Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Gamed Gamekalender September 2019
Column:

Retail is bang!


Door Joni Philips op 27-09-2009 om 10:34
Bron: Gamed

Jarenlang leek de traditionele retail de enige plek om een videogame te kopen, maar onder de invloed van de Xbox 360, de PlayStation 3, de Wii en de PSP lijkt de retail nu op de achtergrond te verdwijnen. En dat maakt hen bang.

De wedloop naar digitale distributie begon eigenlijk rustig. De Xbox 360 introduceerde de Xbox Live Arcade waar de gamer allerlei kleine games kan kopen. Later kwamen er de Virtual Console, de PlayStation Store en WiiWare bij. Zij vormden eigenlijk nooit een bedreiging voor de retail want alle grote games vind je uiteindelijk alleen maar in de winkel. Die kleine dingen, oké, dat kun je downloaden, maar echte games? Nee, dat gaat toch niet. Dan kwam Sony met Warhawk, met Gran Turismo 5 Prologue, met WipeOut HD, ... Plots begonnen er echte retailgames op het PSN te verschijnen. EA deed er nog een schep bovenop en gooide Burnout Paradise dat compleet als diskgame was ontwikkeld, online. Hierdoor kwam alles in een stroomversnelling. Ondertussen proberen zowel Sony als Microsoft alle spellen van respectievelijk de PSP en de Xbox 360 online aan te bieden.

De spellen zijn echter nog gewoon in de winkel verkrijgbaar, maar nu komt Sony met de PSP Go. Een handheld die moet doen wat de iPod deed met draagbare muziekspelers. Een handheld die de winkels overbodig moet maken. En dat maakt winkeleigenaren duidelijk bang. Het mag dan ook niet verbazend zijn dat verschillende winkels de PSP Go willen boycotten. Geef ze eigenlijk eens ongelijk? De filmindustrie en de muziekindustrie gingen al eerder digitaal en dat had zijn effect. Buiten piraterij is er ook een duidelijk effect van iTunes en digitale televisie op de inkomsten op CDs en DVDs. Nu kan dat ook gebeuren met games als de PSP Go een succes wordt en andere consoles de PSP Go dan zouden volgen. Het is voor hun dan ook belangrijk dat ze de PSP Go en elke console in deze aard laten floppen.

Elke flop zorgt er namelijk voor dat de digitale toekomst enkele jaren wordt achteruit geschoven. Als de PSP Go een flop wordt, dan zal Sony waarschijnlijk geen UMD-loze PSP2 lanceren. Dan duurt dat tenminste tot een derde PSP of tot een aangepaste PSP2. Ze kunnen dan misschien gooien met het feit dat de PSP Go te duur is of dat de games te duur zouden blijven, maar zijn dat echte argumenten? De PS3 was ook zeer duur en die kon je ook overal vinden. Ook het argumenten van de gameprijzen is nogal gek. Sony verlaagt regelmatig de prijzen van digitale games als promotie en de oude PSP games die verschijnen op de Store, zijn ook niet altijd duur. Oudere games verschijnen bijvoorbeeld vaak aan €14,99. We kunnen natuurlijk niet inschatten hoe deze prijszetting gaat evolueren over de levensloop van de PSP Go.

Mogelijk krijgt de retail in dat opzicht gelijk, maar ik acht de kans klein dat ze zo redeneren omdat ze inzitten met ons. Zoals elke normale winkel denken ze in de eerste plaats aan zichzelf en daarom moeten ze de digitale toekomst uitschakelen. (Red.- En natuurlijk willen de consolemakers identiek hetzelfde bereiken door digitaal te gaan.) Excuses zoeken is voor mij gewoon een bewijs dat ze bang zijn, en ik geef ze heus geen ongelijk. Als ik een gameshop had, zou ik ook de digitale toekomst willen vermijden. Zelfs als gamer wil ik geen volledig digitale console, maar dat is mijn punt niet. Ze willen gewoon hun eigen toekomst veiligstellen. Enkel gameketens zoals GameStop die zelfverzekerd zijn in hun eigen voortbestaan, zullen de PSP Go op vol vermogen blijven steunen. Zulke ketens zullen het uiteindelijk zijn die de digitalisering overleven. Er zijn namelijk manieren om geen hinder te ondervinden. Amazon bijvoorbeeld heeft digitale distributie van videospellen omarmd.

