Preview: Mortal Online
Door Jerry Frederik op 12-05-2009 om 14:42
|
Bron: Gamed
|
Ongeveer een jaar geleden is de MMORPG Mortal Online aangekondigd. Deze MMORPG wordt ontwikkeld door Star Vault, een onafhankelijke ontwikkelaar, en heeft veel van haar inspiratie meegekregen van Ultima Online, één van de eerste grote MMORPG’s. In Mortal Online staat interactie tussen de spelers en de wereld centraal.
Je denkt misschien dat die redenen items verliezen niet minder ernstig maakt. En dat is ook zo. Wat het minder erg maakt, is het feit dat alle items gemaakt worden door spelers. Er zijn geen items die niet door spelers gemaakt kunnen worden, je hoeft dus niet uren in kerkers door te brengen voor de beste items. Sterker nog, als jij als zwaardsmid een zwaard tegenkomt dat je niet kan maken, kun je het bestuderen en uit elkaar halen om te proberen het ontwerp te begrijpen, waarna je deze wellicht zelf kunt maken. Er zijn dan ook tientallen crafting beroepen. Voor alles iets. Nog mooier is dat bij het craften elk item uit een aantal blokken bestaat. Een zwaard heeft bijvoorbeeld een hilt, lemmet en een slot voor versieringen. Je kunt hier zelf experimenteren door er verschillende componenten in te plaatsen en kijken wat de combinaties je opleveren. Dit maakt craften een speelstijl op zich en belooft een ware in-game economie.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat voor die crafters hulpmiddelen zoals hout, erts enzovoorts verzameld worden. Dit kan in de wildernis gevonden worden en alle items zijn in feite overal te vinden. Maar als jij net begonnen bent als mijner kun je niet de ene erts van de andere onderscheiden. Pas als je verder gevorderd bent in je vaardigheid als mijner kun je de waardevolste erts onderscheiden. En zo geldt dit voor alles in het spel wat verzameld kan worden. Een interessant en zeker innoverend concept waar heel veel games wat van kunnen leren.
Een van de aspecten waar heel veel gamers aan zullen moeten wennen, is het feit dat er geen queesten zijn. Ja, je leest het goed. Dit hangt samen met het feit dat unieke monsters, zoals gigantische draken niet meer respawnen. In Mortal Online is het meest belangrijke de interactie tussen spelers en de wereld. Dit houdt dus ook in dat spelers zelf iets te doen moeten vinden. Je kan hiervoor bij een gilde aansluiten die oorlog voert met andere gildes of je kan beslissen om de beste gladiator van de spelwereld te worden. Of misschien wil je gewoon de rijkste handelaar van allen worden. Dit is allemaal mogelijk.
De interactie met de wereld is vooral te vinden in het feit dat spelers zelf huizen, winkels en dorpjes kunnen maken. Gildes kunnen er zelfs voor kiezen om in een dorp een kasteel neer te zetten en territorium op te eisen. Maar.. Er is uiteraard maar een gelimiteerd speelveld. Oorlog tussen gildes voor territorium zal dus veel voorkomen. Op deze manier geven gildes je dus ook een doel. Om oorlog te voeren moet er uitrusting gemaakt worden, gevochten worden, hulpmiddelen verzameld worden en zo is er voor iedere speler wel een rol weggelegd. En daarom is het in sandbox games vaak aangeraden om je er bij een aan te sluiten. Vooral omdat des te meer vrienden je hebt, des te veiliger je bent in een FFA PvP wereld.
Op het moment staat de game op het punt om de beta fase te betreden. Aanmelden voor deze beta kan nog steeds op de website. De ontwikkelaars hebben immers wel gezegd dat ze Mortal Online alleen met de basis features zullen lanceren. Wanneer de basis van de game goed ontvangen wordt, gaan ze verder ontwikkelen. Een veilige strategie voor een ontwikkelaar die los van een uitgever wilt blijven.
