [Niv: 71 / Exp: 3535]
@ Robert; Niet helemaal mee eens

kom op ey jullie hebben het gelijk ook over Killzone 2 en ook over uncharted 2 die graphisch ongeëvenaard is

PS3-spellen zijn vaak ook veel te groot

Gewijzigd door Bever Warrior op 27-10-2009 om 13:52

Roderick op 27-10-2009 om 13:26 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Zullen we die discussie niet hier voeren?

Gast (77.251.255.xxx) op 27-10-2009 om 14:47
@Tristan gameplaya,houdt je bek met je geflame

XIX op 27-10-2009 om 14:49 [Niv: 20 / Exp: 1012]
"Gamers zijn niet dom, maar uitgevers en ontwikkelaars als Ubisoft, BioWare en Square Enix wel."

Ik denk toch dat het andersom is. Wat boeit het SE bv nou weer dat FF14 niet exclusive is op de PS3, voor hun gewoon meer verkopen, boeiend dat de ps3 niet de verkoop boost krijgt die ze willen.

De gamers integendeel die hier over lopen te zeuren, ja die noem ik eerder dom.

Roderick op 27-10-2009 om 14:50 [Niv: 417 / Exp: 20866]
De gamers zijn de klant...als de klant zeurt doe je iets niet goed.

Robert op 27-10-2009 om 15:10 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Roderick

Bedrijven hebben als hoofd doel winst maken. Als de klant tevreden is, is dat mooi meegenomen maar denk maar niet dat ze wakker liggen van zeurende xbox/playstation jochies omdat een game niet meer exclusief is.

Het heeft een reden waarom alle games multiplatform gaan.

Roderick op 27-10-2009 om 15:22 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Je kunt nooit alle klanten tevreden houden, dat klopt, maar het doel van exclusives is om de kwaliteit van het product (de console) te verhogen. Hogere productkwaliteit=>hogere klanttevredenheid=>hogere koopbereidheid.

Robert op 27-10-2009 om 15:34 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Jazeker daar twijfel ik niet aan, maar de markt van PS3/360/PC en evt. ook nog Wii en handhelds, is vele malen groter dan enkel de 360 of PS3.

En om nog een voorbeeld te geven dat de bedrijven erg weinig geven om hun klanten, verwijs ik je door naar Modern Warfare 2 PC editie.

Roderick op 27-10-2009 om 15:42 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Haha Activision is een heel ander verhaal. Die krijgen het nog wel op hun bordje met de huidige tactiek. Zoals ze het nu spelen gaat het niet in hun voordeel uitvallen.

no-ps4-no-living op 27-10-2009 om 15:56 [Niv: 16 / Exp: 790]
maar ps3 eigenaren worden vaak nog het meest genaaid omdat paar van de grootste ps3 titels ook naar de xbox gaan zoals: tekken 6,metal gear solid,final fantasy.het enige wat voor hun nog overblijft is god of war,uncharted,r&c en als we hiermee blij zijn worden we fanboys genoemd.

maar verder ben ik het helemaal eens met dit artikel, goed dat iemand er over begint.

Stefan L op 27-10-2009 om 17:57 [Niv: 28 / Exp: 1403]
Zoals vanouds weer een goede collumn .

Joris op 28-10-2009 om 16:18 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Goede column. Toen ik de titel zag wist ik al dat ie van Roderick was

Gast (62.177.171.xxx) op 29-10-2009 om 12:20
wat een onzin. als een consolefabrikant een timed exclusief afsluit met de ontwikkelaar is er niets mis met duidelijkheid geven naar je fanbase. daarnaast overschat de schrijver de grote van consumenten die deze kleine nieuws berichten lezen, laat staan het deel daarvan wat hierdoor van een geplande console aanschaf afziet.

im2 op 01-11-2009 om 00:03 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Met daarbij de prachtige opmerking: deze is exclusief op de PS3 en zal dat ook blijven. Nog geen dag (!!) later krijgen we vrolijk van Square Enix te horen dat de game ook op de PC komt en later horen we dat er eveneens aan een Xbox 360 versie wordt gedacht.

Dan lijkt het mij toch duidelijk dat de fout bij Sony ligt en niet bij SE.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden