Lange tijd kenden we Electronic Arts als een ontwikkelaar die enkel sequels maakte en maar mondjesmaat met een geheel nieuwe titel kwam. Met de komst van John Riccitiello is hier echter verandering in gekomen.
De man heeft ervoor gezorgd dat we een mix te zien kregen van reeds bestaande als nieuwe titels, maar wanneer deze niet aan de standaard voldoen werden ze zonder pardon in de prullenbank gesmeten. Ondanks het verlies in het derde kwartaal geeft Jeff Brown dat ze ook in de toekomst risico's willen blijven lopen in zowel haar reeds bestaande als nieuwe franchises. Dit kunnen ze doen omdat ze goede inkomsten behalen met hun bekende namen, waardoor ze tegelijkertijd ook risico's kunnen lopen.
Hoewel we in 2009 veel bekende namen zien wil dit volgens Brown niet zeggen dat we geen nieuwe namen tegen komen. Met titels als Dante’s Inferno en Dragon Age zien we nieuwe namen die binnen dit jaar op de markt komen.
Ondanks de mooie uitspraken van Electronic Arts is analist Michael Pachter het zeker niet met ze eens. Gezien de financiële resultaten van het vorige jaar kunnen ze niet teveel risisco's lopen zonder verder in de problemen te komen.
quote: 'Wanneer Electronic Arts teveel risico's achter elkaar loopt komen ze uiteindelijk zonder geld en zonder franchises te zitten. Zelfs EA kwam vorig jaar in de problemen omdat ze teveel wilden doen. Het juiste idee is om je core franchises te pakken en dan afgemeten risico's te nemen.
Het is makkelijker om een (slechte) Iron Man of 50 Cent game te verkopen met de juiste licentie dan een geheel nieuwe te creëren zoals Dead Space. De kosten van een potentieel falen (voor een nieuw idee) is te hoog. Om die reden denk ik dat we eerder één nieuw jaar van een uitgever zullen zien, dan vijf.'
|