Preview: Star Wars: The Old Republic
Door Jerry Frederik op 06-10-2009 om 13:36
|
Bron: Gamed
|
In Oktober 2008 was het zover. Eén van de grootste onthullingen van 2008. De nieuwe Star Wars MMO van Bioware, Lucasarts en EA werd eindelijk onthuld. De MMO waar al jaren over gespeculeerd werd en welke de natte droom van vrijwel elke Star Wars gamer is. Na het steeds meer teleurstellende Star Wars Galaxies lijkt er nu eindelijk een waardige opvolger in aantocht.
Uiteraard is er ook weer een alignmentsysteem, welke betrokken is bij de dialogen zoals in voorgaande Bioware games. Sommige antwoorden geven je “Light Side” punten en andere “Dark Side” punten. Zoals in de andere Knights of the Old Republic games heeft dit invloed op de krachten die je kunt kiezen. Het is dus uiteindelijk ook een vorm van karakter ontwikkeling. Ook heeft het invloed op je “Companions”. Companions zijn te vergelijken met de party members uit de single player games. Ze geven wederom hun feedback, hebben hun eigen mening en helpen in gevechten. Je kunt er helaas maar één tegelijk meenemen. Of deze companions ook te gebruiken zijn in PvP is op het moment nog niet bekend.
Natuurlijk kun je ook de nodige variatie in klassen verwachten. Beide facties, de Republiek en het Sith keizerrijk, hebben de keuze uit 4 klassen. Alle klassen zijn exclusief voor één zijde. Dus de in totaal acht klassen zijn ook echt verschillend. Daarnaast is het de bedoeling van Bioware dat elke klasse een eigen verhaallijn volgt. Deze verhaallijnen zullen ook door middel van updates uitgebreid worden. Op het moment van schrijven zijn er 4 klassen officieel bekend. Namelijk de “Smuggler” en “Trooper” voor de Republiek en de “Sith Warrior” en “Bounty Hunter” voor het Sith keizerrijk. Daarnaast is het onvermijdelijk dat er een Jedi klasse komt voor de Republiek, dus eigenlijk zijn er 5 klassen bekend. De Smuggler zal zich vooral concentreren op sluwe vechttechnieken en langeafstandswapens. De Trooper moet het meer hebben van grote en zware wapens en zoveel mogelijk opblazen en vernietigen. De Bounty Hunter probeert met zijn jetpack en zware bewapening boven de vijand uit te reiken en de vijand in het nauw te drijven met behulp van een vlammenwerper. En de Sith Warrior zal net als Darth Vader zijn woede omzetten in pure kracht en op de frontlinies door zijn vijanden heen te hakken. Tot nu toe klinkt het in ieder geval goed.

Wat opvalt is dat tot nu toe de focus vooral ligt op aanvallen, terwijl je normaal van MMO’s toch wel gewend bent dat er specifieke healers en tanks zijn. Hier probeert Bioware met The Old Republic vanaf te stappen. Het merendeel van de klassen heeft namelijk de mogelijkheid om zich in speciale vaardigheden te specialiseren waarmee ze zichzelf of teamgenoten kunnen genezen. Ditzelfde geldt voor verdedigende vaardigheden. In andere woorden, je rol in een team staat niet vast. Een uniek concept en een gedurfde zet. Hiermee wordt nogmaals bevestigd dat The Old Republic voor iedereen vooral om actie zal draaien.
Tot nu toe is bekend dat niet elke klasse op dezelfde planeet zal beginnen. Normaal worden spelers per ras verdeeld over de wereld maar doordat de klasse ditmaal bepaalt welk verhaal gevolgd wordt, is dit de beslissende factor. In één van de Timeline video’s was te zien dat er 16 planeten specifiek opgelicht worden. Het is dus mogelijk dat er in totaal 16 planeten zullen zijn. Dit moeten we wel met een korreltje zout nemen. De enige bekende planeten op dit moment zijn Tython, de thuiswereld van de Jedi, Korriban, waar de Sith hun duistere praktijken uitvoeren, Hutta, een neutrale planeet geregeerd door de Hutt clan, Ord Mantell, een planeet die verscheurd is door oorlog en door de Republiek beheerst wordt en als laatste Coruscant, de planeet die bedekt is door één grote stad en door criminele bendes geterroriseerd wordt. Ord Mantell wordt de startplaneet voor de Trooper en Smuggler. Hutta wordt de startplaneet voor de Bounty Hunter, Korriban voor de Sith Warrior en Tython voor de Jedi klasse.

