Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
The Precinct
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Preview:

Mortal Online


Door Jerry Frederik op 12-05-2009 om 14:42
Bron: Gamed

Ongeveer een jaar geleden is de MMORPG Mortal Online aangekondigd. Deze MMORPG wordt ontwikkeld door Star Vault, een onafhankelijke ontwikkelaar, en heeft veel van haar inspiratie meegekregen van Ultima Online, één van de eerste grote MMORPG’s. In Mortal Online staat interactie tussen de spelers en de wereld centraal.

Mortal Online is een sandbox MMORPG. Wellicht heb je hier nog nooit van gehoord en dat kan best kloppen. Sinds de komst van World of Warcraft zijn sandbox MMORPG’s helemaal weggecijferd. Ineens wou iedereen maar het succes van World of Warcraft evenaren want daar lag het grote geld. Ondertussen weten we wel hoe dat uitgepakt heeft voor het genre zelf. Toch vreemd, aangezien het genre succesvol begon te worden door de sandbox stijl.

Wat is dat nu precies, een sandbox MMORPG? Er zijn mensen die verschillende meningen hebben over wat nu echt een sandbox MMORPG maakt. Een ding is zeker. Vrijheid staat centraal. De vrijheid om te doen wat je wilt, niet gebonden aan vaste keuzes. Dit geeft een spelwereld die veel meer open staat voor interactie tussen de spelers en de wereld en creëert een interessante speelstijl op zich. Waarom is dit concept niet verder geëvolueerd? Ik weet het niet, het concept is namelijk erg interessant.

Mortal Online draait op de Unreal 3 Engine. Dit geeft de game aardig wat interessante next-gen mogelijkheden, wat terug te zien is op de screenshots en in de filmpjes. Vooralsnog wordt er samen met Epic Games gewerkt aan netwerkmogelijkheden aangezien Mortal Online (MO) een wereld zonder instances wil.


Vrijheid staat centraal in sandbox games. Dit is zeker niet anders in Mortal Online. Eén van de bijzondere eigenschappen van de game is, dat je niet vastzit aan levels en klassen. Je kiest geen klasse tijdens het creëren van je karakter maar je kiest simpel weg je ras (Welke tot nu toe op de website erg goed uitgewerkt zijn) en waarschijnlijk een aantal losse vaardigheden om mee te beginnen. Inderdaad, de game is gebaseerd op het gebruik van vaardigheden. Als jij een zwaard oppakt en er mee rond mept, gaat je zwaardvechten vaardigheid omhoog. Als jij dit doet met een bijl, gaat je bijlvechten vaardigheid omhoog. Enzovoort.

Verder zijn er primaire en secundaire vaardigheden. De primaire vaardigheden zitten vast aan een totaal aantal vaardigheidspunten. Als je vaardigheden zo gegroeid zijn dat je primaire vaardigheden bijvoorbeeld in totaal aan 400 punten zitten, dan kunnen de primaire vaardigheden niet meer stijgen totdat je beslist dat je bij een bepaalde vaardigheid wel wat punten kwijt wilt om ruimte te maken. Daarnaast worden secundaire vaardigheden vrij gespeeld gebaseerd op combinaties van primaire vaardigheden. Er zijn hier werkelijk honderden van. Verschillende combinaties in primaire, secundaire vaardigheden en/of ontdekkingen in de wereld openen weer nieuwe secundaire vaardigheden. Het is dus een gigantische vaardigheidsboom die er voor moet zorgen dat elk karakter uniek wordt.


Een belangrijke feature van Mortal Online, is dat gevechten allemaal realtime verlopen. Je valt aan door te klikken, je moet zelf blokken en pareren. Er is geen automatische aanval en geen auto-targeting. Alles moet zelf gericht worden (Zelfs magie en bogen e.d.). Dit betekent dus ook dat je zelf kunt ontwijken. Dit opent een hele nieuwe manier van vechten in een MMO en belooft zeker veel goeds. Het houdt dus in dat gevechten veel meer draaien om een speler zijn eigen vaardigheid in plaats van de statistieken. Mis je, dan ligt het aan jezelf en dus niet aan een bepaald percentage waar je weinig tot geen invloed op hebt. Verder komt er ook mounted combat, dus je kan paarden en allerlei andere wezens berijden op het strijdtoneel.

De vrijheid in Mortal Online wordt ook in PvP doorgevoerd. Er is Free For All PvP. Dit houdt in dat elke speler elkaar kan aanvallen. Nu denk je misschien gelijk al hoe chaotisch en verschrikkelijk dat gaat worden maar door middel van een alignement-systeem wordt er orde gehouden in deze wereld. Als jij namelijk spelers afmaakt die niet bekend staan als moordenaars, wordt je na een aantal moorden zelf gevlagd als een moordenaar. En dit brengt stevige consequenties met zich mee. Zo kun je in de meeste steden niet komen, tenzij je tegen de bewakers wilt vechten, ben je vrij spel voor andere spelers en wanneer je dood gaat verminderen je statistieken (tijdelijk). Met deze methode hoopt Star Vault dat spelers zich enigszins inhouden.


