Zowel voor developers als voor gamers lijkt de PlayStation 3 zeer duur te worden. Voor developers zouden de ontwikkelkosten snel oplopen waardoor volwaardige games praktisch onbetaalbaar zouden worden voor alle studio's behalve EA en de gamer zou extra hard moeten gaan werken om de console te kopen. Nu zijn er twee lichtpuntjes.
Ken Kutaragi heeft aangekondigd dat de drie Gigabit Ethernet poorten uit de PlayStation 3 zullen verwijderd worden waardoor de PS3 niet meer als router kan gebruikt worden, de reden is simpel. De poorten zouden de console veel duurder gemaakt hebben en de meeste mensen die online zijn met de PS2, hebben al een router.
De baas van Traveller's Tales Jon Burton heeft ook laten weten dat er een simpele manier is om geld te besparen. Als je bijvoorbeeld een filmgame aan het maken bent, kun je gewoon de beelden van die film gaan lenen en omzetten in modellen voor de game in plaats van je eigen artiesten deze te laten ontwikkelen.
"Imagine if Disney made another Narnia film in three years' time and we made the PS3 version. We could just get the movie assets and plug them into the game - suddenly we can use the same model that they built for the movie."
Dan zou je geen 500 mensen nodig hebben om een game te maken zoals Electronic Arts beweert. Nintendo past in deze generatie al een gelijkaardige tactiek toe, ze gebruiken voor al hun Mario games hetzelfde Mario model waardoor de ontwikkeling van de games sneller en goedkoper verloopt, de 3D artiesten moeten deze modellen namelijk niet altijd opnieuw maken.
|