Bij een traditionele winkel kun je alleen Xbox Live punten kopen, maar Amazon verkoopt zelfs gewoon codes voor Xbox Live Arcade games. Zij pikken nu ook een steentje mee van de XBLA. Dat lijkt mij de toekomst want een boycot houd je niet eeuwig vol. Op een gegeven moment komt er een diskloze console die consumenten willen en als je die boycot, gaan de gamers gewoon naar je buren waar ze hem wel verkopen. Die inkomsten loop je dan mis en wat heb je dan bereikt? Niets. Het is beter om je voor te bereiden op deze nieuwe manier van distributie zoals Amazon doet. Maak van je zwakte een sterkte en boycot de digitale toekomst op alternatieve wijze. Mensen die een PSP Go willen, stop je namelijk niet met een boycot. Je angst kost je enkel geld.



10:34  Section 8
10:33  Pro Evolution Soccer 2010 Achievements
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
Gast (82.94.180.xxx) op 27-09-2009 om 10:42
Boycotten dat ding!

Gast (85.149.148.xxx) op 27-09-2009 om 10:50
digitale distributie zuigt, retail voor t leve.

Mafusto op 27-09-2009 om 10:56 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Het zou een oplossing zijn om game codes in doosjes+handleiding te gaan verkopen. Maar daar hebben alleen de winkelketens echt plezier aan en een succes zou het ook niet zijn. Als je naar de gemiddelde consolegebruiker kijkt zie je dat ze niet veel willen betalen. Als de digitale games goedkoper zijn dan de gamescodes en doosje koopt alleen nog maar die diehard gamer die zijn gamecollectie met zijn doosjes wil vergroten.

Het zal niet meer lang duren dat de meeste winkelketens gaan verdwijnen door de snel groeiende technology. En het zal me niks verbazen dat de meeste winkels binnen 10-20 jaar weg zijn. Want waarm zou je naar een winkel gaan als je een machine hebt die voor jouiw kan maken wat je nodig hebt. (Er bestaan nu al huisapperaten die bijv vorken, etc kunnen maken.) Als zulke apparaten goed werken dan zijn in dit geval winkels die bestek verkopen overbodig. Dus zou je winkels overhouden die voedsel, elektronica en het materiaal die je nodig hebt verkopen.

Zodra de technology verbeterd hoef je ook geen elektronica meer te kopen in de winkel maar koop je een blauwdruk via het internet ,scant em in het apparaat, maakt em en je hebt je product. En dat zou sneller gaan dan naar de winkel heen gaan, kopen, terug naar huis gaan en het product gebruiken. En voedselwinkels worden overbodig omdat robots op den duur gewoon een bestelling door krijgen en die dan aflevering per dag/uur. Dus houd je alleen maar grote centrale voedselplaatsen over om het voedsel op te slaan.

Anyway door te proberen een winkel open te houden en proberen de ontwikkeling tegen te houden door het boycotten van een HH die alleen digitale distributie gebruikt, is als een druppel op een gloeiende plaat gooien.

(Joni- Ik heb alinea's in je wall of text geintroduceerd) daar ging mijn Wall , Ik moet stoppen met het wakker worden met een kater, ga ik te veel van type En je hebt mn typefouten weer eringebracht

Gewijzigd door Mafusto op 27-09-2009 om 11:09

Talicus op 27-09-2009 om 11:04 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Een goed overzicht van het verleden en de toekomst van digitale distributie.
Ik denk zelf dat digitale distributie, en ook de PSP go, zeker succes zullen gaan hebben, Ook Steam heeft naast iTunes al bewezen dat een hoop gamers het geen probleem vinden om games digitaal te kopen.

Wat betreft de prijs, ik vind zelf -wel- dat er een duidelijk prijsverschil zit tussen wat digitaal wordt aangeboden op Playstation Network/Xbox Live en de reguliere winkelprijzen. Als je de prijs van de On Demand games op Xbox Live uitzet tegen de goedkoopste prijzen van de games op bijvoorbeeld budgetgaming.nl/be, dan is de prijs van de retailversie consequent 10-50% lager. Het voordeel van retail ten opzichte van digitaal (afgezien van dat je fysieke media hebt natuurlijk) is dat winkels kunnen stunten met de prijzen, terwijl je bij PSN/XBL altijd aan adviesprijzen vast zit.

