Op de Xbox en de Xbox 360 heeft BioWare veel ervaring, maar met PlayStation platforms is men niet vertrouwd omdat men de laatste vijf jaar nauw samenwerkte met Microsoft. Men heeft enkel de PlayStation 2 game MDK2 Armageddon op hun naam staan.
Dankzij Dragon Age: Origins werkt BioWare nu ook met de PlayStation 3. BioWare is daar alvast niet ontevreden mee. Tegen VideoGamer vertelde BioWare's Greg Zeschuck dat BioWare het werken met de PlayStation 3 spannend vindt. Zeschuck vindt het werken met de PS3 interessant. Tijdens de ontwikkeling heeft men ontdekt dat enkele dingen die ze deden, zeer voordelig waren. Dragon Age: Origins gebruikt bijvoorbeeld meerdere threads en daardoor ziet de game er fantastisch uit op de PS3. Je kunt de threads gewoon op verschillende processoren gooien.
It's been interesting. It's actually been quite good. We discovered a couple of things we did were pretty beneficial. We have multiple threads going for the game and it looks really great on the PS3. You can just throw them on all different processors, for example.
Het is natuurlijk nieuw terwijl men op de Xbox 360 meer ervaring had. Hierdoor verliep de ontwikkeling op de Xbox 360 in het begin sneller. Nu zitten beide games ongeveer op hetzelfde punt. De mensen bij BioWare waren ook opgewonden dat ze mochten werken aan een nieuw platform. Veel mensen bij BioWare werken namelijk graag aan nieuwe dingen dus ze konden niet wachten om te starten met de PS3.
People on the team were really pumped to work on it. They were like, wow. We have a lot of people that like doing new stuff and trying new things, and they were like, wow another platform, can't wait! It's been good.
Natuurlijk hoor je vaak dat het moeilijk is om PlayStation 3 games te ontwikkelen, maar BioWare had daar geen problemen mee. Zeschuk vertelde dat men zelfs niet al het grafische geheugen gebruikte. Daarom gebruikt men dat geheugen nu ook voor een deel van de audio. Dragon Age: Origins zal dan ook evenwaardig zijn op beide consoles. Er zullen natuurlijk wel kleine verschillen zijn door de verschillende grafische hardware. Zo kan de ene versie wat helderder zijn dan de andere versie. Voor de rest worden beide versies echter hetzelfde.
It's funny, we had extra graphic memory left over on the PS3. We were like, wow! So we actually started putting some of the audio bits in there and stuff. It's a function of effort. Overall, pretty happy with how it's turning out.
|