Dat terzijde belooft het een bijzondere MMO te worden op een aantal vlakken. Innoverende gameplay en een frisse wind voor het genre moet het vooral bieden. Ik denk dat het genre er wel aan toe is maar dat de spelers eerst nog moeten wennen aan het idee van een sandbox wereld met FFA PvP. Het concept lijkt eng voor de meeste spelers maar ik weet zeker dat wanneer zij het geprobeerd hebben ze er misschien toch van kunnen genieten. Het gaat er immers om dat je er met een andere mentaliteit ingaat als in MMO’s zoals bijvoorbeeld WoW. Het blijven tot nu toe uiteraard beloftes en we zullen moeten zien hoe de beta invloed heeft op het spel maar veelbelovend is het zeker en we houden de ontwikkeling dan ook goed in de gaten.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
15:00 Eerste filmpjes Contra Rebirth
11:21 Fable II: See the Future nu op Xbox Live
|
Reacties (34) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
LordDusk
op 12-05-2009 om 15:04
[Niv: 28 / Exp: 1377]
|
Voor de preview, krijg je een 10.
Maar volgens mij heb ik dit ook al een keer gelezen, zeg maar in hun PowerPoint...
|
|
D:
op 12-05-2009 om 15:24
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
Je kunt het gerust vergelijken met de moeder der alle mmorpgs ultima online, een spel dat nog veel uitgebreider was dan world of warcraft en dezelfde systemen hanteerde, met als enige verschil dat het in full 2d was.
In uo kon je je eigen gebouwen 'maken' en had je ook dat welke skill je mee bezig was, daar werd je beter in en kreeg je steeds meer mogelijkheden bij.
Een lumberjack kan in het begin maar 2 logs per hak van een boom meppen maar als hij GM was wel 10 . En dat kon je bij de fletcher weer pijltjes van maken mits je veertjes van kippen had geloot, of bogen. En als je goeie carpentry skill had kon je ook tafels en kasten e.d. maken. and so on.
Dit spel is dus een soort van 3d ultima online dat zich extreem concentreert op gilde forming, en spelers zelf de wereldeconomie laat regele.
|
|
Xenathos
op 12-05-2009 om 16:07
[Niv: 45 / Exp: 2237]
|
Goede preview... het maakt mij wel nieuwschierig
|
|
Jeantjuh
op 12-05-2009 om 16:34
[Niv: 5 / Exp: 263]
|
Ziet er interessant uit, doet me erg denken aan Oblivion, maar dan online!
Maargoed, heb jaren lang WoW gespeeld en een tijdje terug ben ik ermee gestopt. De MMO waar ik nu op wacht is toch SWTOR.
|
|
GekooktEi
op 12-05-2009 om 16:35
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Jerry Frederik...? NOG een nieuwe redacteur! Hoeveel zijn het er, 5 tel ik er tot nu toe of nog meer? 
___
Wow, het lijkt me echt een enorm toffe game! Alleen ik heb mijn twijfels bij sandbox, de vrijheid die daar bij komt is wel leuk maar in een normaal sandbox spel heb je toch ook nog gewoon quests?  Vooral over het quest-systeem en de (mounted) combat en het uitgebreide craften ben ik enorm enthousiast.
Dus meteen aangemeld voor de beta  .
Gewijzigd door GekooktEi op 12-05-2009 om 17:02
|
|
Kraanwater
op 12-05-2009 om 16:42
[Niv: 11 / Exp: 544]
|
Klinkt echt veelbelovend, vooral het interactieve gameplay element van de wereld zelf. Hopen dat dit goed uitgewerkt gaat worden, want het item based systeem vond ik een groot nadeel van het spel. Om een beetje end game content te kunnen zien moet je echt minimaal 3 dagen online zijn en dan 4 uur een instance doen. Dit bied meer potentie om even een uurtje of 2 te spelen. Heb me iig al aangemeld voor de beta.
|
|
AmazingShikoku
op 12-05-2009 om 16:51
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
Dit gaat em toch niet worden.
|
|
Danny Jonker
op 12-05-2009 om 16:52
[Niv: 15 / Exp: 744]
|
Lol, hier is er nog een! 