Verder krijg je er bij games als Mass Effect gratis een dvd met leuke extra's, themes etc bij, iets wat je bij de downloadable versie moet missen. Ook dingen als gratis kaarten bij GTA games, limited editions met art-books zoals bijvoorbeeld Final Fantasy Dissidia/ Crisis Core, of mogelijk zelfs games met extra's zoals de guitar hero games worden lastig. Koop je dan de instrumenten in de winkel, met een voucher om hem op PSN te downloaden?


En verder is het ook een kwestie van beleid. Games worden vaak op bijvoorbeeld iTunes al snel afgeprijsd (zoals laatst met Monkey Island, Droplitz, Megaman 2 etc) terwijl de XBL versie nog steeds op de volle prijs blijft staan. Ik vrees dat een hoop gamers te weinig verstand hebben van prijzen om het verschil echt te merken, maar persoonlijk zal ik het jagen naar aanbiedingen erg missen.

Gewijzigd door Talicus op 27-09-2009 om 11:07

Joris op 27-09-2009 om 11:48 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Goede column, al betwijfel ik of gameshops veel geld mislopen door de PSP GO te boycotten. Op een console zit heel weinig winstmarge, dat zit namelijk vooral op de games zelf. Gameshops verkopen dan ook vooral consoles om de games te kunnen verkopen, iets dat nu niet opgaat.

Zelf koop ik overigens ook liever games fysiek, zeker omdat je ze dan altijd ook weer door kan verkopen via marktplaats of een tweedehands winkel.

Joni Philips (Eindredacteur) op 27-09-2009 om 11:49 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Daarom dat de PSP Go duurder is, om een hogere marge te geven aan de winkeliers.

HcV83 op 27-09-2009 om 11:57 [Niv: 44 / Exp: 2195]
De detailhandel kan het hoogstens uitstellen maar uiteindelijk zullen ze toch moeten buigen. Helemaal als je kijkt naar het succes van itunes en on demand diensten die providers bieden bij je digitale televisie abonnementje.

Wil sony of microsoft echt een mokerslag uitdelen aan de fysieke distribute van games dan zullen ze ver onder de advies prijs moeten zitten. Dit moet mogelijk zijn aangezien een bart smit of mediamarkt dan die 1/4 van de verkoopprijs niet meer in zijn zak steekt.

Digitaal distribueren en betaalbare prijzen kan voor mij niet snel genoeg komen, ik heb namelijk een schijthekel aan disc swappen.

Gewijzigd door HcV83 op 27-09-2009 om 14:01

ConAir op 27-09-2009 om 13:21 [Niv: 105 / Exp: 5270]
Ofschoon het verkopen van fysieke codes in de winkel een prima alternatief is voor winkels om mee te gaan met de digitale distributie ben ik daar toch ook geen voorstander van. Je koopt iets fysieks, maar wat je echt nodig hebt, moet je downloaden, tja, had laatst ook al zo'n spel, dat via Steam verspreid wordt. Ik zit daar niet echt op te wachten.

Zolang het kan koop ik games dus fysiek en zal ik online only games af en toe dan wel aanschaffen, als de reviews positief zijn.

Gast (84.81.221.xxx) op 27-09-2009 om 13:53
Als ooit de PSPgo servers dood zijn, is je PSPgo nutteloos. En dan heb je geen Retro handheld meer met dat ding, slechts een apparaatje waar er misschien 5 of 6 spellen op staan.

Mafusto op 27-09-2009 om 14:18 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@gast hierboven.

Alsn de pspgame servers dood gaan (Wat wss pas gebeurt bij psp3 )heb je nog je back-up en er zullen dan wel genoeg sites zijn die de game aanbieden/kunt downloaden.

Joni Philips (Eindredacteur) op 27-09-2009 om 14:23 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Er zijn geen PSP Go servers of dergelijke. Er is 1 PSN serverstructuur waarop alle PS consoles toegang op vinden.

Zuigertje op 27-09-2009 om 14:31 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Op de PC heb ik de voorkeur voor digitale distributie.
En volgende generatie als je HDD uberhuge is dan wil ik dat ook wel voor consoles.

Maar het duurt nog wel even als je het mij vraagt. Console = voor mainstream gamers en die lopen liever naar de winkel, op de oude vertrouwde manier.

