Nieuws: Sony 'verlengt' PS3 garantie
Door Roderick op 03-01-2009 om 12:23
|
Bron: Gamed
|
Onlangs berichtten we over de aandacht die RADAR heeft gestoken in het probleem dat een groep PlayStation 3 eigenaars heeft met het systeem: bij veel of weinig gebruik, sommige PS3's krijgen na verloop van tijd een kapotte bluray lens en lezen daarom geen discs meer.
Geen probleem, dacht iedereen, even naar Sony of even de winkel bellen en dan krijg ik een nieuwe. Men ging uit van de wettelijke twee jaar garantie, maar kreeg van Sony slechts één jaar. De keuze was: 198 euro betalen voor een gerepareerde of een nieuwe kopen. Omdat veel klachten binnenstroomden bij RADAR besloten zij er een item in hun programma aan te wijden.
Inmiddels zijn we een tijdje verder en leren we uit onze eigen omgeving dat Sony wel degelijk iets met de garantie van de PS3 heeft gedaan. Sony heeft, naar onze bronnen, een brief naar de Nederlandse retailers gestuurd waarin ze duidelijk maken dat Sony wél PS3's gratis zal repareren die ouder zijn dan een jaar. Ook via de Sony helpdesk is het collega Stefan gelukt om zijn anderhalf jaar oude 60 gigabyte PS3 kostenloos te vervangen. Zo zie je maar weer, consumentenprogramma's kennen hun nut, ookal zijn ze soms streng.
|
|
|
|
12:58 Gamed Member Awards 2008
12:08 'Sony betaalde voor 360 ontwikkeling'
|
Reacties (46) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (86.196.70.xxx)
op 03-01-2009 om 12:24
|
Goed zo! Dat zal ze leren te messen met de EU regelgeving.
|
|
Gast (82.168.137.xxx)
op 03-01-2009 om 12:24
|
Netjes van sony ! en zeer snel opgelost ! _O_ _O_
|
|
koekiemonster
op 03-01-2009 om 12:27
[Niv: 13 / Exp: 656]
|
Prima, netjes, maar had ook wel zonder TV moeten kunnen, maar goed.
Sony
|
|
rouwe111
op 03-01-2009 om 12:28
[Niv: 5 / Exp: 241]
|
Zeer netjes van Sony.
|
|
Nibor
op 03-01-2009 om 12:33
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Dus was het toch juist dat het probleem bij de verkopers van de consoles lag en NIET bij de Sony zelf zoals de fanboys beweerden.
take that!
|
|
Gast (213.17.29.xxx)
op 03-01-2009 om 12:39
|
hier heeft radar niks mee te maken gehad!!
de garantie regeling was altijd al prima.
radar is tv is allemaal opgeblazen shit.
ik heb al vanaf de psx altijd sony gehad. en vaak nog buiten de 2 jaar gebruik kunnen maken van de garantie.
en nog iets een wettelijke garantie is nooit goed gekeurd door de overheid, 2 jaar is dus NIET wettelijk. een bedrijf mag zijn apparaat met 1 maand gerantie op de markt brengen :(
|
|
Stefan Vogels
(Redacteur)
op 03-01-2009 om 12:43
[Niv: 58 / Exp: 2923]
|
Nu is het alleen nog wachten op m'n mailtje van Sony met gebruiksaanwijzingen en labels....
Gewijzigd door Stefan Vogels op 03-01-2009 om 12:44
|
|
Wii gamer
op 03-01-2009 om 12:53
[Niv: 290 / Exp: 14517]
|
hm, k... dat is wel beter. Je kunt er immers niets aan doen dat zo'n ding plotseling stuk gaat.
|
|
Gast (86.208.163.xxx)
op 03-01-2009 om 12:55
|
Toch is het denk ik ook waar. Er hangt denk ik idd. een vuiltje aan de lucht. Zoals ik al zei, volgens EU regelgeving moet 2 jaar verplicht zijn. Gezien SONY dit niet deed en het verhaal nu naar buiten is gekomen is er toch iets niet in de haak met de PS3.
|
|
Divine Rage
op 03-01-2009 om 13:03
[Niv: 97 / Exp: 4851]
|
Kijk, zo willen we het zien!
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 03-01-2009 om 13:04
|
Zolang de media er niks van wist was het probleem waarsxchijnlijk nog langer uitgerekt. Lang leve de media dus!
|
|
spitfiresoul
op 03-01-2009 om 13:05
[Niv: 57 / Exp: 2854]
|
denk nog eens na.
in nederland is 1 jaar verplicht
in belgië is het 2 jaar verplicht.
dus ik weet geen verhalen van korte garantie in belgië dat misging dusjah.
als sony in nederland 1 jaar geeft was het perfect legaal. in belgië zou het illegaal zijn.
denk dat het gewoon 1 groot misverstand is geworden en dat cijfertjes zijn omgewisseld. of belgië en nederland dezelfde garantie gegeven ofzo.
|
|
Roderick
op 03-01-2009 om 13:13
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Nee, EU wetgeving legt 2 jaar garantie op, dus ook in Nederland. Beslist geen misverstand dus.