De preview heeft me over de streep gehaald, en nu ben ik echt dol enthousiast over Mortal Online. (Heb me ook aangemeld voor de beta.)
|
|
Kraanwater
op 12-05-2009 om 17:06
[Niv: 11 / Exp: 544]
|
@ AmazingShikoku
Leg uit?
Gewijzigd door Kraanwater op 12-05-2009 om 17:06
|
|
Velqor
op 12-05-2009 om 17:43
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Kraanwater
Ik denk dat er teveel toppers al aankomen, Aion . Star wars : the old republic en andere games die al gauw miljoenen leden hebben bij elkaar. Kijk naar Aion binnen een paar weken 1,2 mil keer verkocht in china , in europa zal dit ook wel aanslaan als ie eenmaal uit is. Het naar mijn idee het komende simpelweg gewoon te druk qua mmorpg's . dus ja daar kan ik me ook wel in vinden
|
|
Jerry Frederik
op 12-05-2009 om 17:49
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Je hebt gelijk Dellion dat er veel toppers aankomen. Alleen Mortal Online zal hier zeker niet veel van merken.
Mortal Online richt zich vooral op een niché onder MMO spelers die FFA PvP, Full Loot, City Building en/of een sandbox omgeving willen. Dit biedt geen van de huidige MMO's en zeer weinig van de toppers die eraan komen
Gewijzigd door Jerry Frederik op 12-05-2009 om 17:49
|
|
Gast (87.195.33.xxx)
op 12-05-2009 om 18:39
|
Laten ze nou eerst wow maar verbreken. Ik heb het wel gezien met aankopen van mmorpg's voorlopig. Warhammer online en age of conan waren het voor mij niet. Maar gelukkig bestaan er beta's. Ik moet wel zeggen dat AION Online beta mij wel heeft aangesproken, dus wellicht ga ik dat spel proberen als het uit komt in Europa.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 12-05-2009 om 18:42
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@GekooktEi: We hebben acht mensen aangeworven.
|
|
Kraanwater
op 12-05-2009 om 18:57
[Niv: 11 / Exp: 544]
|
@ Dellion
Hoeft niet, ligt aan hun bedrijfsplan. Als ze aan 100.000 spelers al break even draaien is de rest winst. Het is dus de vraag waar de ontwikkelaar zijn break even point op hebben gericht.
|
|
Jerry Frederik
op 12-05-2009 om 19:16
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Inderdaad Kraanwater.
@ Gast (87.195.33.xxx): WoW verbreken zie ik voorlopig niet gebeuren eerlijk gezegd. En al helemaal niet door een game zoals Mortal Online. Het publiek voor deze game is vooral een niché publiek. Waarschijnlijk ligt hun doel tussen de 100.000 en 150.000 subscriptions uiteindelijk.
|
|
Velqor
op 12-05-2009 om 19:49
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Jerry Frederik
Enkele mensen(volgens mij die analisten weer) Zeggen dat WoW nu zegmaar niet meer groeit. dat het nu een poos blijft bij 11,5 miljoen en daarna langzaam gaat terug lopen. Met de komst van aion en ander f2p games gaan het aantal subscribtions denk ik ook omlaag, (In ieder geval de server waar ik op zit : Generous loopt een beetje leeg  )
En ehm, Ookal is mortal een hele andere game maar ze moeten uitkijken want na Darkfall hebben sommige mensen wel genoeg van het ''sandbox'' wat Darkfail namelijk ook is.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 12-05-2009 om 19:52
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
11,5 miljoen is nog altijd zo'n 3 keer zo groot als de nummer 2. Dan mag het nog teruglopen. Zelfs 4 miljoen is een gigantische prestatie voor MMOs.
|
|
Velqor
op 12-05-2009 om 19:54
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Joni Philips
Inderdaad , 11,5 miljoen is gigantisch veel.
