Preview: Star Wars: The Old Republic
Door Jerry Frederik op 06-10-2009 om 13:36
|
Bron: Gamed
|
In Oktober 2008 was het zover. Eén van de grootste onthullingen van 2008. De nieuwe Star Wars MMO van Bioware, Lucasarts en EA werd eindelijk onthuld. De MMO waar al jaren over gespeculeerd werd en welke de natte droom van vrijwel elke Star Wars gamer is. Na het steeds meer teleurstellende Star Wars Galaxies lijkt er nu eindelijk een waardige opvolger in aantocht.
Star Wars is uiteraard geen kleine franchise. Hedendaags is Star Wars bijna een begrip. Wie kent het nu niet, behalve een aantal wereldvreemde mensen? Elke film- en gamefan kent Star Wars. Als dan ook nog eens een zeer gewaardeerde RPG ontwikkelaar zoals Bioware, welke verantwoordelijk is voor het succesvolle Star Wars: Knights of the Old Republic, gekozen is voor de ontwikkeling van de game, betekent dit veel goed nieuws voor fans van Star Wars, MMO’s en RPG’s in het algemeen.
De titel van deze MMO luidt “The Old Republic” en deze speelt zich af in het tijdperk van de Knights of the Old Republic game- en stripserie. Je zult dus geen kennismaken met Darth Vader, Luke Skywalker of Yoda. The Old Republic speelt zich namelijk zo’n 3700 jaar voor de originele films af en ongeveer 300 jaar na de twee Knights of the Old Republic RPG’s. Dit betekent dat Bioware qua verhaal hun gang kon gaan en weinig aandacht aan de continuïteit met de films hoefde te schenken en verder kon bouwen op het bestaande materiaal van het “Old Republic” tijdperk.

Uiteraard wordt de bestaande informatie uit de Knights of the Old Republic games en de Knights of the Old Republic strips gebruikt. Zo kun je ook bekende karakters tegenkomen, als ze uiteraard na 300 jaar nog kunnen bestaan. Denk dan vooral aan de Droids. Het heelal is ondertussen wel erg veranderd. Het laatst bekende is dat de Jedi bijna uitgestorven zijn in Knights of the Old Republic II maar in The Old Republic zijn de Jedi met een paar generaties toch weer volop in bloei. Maar zij zijn niet de enigen. De Sith zijn ook weer terug in het heelal met wel een heel keizerrijk. Door middel van veel bedrog en slinksheid, zoals we gewend zijn van de Sith, lukt het ze om Coruscant, de hoofdplaneet van de Republiek en de Jedi, over te nemen en totaal te vernietigen. Ze dwingen zowel de Jedi als de Republiek om te vluchten en een oorlog tussen de Republiek en het Sith Imperium, genaamd de “Great Galactic War” volgt. Hier middenin speelt “The Old Republic” zich af.
Zoals Bioware zelf al verkondigd heeft, willen ze veel aandacht schenken aan het verhaal, wat vooralsnog in bijna alle MMO’s ontbreekt als sterke factor. Al is het niet eerlijk om hier de MMO “Lord of the Rings Online” te vergeten. Deze MMO gebruikt namelijk al het concept van een MMO die zich concentreert op het vertellen van een verhaal door middel van instances, nieuwe content etc. Bioware gaat hier simpelweg een stap (of meerdere stappen) verder in, door elke klasse een compleet eigen verhaal te geven op weg naar de endgame content (gedeeltes van het spel die beschikbaar zijn wanneer je karakter het hoogst mogelijke level heeft bereikt), dialogen toe te voegen en spelers keuzes te laten maken in hun eigen verhaal.