Gast (193.191.138.xxx) op 27-09-2009 om 15:06
@ Mafusto
Beam me up schoty ;)

Gast (193.191.138.xxx) op 27-09-2009 om 15:12
@ HcV83
Ben jij nog te lui om van je krent af te komen en een disk te swappen?
Get a live, will you please?

Onna76 op 27-09-2009 om 15:25 [Niv: 371 / Exp: 18569]
Zoals Mafusto zegt. In Amerika worden al vouchers verkocht van PSP games die enkel via PSN te verkrijgen zijn. Handig als je het iemand kado wilt doen. Ik download niks anders games via WiiWare en PSN, vind ik handiger. Feit is wel dat vaak vooral op online winkels games in de aanbieding zijn. Kijk maar naar Lego Batman bijvoorbeeld, spotgoedkoop via UK / US online stores. Maar in de PSN store blijft het ongetwijfeld op zeg 40 Euro staan en dat is wel een kwade zaak.

Wat ik eigenlijk een nog veel ergere ontwikkeling vind zijn al die uitgemolken DLC en patches. Ik wordt daar eerder doodziek van.

Gewijzigd door Onna76 op 27-09-2009 om 15:26

stoner4life420 op 27-09-2009 om 17:17 [Niv: 36 / Exp: 1789]
zou aardig flop zijn als er geen retail meer zou bestaan... zijn genoeg mensen die hun console niet op internet hebben en willen, en ik denk dat je serieus dikke inkomsten mis loopt als je kiest voor enkel digitale distributie op een console

opkomst van internet als distribute voor game consoles is al triest genoeg, tegenwoordig is er al DLC gemaakt voordat het spel uit is, dus ze hebben content die ze express NIET in de game stoppen, om er later nog meer mee te gaan verdienen... zorgwekkende ontwikkeling ook dat haast iedereen het meestal wel koopt of ze het nou spelen of niet (zelfde gaat voor avatar marketplace)

Gast (91.121.221.xxx) op 27-09-2009 om 18:22
Retail is gewoon egoistisch en denkt niet aan de consument. :S
Failure!

Als consumenten het willen kopen doen ze het wel, Sony released het ook omdat er consumenten en ontwikkelaars zijn die het digitaal willen hebben.
Retaillers hebben niks met de Game-industrie te maken, dus mogen die vieze uitbuiters wel opflikkeren.

In veel landen verneuken ze de Game-Industrie al door tweedehands Games.
Dit is alleen maar beter voor de consument en de Game-Industrie.
Geen Piracy en ook geen Tweedehands games.

Hoesjes en CD's boeien me niet, omdat het toch maar 20 cent kost in China op het te maken :S.

Veel handiger als je alles digitaal heb, kun je ook makkelijk switschen tussen games.



Talicus op 27-09-2009 om 19:25 [Niv: 66 / Exp: 3303]
-Hoesjes en CD's boeien me niet, omdat het toch maar 20 cent kost in China op het te maken :S.-

Dat is sowieso niet waar, de media manufacturer vraagt gemiddeld voor een $50 game $3 voor zijn diensten. Dat is dus voor het maken van de (speciaal voor het platform gemaakte) doosje, het boekje, de disc (wat zeker bij PS3's Blu-Ray redelijk aantikt), de boxart, de seal aan de buitenkant, het transport van bijvoorbeeld Taiwan naar de US etc.

De retailer houdt trouwens $16. Dit wordt besteed aan het onderhoud/gebruik van de winkel (pand huren, electriciteit, schoon houden etc), markdown reserve, of te wel een soort contract dat met winkeliers gesloten wordt dat als een game niet goed verkoopt en de prijs verlaagd wordt, dat de winkeliers een gedeelte van dat risico op zich nemen (en als een game echt veel minder dan verwachting verkoopt, moeten exemplaren overigens worden teruggekocht door de uitgever).

De Platform Holder (Sony, Microsoft of Nintendo dus) krijgt gemiddeld $7, de uitgever $10 de reclame-agentschap krijgt gemiddeld $6, en de developer $8.