De vraag is alleen nog: hoe open zal The Old Republic zijn? De persoonlijke verhalen en dialogen houden ook in dat er instances komen, welke Flashpoints heten in The Old Republic. Daarnaast is bekend dat als er een quest ingeleverd wordt bij een NPC, jij de enige bij de NPC bent (Tenzij je in een groep speelt). Je zult dus aardig worden gelimiteerd in je vrijheid. Er is wel bevestigd dat er PvP zal zijn, alleen zijn details omtrent PvP niet bekend gemaakt, behalve dat het optioneel is. Ook wordt er erg ontwijkend gedaan over de vraag of er ruimtegevechten zullen zijn. Wel erkent Bioware dat dit iets is wat zij en de fans graag willen, dus er is nog hoop.
The Old Republic belooft een interessante MMO te worden en een waardige tegenstander voor World of Warcraft. Met marketinggiganten zoals Lucasarts en EA zal het aan populariteit en bekendheid niet ontbreken. Het zal immers wel een andere ervaring worden, zoals al toegelicht in de preview. Veel instances is iets dat hand in hand gaat met het vertellen van persoonlijke verhalen, zonder dat anderen het voor je verpesten. Je kunt trouwens hier bij Gamed dicht bij de release een aantal specials over The Old Republic verwachten, dus blijf ons checken!
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
13:40 Kies de komst van RE 5: Alternative Edition
13:33 Retailers verlagen PSP Go prijs na een week
|
Reacties (9) |
|
Pagina:
1
|
|
Brastin
op 06-10-2009 om 13:46
[Niv: 58 / Exp: 2921]
|
Mooi stuk geschreven. Ben ook blij dat je vermeld hebt dat Lord of the rings online ook erg in verhaal duikt.
|
|
Jerry Frederik
op 06-10-2009 om 15:57
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Ik vond dat dat wel even vermeld mocht worden :p Het is iets wat heel veel mensen niet weten aan waar Bioware stiekem gebruik van maakt :p
|
|
Gast (77.163.215.xxx)
op 06-10-2009 om 16:12
|
Geen verhaal? dan doe jij iets helemaal fout. Oké het verhaal bij games zoals WoW en Warhammer zijn uitermate slecht [des te beter de gamepay] maar een game zoals Aion heeft wel degelijk een goed verhaal,
al met al toch een goede review en kijk uit naar deze game
|
|
Velqor
op 06-10-2009 om 16:12
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
wie kan het ook anders zij dan ik. vergeten in te loggen
|
|
Jerry Frederik
op 06-10-2009 om 16:28
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Dellion: Ik zeg niet dat er geen verhaal is in WoW etc, maar dat het verhaal als aandachtspunt (zoals je zelf al zegt) ontbreekt in bijna alle MMO's. Aion kan ik niks over zeggen, die heb ik nog niet gespeelt.
|
|
Gast (212.187.42.xxx)
op 06-10-2009 om 16:45
|
wow en warhammer uitermate slecht verhaal??
warhammer weet ik niets van maar het verhaal van wow is geniaal je moet het alleen begrijpen, en of je er in verdiepen!
|
|
Christian Vuye
op 06-10-2009 om 16:45
[Niv: 76 / Exp: 3816]
|
yep, deze game gaat episch worden
|
|
Brastin
op 06-10-2009 om 18:10
[Niv: 58 / Exp: 2921]
|
Kijk die verhalen kunnen meschien nog wel beter zijn dan Lotro+Swtor etc. Maar. bij Lotro + Swtor is de mainfactor Story line. Je volgt bij lotro elke 2-3 maanden 1 nieuw stuk verhaal met deromheen nieuwe content wat daar over gaat of in dat gebied zit.
Dat bedoelt Jerry hiermee te zeggen denk ik. Zelfde wat denk ik ook bij Swtor gaat gebeuren.
|
|
Velqor
op 06-10-2009 om 18:28
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Brastin
Heb je bij aion ook 
maar main bij aion is pvp indd. en wat pve,
dus daar hebben jullie wel gelijk in
Gewijzigd door Velqor op 06-10-2009 om 18:32
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|