Nadat ik eerder de redelijk geslaagde filmgame Batman Begins onder de loep had genomen ben ik nog niet klaar met games die op films gebaseerd zijn. Ik liep de donkere straten van Gotham City achter me en kroop in een game met een wat vrolijker uiterlijk. Madagascar; here I come!
Tien jaar saaiheid
Beeld je het volgende eens in; je wordt geboren in een ruimte waar je de volgende 10 jaar niet uit komt. Eten hoef je niet te verzorgen want dat krijg je elke dag door anderen voorgeschoteld. Je vrienden bestaan uit soortgenoten van jezelf, eenzaam in een hok. Heb je dan helemaal geen doel in je leven? Jawel, want vrijwel iedere dag komen er mensen langs om naar je te kijken. Vooral kinderen vinden je erg apart met die witte en zwarte strepen op je lichaam.
Dit is het leven van Marty de zebra in een notendop. Al zijn hele leven is hij niet verder gekomen dan zijn hok in de dierentuin van New York. Op zijn tiende verjaardag constateert hij wat hij al langer door had; zijn leven is saai. Hij vraagt zich af wat er achter de muren van de dierentuin te vinden is en dit is dan ook hetgeen waar Madagascar over gaat.
De boxart van Madagascar
Op pad met je vriendenclub
Marty is niet de enige om wie deze game draait. Al meteen in het begin van het spel maak je kennis met een drietal vrienden. Deze zijn Alex de leeuw, Melman de giraffe en Gloria het nijlpaard. Hoewel deze tevreden zijn met hun bestaan in de dierentuin leven ze wel mee met Marty. Op het moment dat Marty dan ook ontsnapt (op zijn tiende verjaardag) twijfelen ze dan ook niet en gaan achter hem aan.
Mensen die nu denken dat je de film gaat herspelen kunnen gerustgesteld worden; hoewel de game de grote lijnen van de film volgt, is het geen exacte kopie hiervan. Stukken uit de film worden naar voren gebracht om hier vervolgens de game aan te koppelen. Verschillende elementen die in games naar voren komen worden binnen deze game vervolgens samengebracht. Het ene moment sluip je langs wachters, een volgend moment dien je weer mollen te verslaan en weer later in het spel glijd je van waterbanen af. Genoeg variatie dus om je bezig te blijven houden in deze game.
Gameplay variatie
Hoewel de game vooral draait om Marty die meer van de wereld wil zien mogen we met elk van de vier karakters spelen. De dierentuin zelf dient hierbij nog als een tutorial waarin we de specialiteiten van de dieren mogen testen, later in de game worden deze specialiteiten uitgebreid. Het uitbreiden van deze specialiteiten werkt met zogeheten power cards.
Verzamel drie van deze kaarten en je personage krijgt een nieuwe specialiteit. Zo zal Marty de Leeuw hoger kunnen springen en kan Melman de giraffe als een helikopter zweven om verder gelegen platforms te bereiken. Daarnaast zijn er voor ieder karakter nog meer eigenschappen vrij te spelen, maar dit mag je zelf gaan ontdekken. Het verzamelen van deze kaarten stelt overigens niet zo heel veel voor. De kaarten liggen nooit ver van elkaar verspreid en worden precies op het punt aangeboden waar je ze nodig hebt.
De powercards staan hier links in beeld
|