Je las het goed. Spelers keuzes laten maken in hun eigen verhaal, in een MMO. Een belangrijk element uit Bioware games, die ook hier weer terug komt. Je zult ook in The Old Republic de nodige dialogen met karakters voeren en uiteraard de nodige scenario’s tegenkomen met moeilijke keuzes. En meer dan ooit in een (MMO)RPG zullen je keuzes uitmaken. Bioware zorgt er namelijk voor dat een willekeurige keuze de voortgang van een missie kan veranderen. Kies je als Sith Lord om een falende kapitein van een vlaggenschip in leven te laten tijdens een aanval van de Republiek? Dan loopt het gevecht anders dan wanneer je hem had gedood. En wat is het mooie van een MMO? Er is geen mogelijkheid om op te slaan. Je keuzes staan vast en hebben dus meer consequenties dan ooit.
Een bijzondere en revolutionaire feature is de mogelijkheid om met meerdere spelers een dialoog aan te gaan met NPC’s. Hoe dit precies in zijn werk gaat is niet compleet duidelijk, maar uit de laatste videodocumentaire kan opgemaakt worden dat er een goede kans is dat dit geregeld gaat worden door een rolsysteem, te vergelijken met bekende systemen om buit te verdelen. Een interessant concept dat elke speler de kans geeft om met zijn karakter de dialogen en loop van het verhaal te beïnvloeden.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
13:40 Kies de komst van RE 5: Alternative Edition
13:33 Retailers verlagen PSP Go prijs na een week
|
Reacties (9) |
|
Pagina:
1
|
|
Brastin
op 06-10-2009 om 13:46
[Niv: 58 / Exp: 2921]
|
Mooi stuk geschreven. Ben ook blij dat je vermeld hebt dat Lord of the rings online ook erg in verhaal duikt.
|
|
Jerry Frederik
op 06-10-2009 om 15:57
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Ik vond dat dat wel even vermeld mocht worden :p Het is iets wat heel veel mensen niet weten aan waar Bioware stiekem gebruik van maakt :p
|
|
Gast (77.163.215.xxx)
op 06-10-2009 om 16:12
|
Geen verhaal? dan doe jij iets helemaal fout. Oké het verhaal bij games zoals WoW en Warhammer zijn uitermate slecht [des te beter de gamepay] maar een game zoals Aion heeft wel degelijk een goed verhaal,
al met al toch een goede review en kijk uit naar deze game
|
|
Velqor
op 06-10-2009 om 16:12
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
wie kan het ook anders zij dan ik. vergeten in te loggen
|
|
Jerry Frederik
op 06-10-2009 om 16:28
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Dellion: Ik zeg niet dat er geen verhaal is in WoW etc, maar dat het verhaal als aandachtspunt (zoals je zelf al zegt) ontbreekt in bijna alle MMO's. Aion kan ik niks over zeggen, die heb ik nog niet gespeelt.
|
|
Gast (212.187.42.xxx)
op 06-10-2009 om 16:45
|
wow en warhammer uitermate slecht verhaal??
warhammer weet ik niets van maar het verhaal van wow is geniaal je moet het alleen begrijpen, en of je er in verdiepen!
|
|
Christian Vuye
op 06-10-2009 om 16:45
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
yep, deze game gaat episch worden
|
|
Brastin
op 06-10-2009 om 18:10
[Niv: 58 / Exp: 2921]
|
Kijk die verhalen kunnen meschien nog wel beter zijn dan Lotro+Swtor etc. Maar. bij Lotro + Swtor is de mainfactor Story line. Je volgt bij lotro elke 2-3 maanden 1 nieuw stuk verhaal met deromheen nieuwe content wat daar over gaat of in dat gebied zit.
Dat bedoelt Jerry hiermee te zeggen denk ik. Zelfde wat denk ik ook bij Swtor gaat gebeuren.
|
|
Velqor
op 06-10-2009 om 18:28
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Brastin
Heb je bij aion ook 
maar main bij aion is pvp indd. en wat pve,
dus daar hebben jullie wel gelijk in
Gewijzigd door Velqor op 06-10-2009 om 18:32
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|