Vind de prestatie van Aion , 1,2 miljoen in een paar weken ook een geweldige prestatie. Nu nog in het Westen zulke verkopen en dat word de Nummer 1 maar dat is erg lastig te zeggen,
en met ongeveer 100 000 heb je ook al een succesvolle MMORPG, bijvoorbeeld Warhammer online met naar mijn idee nu nog 300.000. Maar ik ben eigelijk wel benieuwd naar Mortal
|
|
Danny Jonker
op 12-05-2009 om 20:04
[Niv: 15 / Exp: 744]
|
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Gaat Mortal Online per maand geld kosten? Want daar ben ik geen fan van.
|
|
GekooktEi
op 12-05-2009 om 20:26
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Ik weet het 99% zeker Jonkerman.
@ Joni (1e reactie)
Zo, da's veel. Aan de ene kant vind ik het bij deze site wel fijn dat ik bijna iedereen gewoon ken, maar ja dat onderscheid blijft er natuurlijk ook (genoeg mensen nu al die ik niet ken) en uitbreiding zorgt er alleen maar voor dat jullie meer games kunnen reviewen en meer speciale tripjes hebben enz  .
|
|
Kraanwater
op 12-05-2009 om 20:30
[Niv: 11 / Exp: 544]
|
@ Dellion
Ik heb een hele tijd WoW gespeeld en aan het begin aardig fanatiek, maar veel mensen waarmee ik speelde stopte. Als je het spel 4 jaar lang speelt word het op een gegeven moment hetzelfde, oke er komen wel nieuwe instances etc uit maar het is altijd hetzelfde (bosses killen betere loot krijgen). En aangezien ze met WOTLK de plank voor mij hebben misgeslagen (epics zijn geen epics meer aangezien iedereen ze kan krijgen) is WoW een beetje aan het doodbloeden.
@ Danny Jonker
Ik denk het wel aangezien de meeste MMO's niet gratis zijn, en om eerlijk te zijn vind ik dat niet erg. Toen ik WoW speelde koopte ik amper nieuwe game's (kosten 13 euro in de maand). Nu ik geen WoW meer speel koop ik 2 a 3 game's in de maand (kosten 60/80 euro in de maand), dat zegt al genoeg denk ik...
Gewijzigd door Kraanwater op 12-05-2009 om 20:30
|
|
Stammetje91
op 12-05-2009 om 21:11
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Dit kan heel gruwelijk worden, maar ik weet niet of je de orde kan houden als iedereen gewoon op elkaar in kan slaan. Het is wel grappig dat je ook echt de steden niet meer in kan als je als moordenaar gelflagged bent. Ik hoop dan ook dat dit soort maatregelen definitief zijn (of voor een periode van meerdere weken) en dat er meerdere van dit soort maatregelen komen om het speelbaar te maken. Tot nu toe klinkt het allemaal heel erg goed.
|
|
Stammetje91
op 12-05-2009 om 21:24
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Nou, ik heb me ook even aangemeld voor de beta, ben toch wel benieuwd wat dit gaat worden.
|
|
Jerry Frederik
op 12-05-2009 om 22:08
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Stammetje: Opzich valt het wel mee als het alignment systeem goed werkt. Murderer/red in zo'n omgeving zijn is voor velen niet aantrekkelijk. Naast het feit dat je sommige steden gewoon niet inkomt en statloss krijgt als je doodgaat, betekent het ook nog eens dat je zonder penalty door iedereen afgemaakt kan worden.
Trust me, in een FFA PvP omgeving met Full Loot, ben je dan al vrij snel zwaar de lul
Waarschijnlijk worden echt alleen de hardcore PK clans red en een aantal players uiteraard. Maar ik denk dat het meerendeel zorgt dat ze goed aligned zijn, mits het alignment systeem goed werkt uiteraard.
|
|
Jerry Frederik
op 12-05-2009 om 22:10
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Dellion: Ik ben het zeker met je eens dat ze na de flop van Darkfall moeten oppassen. Ze moeten zich extra hard bewijzen. Qua gameplay heb ik geen twijfels maar meer qua publishing.
In ieder geval hoop ik dat deze MMO succesvol wordt (En Darkfall zich weer hersteld). Meer sandbox games zou goed zijn voor het genre. Want meer variatie is nooit verkeerd.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|