Maar er is een reden waarom je spelers misschien zou willen afmaken behalve statistieken of dat je ze wellicht irritant vindt. Als een speler dood gaat, kunnen al zijn items namelijk door andere spelers opgepakt worden. Nu denk je misschien dat dit verschrikkelijk is, maar in Mortal Online maken items niet het grote verschil. Zoals eerder al gezegd, gaat het vooral om de vaardigheden van de speler. Items geven simpelweg een klein voordeel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Een speer heeft bijvoorbeeld een langere reikte dan een zwaard maar kan weer minder snel zwaaien. Zware bepantsering biedt goede bescherming, maar maakt je langzamer en laat je zinken in het water. Zo heeft elk stuk uitrusting zijn strategisch voor- en nadeel.

Pagina: 1 | 2


15:00  Eerste filmpjes Contra Rebirth
11:21  Fable II: See the Future nu op Xbox Live
 Reacties (34)
 Pagina: 1 | 2
Gast (62.194.249.xxx) op 12-05-2009 om 23:35
Jerry, heb jij ook ultima online gespeeld? (al vermoed ik van niet aangezien je zei dat geen van de huidige mmo's 'FFA PvP, Full Loot, City Building en/of een sandbox omgeving' had)
Want dat spel heeft dat juist allemaal, zoals ik al aangaf. Enige verschil is dat UO 2d is en dat brengt ook wat beperkingen mee.

Jerry Frederik op 12-05-2009 om 23:38 [Niv: 10 / Exp: 499]
Ik heb het gespeeld, almaar tijdelijk. Maar aangezien de game vrij verouderd is (En niet meer wat het geweest is, maar dat is een ander verhaal) vindt ik het zelf niet bij de huidige generatie MMO's horen.

Zuigertje op 13-05-2009 om 00:42 [Niv: 118 / Exp: 5884]
kheb vroeger echt superveel Ultima Online gespeeld. Blijft voor mij de enige echte MMORPG (mede door de sandbox opzet, zoals het hoort imo).

Het ging bergafwaarts toen EA het overnam. Het bleef voor mij leuk tot net voor samurai empire expansion (speelde sinds the second age). Daarna overgestapt naar WoW (al een tijd geleden gestopt met WoW).

Nelus op 13-05-2009 om 12:27 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit spel uitpakt. Ik speel zelf WoW (nu tijdelijk niet door examens) en vind dat al vet met alle dingen die je kunt doen, maar ik miste altijd dat gevoel dat je ook echt iets hebt bereikt. Als je een boss killt, spawnt die weer in 20 minuten ofzo Dat soort dingen zijn jammer. Mortal Online gaat echt precies de kant op die ik wil met een MMORPG, fucking nice

MarcianoNL op 13-05-2009 om 12:50 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Lijkt erg veel op Oblivion, welke ik heel erg vet vondt. Jammer dat me PC niet sterk genoeg is..

D: op 13-05-2009 om 14:10 [Niv: 172 / Exp: 8612]
4D weet dus waar ik over praat (ik was de gast trouwens maar ik was niet ingelogd perongeluk)
Inderdaad, EA heeft het verneukt met hun itemwhore gameplay. Het ging echt de afgrond in met SE en ML.
AOS was echt nog wel tof zonder al dat whoring, gewoon dat als iemand een hotm of een orny had hij/zij dan ook de enige op de shard was met zon ding. Tegenwoordig loopt iedereen in complete arty gear op freeshards. Ik bezoek eens per jaar nog wel eens een van mn oude shards om even hoi te zeggen aangezien ik een van de top pvpers was en nogal bekend ben in dat wereldje.

Mischien dat mortal het oude uo gevoel weer kan doen herleven, mischien dat ik ooit weleens een kijkje neem al ben ik voorzichtig met mmorpgs, ik speel het expres niet meer omdat ik weet hoe verslavend het is.

eehbiertje op 13-05-2009 om 16:37 [Niv: 76 / Exp: 3825]
ingeschreven voor de beta

hopen dat het niet van die lazy asses als atari zijn/waren heb 1x kunnen beta testen... act of war

Jerry Frederik op 13-05-2009 om 17:16 [Niv: 10 / Exp: 499]
D: : Ik hoop zelf heel erg dat het de feeling van UO terugbrengt. Ook al kan ik wel genieten van de theme park MMO's, er is niets dat de adrenaline beter laat vloeien dan FFA PvP met Full Loot ^^

D: op 13-05-2009 om 18:53 [Niv: 172 / Exp: 8612]
helemaal mee eens. Daarom zeg ik mischien dat ik weleens een kijkje ga nemen. Wat zover de teksten doen geloven is het inderdaad grote kans dat uo terug is, alleen dan beter dan ooit tevoren en een andere naam natuurlijk. En dan maar hopen dat deze mensen niet dezelfde fout maken als origin door EA erbij te halen, of nog erger het langzaam aan in wow pulp te veranderen met items items en nog meer items. Het moet echt gewoon free economy en full loot blijven indd. zover ik weet is het echt clan friendly dus je kunt gewoon hele legers krijgen door spelers die zich ingraven in facties om zowel veiliger als efficienter te zijn tegen reds (hoor wie het zegt, ik was zelf een red en geen noobpk, integendeel ik was dan wel zo hard als staal ik hielp mensen altijd hun corpse terug te vinden als het ze verkeerd viel. mensen die begonnen te 'fagge' lachte ik dan weer uit. :> ) maar goed ik kan dus begrijpen dat er ook craftgildes uit de grond zullen poppen als paddestoeltjes en die willen hun gatherers natuurlijk wel beschermen dus krijg je daar weer samenspel met noto's mee.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mortal Online
Type:
Game
Releasedatum:
09-06-2010
Ontwikkelaar:
Star Vault
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media