_ _ _

Wat betreft retailers, er is daar inderdaad een hoop geld te besparen. Desondanks valt niet te ontkennen dat ze ook veel goede dingen doen voor de game-industrie, zoals games in de publieke belangstelling krijgen in grote winkelstraten, een mogelijkheid bieden om te adverteren met shop-signs of zelfs maar dat mensen het doosje van jouw game te zien krijgen, (casual) kopers advies geven, en zoals gezegd kan het voorkomen dat verkopers een gedeelte van de klap opvangen als een game beneden verwachting verkoopt.

Hoewel we allemaal weten dat grote retailers als Mediamarkt, Free Record Shop / GameMania of in de VS Gamestop bakken met geld verdienen, is gemiddeld genomen een winkelier niet bijzonder rijk. Van het geld dat ze per verkochte game ontvangen, blijft er maar weinig over om financieel zekerheid van te krijgen. Daar zorgen de uitgevers wel voor, die kosten een hoop geld, maar je krijgt er wel dit soort voordeeltjes voor terug.

Sony kiest met de PSP Go duidelijk voor de grote ontwikkelaar, en hoopt met de PSP Mini's de boel een beetje recht te trekken. Het is een interessante strategie, maar het waarschijnlijk gunstiger voor de producent dan voor de consument omdat, zoals ik al meerdere malen heb gezegd, de prijs van games volledig gelijk zal zijn aan de adviesprijzen, zonder uitsondering.

Gewijzigd door Talicus op 27-09-2009 om 19:40

Joris op 27-09-2009 om 19:42 [Niv: 60 / Exp: 3009]
'Dit is alleen maar beter voor de consument en de Game-Industrie.
Geen Piracy en ook geen Tweedehands games.'

Snap niet helemaal waarom er opeens geen piracy meer zou zijn als er geen games meer in de winkel liggen. Maar goed, de prijzen die je momenteel betaald voor legale downloads op bijv. Xbox Live, liggen gewoon belachelijk hoog, vaak hoger dan in de winkel, en ik ben bang dat dat piracy juist in de hand werkt.

Xavior op 27-09-2009 om 19:54 [Niv: 121 / Exp: 6065]
Ik ben ook tegen digitale distributie.
Maar jullie vergeten een heel belangrijk punt dat helaas wel het grootste voordeel is. je kan je spelen onbeperkt groot maken. dus niet dat je van een spel een 3 disc uitvoering hoeft uit te brengen.
Verders vind ik de digitale distributie wel veel te uitgekookt, oude psp games die 15 euro moeten kosten terwijl ze bij Bart Smit voor 7.50 in de grabbelton liggen. nog maar niet over de 360 te beginnen.

Maar goed, tijd zal het leren

Joni Philips (Eindredacteur) op 27-09-2009 om 20:17 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
En om even de cijfers van Talicus in perspectief te plaatsen: voor digitale distributie zou 70% naar uitgever/developer gaan en 30% naar de consolemaker. Op een $50 zou dat dus gaan om $15 voor de consolemaker en $35 voor de uitgever+dev. Zowel consolemaker als uitgever/dev zouden dus ongeveer de helft van het deel van de retailer overnemen qua prijs

Gast (94.245.127.xxx) op 28-09-2009 om 09:39
Joris,

De marge op consoles is voor de producent laag of bestaat niet, de winkel krijgt normaal gesproken zo'n 10% marge op een console. De games nog meer.

Joris op 28-09-2009 om 17:57 [Niv: 60 / Exp: 3009]
In een artikeltje op Bashers vertelde een winkeleigenaar dat de marge maar 2/3% is. Vandaar mijn opmerking over weinig geld mislopen. Als het echter meer is, neem ik dat terug.

Talicus op 28-09-2009 om 19:31 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Op de meeste consoles is de winstmarge volgens mij inderdaad maar 2-3%. Op Nintendo consoles was het geloof ik ietsje meer, en bij de PSP Go wordt het stukken meer om het gebrek aan inkomsten op games te compenseren.

Akatora op 28-09-2009 om 20:32 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Goede Column.

Retail sucks.
Ze proberen een graantje mee te pikken van andermans hard werk.
Ze denken ook nooit aan consumenten. :S
Who cares als zij er niks mee verdienen? Als consument zou het mij een worst wezen, ga eens een echte winkel beginnen ofzo.
Ik wil games als Disgeae kopen maar die vind je bijna nergens in de schappen. :S
Dan krijgen we eindelijk een goed alternatief zodat je al je games makkelijk kan krijgen, gaan ze moeilijk doen :S.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden