Op de PlayStation 2 heb ik zowat alle vechtgames geprobeerd, van Tekken Tag Tournament en Dead or Alive 2 bij de launch tot Soul Calibur II en Mortal Kombat: Deception. Maar geen enkele game na Dead or Alive 2 kon me echt boeien. Brengt Tekken 5 hier verandering in, is het een echte topper geworden?
Het introfilmpje van deze game is prachtig en haalt misschien nog een hoger niveau van graphics dan de tussenfilmpjes van Final Fantasy X en Metal Gear Solid 2. De details van de gezichten en het haar of pels zijn verbazend. De regen valt ook realistisch op de personages. Dat filmpje moet je zeker eens bekijken als je de game speelt. Het verhaal van de personages wordt uitgelegd met stilstaande tekenfilmbeelden. Deze zijn mooi maar het was pas prachtig geweest als deze ook in dezelfde stijl waren als het introfilmpje. Voor het eindfilmpje wordt gelukkig gebruikgemaakt van beide stijlen, eerst komt er even een korte uitleg en daarna een volledig gerendered filmpje.

De filmpjes tussen de gevechten door zijn gemaakt met de ingame engine en lopen dus moeiteloos over in het spel. Die engine doet zijn werk goed, ook tijdens het spelen is het detail van de personages hoog. Die personages bewegen en reageren realistisch door de motion-capturing, daardoor lijken de aanvallen hard aan te komen.
Ook de arena's zijn mooi en interactief, als de vloer van glas is en je valt er hard op dan barst dat glas ook realistisch. Het is eigenlijk een programmeerwonder dat dit allemaal kon met beperkte laadtijden, die duren maar enkele seconden. Voor de ports van de originele Tekken games werd die laadtijd zelfs volledig weggewerkt.

Voor elke stage werd bepaalde muziek gekozen die er perfect bij past. Zo zul je rustige muziek te horen krijgen bij het bloemenstage terwijl bij het fabrieksstage elektronische muziek te horen is.
Alle dialogen tussen de personages zijn ingesproken in de originele taal van de vechters, zelfs de dieren hebben een stem. Een gesprekje dat deels in het Japans en deels in het Engels verloopt, behoort zeker tot de mogelijkheden. Gelukkig is alles voorzien van ondertitels in het Engels.
Tekken 5 is een game die je blijft spelen dankzij de oudere Tekken games en de aanpassingsmogelijkheden voor je personages. Er zijn meer dan twintig personages die je kunt uitwerken. Dat uitwerken zal je zeker even bezighouden. Ook voor mensen die niet alle kostuums en dergelijke willen, is de game lang genoeg, zeker als er af en toe eens een vriend langskomt om te spelen.

Het ontbreken van een online mode wordt deels goed gemaakt door een Arcade mode die een beetje een online wereld nabootst met echte namen en verschillende AI voor de verschillende vechters. Maar Namco moet zeker weten dat dit in Tekken 6 zeker niet meer mag ontbreken, de betere balans tussen vechters in deze game had een online mode perfect speelbaar kunnen maken zonder dat beginners met buttonbashers en een overpowered personage iedereen verslaan.
Misschien is Tekken 5 niet zo origineel meer na vijf delen maar de uitwerking zorgt ervoor dat dit spel toch een topper geworden is, zowel voor mensen die constant Beat-'Em-Up's spelen als voor mensen die maar elke twee jaar zo'n spel kopen.
|