Gewijzigd door Roderick op 03-01-2009 om 13:23
|
|
LUPUS
op 03-01-2009 om 13:23
[Niv: 81 / Exp: 4043]
|
En dat moest ook! Niks handjes op elkaar voor Sony, gewoon verplichte kost!
Gewijzigd door LUPUS op 03-01-2009 om 13:23
|
|
tuvok
op 03-01-2009 om 13:29
[Niv: 13 / Exp: 657]
|
dit bewijst dus dat er een vuiltje aan de lucht is en de failure rate van 40 procent niet verzonnen zal zijn.
|
|
Gast (85.144.16.xxx)
op 03-01-2009 om 13:35
|
Me joystick is stuk van anderhalf jaar gelede zulle ze die ook reparere? :?
|
|
Gast (213.93.216.xxx)
op 03-01-2009 om 14:15
|
nee!! heb 2 weken geleden een kapotte 60 gig opgestuurd en 200 euro betaald. |( bedankt sony, bedankt
|
|
Gast (80.200.219.xxx)
op 03-01-2009 om 14:15
|
akkoord met lupus, niks handjes op elkaar en netjes. Indien de media niet als watchdog was ingeschakeld hadden ze net niets gedaan, net zoals microsoft ook eigenlijk pas laattijdig en onder druk over de brug is gekomen. Dat al die bedrijven hun product eerst eens wat beter testen!
|
|
spitfiresoul
op 03-01-2009 om 16:02
[Niv: 57 / Exp: 2854]
|
@ roderick.
de winkel waar je het koopt moet je idd 2 jaar geven minimum in heel de eu.
maar veel mensen waren zo stom om direct sony te contacteren en die moeten enkel hun fabrieksgarantie naleven die dus tot voor kort geen 2jaar bedroeg.
@ persoon die iets zij van 40% failure rate:
die rate is een gerucht verzonnen door fanboys van 360 en gesteund door mensen die gewoon niet beter weten.
als er idd een failure rate van 40% zou zijn zou je der al meer van gehoord hebben want dat zou willen zeggen dat er ongeveer 100.000 defecte ps3's in nederland alleen al zijn.
zolang sony niet met een officieel failure rate komt kun je er enkel naar gissen maar voorlopig mag je der zeker van zijn dat hetniet hoger dan 5% zal liggen en der waarschijnlijk nog een stuk onder.
|
|
Gast (86.208.163.xxx)
op 03-01-2009 om 16:26
|
En waar denk je dat de winkel zich op moet beroepen? Hmmm...
|
|
spitfiresoul
op 03-01-2009 om 16:36
[Niv: 57 / Exp: 2854]
|
@gast 86.206.163
idd de winkel moet dan naar sony gaan. maar als sony kan bewijzen dat het door de winkel komt dat het product defect is moet de winkel bijpassen. niet de bezitter.
als je echter rechtstreeks naar sony gaat en ze ontdekken daar dat er beschadeging is die in de winkel is gebeurd moet jij alsnog dokken omdat er geen middenpersoon onder de vorm van en winkel is.
|
|
Gast (81.247.124.xxx)
op 03-01-2009 om 17:47
|
LOL @ 40% failurerate, bedoel je niet eerder rond de 0,04%
|
|
Asianator
op 03-01-2009 om 18:17
[Niv: 164 / Exp: 8205]
|
Laat ook even weten of 'Stefan' een 60GB heeft teruggehad
|
|
Gast (82.217.127.xxx)
op 03-01-2009 om 18:23
|
voor de uitzending werd mijn 1 jaar en 3 maanden oude ps3(60gb) al gratis vervangen omdat bluray stuk was toen zeiden ze al dat het een iets vaker voorkomend probleem was en dat ze daarom een iets langer garantie gaven op dat onderdeel duurde alleen een weekje langer omdat het om het 60gb model ging
|
|
nexhil
op 03-01-2009 om 18:41
[Niv: 12 / Exp: 602]
|
@spitfiresoul
Zucht, hoe kan het defect in hemelsnaam door de winkel komen? Ze krijgen een doos van Sony, de winkel verkoopt de doos aan de klant, en de klant opent hem. dan issie stuk of hij gaat later stuk.
Is hij meteen of binnen een week stuk, dan moet je terug naar de winkel en krijg je meteen een nieuwe mee, gaat de PS3 na die week stuk of binnen de 103 weken die erna komen, dan zijn de kosten voor Sony.
Ziet Sony dat de PS3 is opengemaakt of dat ze er tennis mee gespeeld hebben etc etc, dan zijn de kosten voor de klant.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|