Review: The Last Remnant
Door Gideon op 28-11-2008 om 17:09
|
Bron: Gamed
|
Het is toch wat. Ooit begonnen twee Japanse ontwikkelaars, toen nog genaamd Squaresoft en Enix, aan legendes genaamd Final Fantasy en Dragon Quest, allemaal exclusief voor Nintendo. Tussendoor brachten ze met enige regelmaat games met andere titels uit, welke doorgaands ook goed scoorden. Na vele jaren vertrok men naar Sony, om tegenwoordig voor iedereen te ontwikkelen. Ditmaal kijken we naar The Last Remnant, een game die voorlopig alleen op de Xbox 360 te krijgen is.
De gevechten zijn duidelijk het hoogtepunt in de game en je zult hier dan ook het leeuwendeel van de tijd mee bezig zijn. Het ene moment worden loopt het allemaal zoals jij wilt en dat levert ook echt een goed gevoel op, maar helaas kan het een gevecht later helemaal fout gaan. Dit komt door het feit dat de game teveel bepaald wat je mogelijkheden zijn en je te weinig informatie geeft. Zo kun je niet zelf kiezen wie er gehealed wordt, wanneer jij opgeeft dat er gehealed moet worden en wanneer jij een item wilt gebruiken kun je niet zien hoeveel je er in totaal nog hebt. Tel daarbij op dat de game hopeloos vaag is in zijn omschrijvingen en je vraagt je een beetje af welk type gamer men wilde bereiken: de massa of de hardcore speler. Voor de massa is het namelijk te uitgebreid, te onduidelijk en te pittig. Voor de hardcore speler is het gebrek aan controle juist een hekel punt. Zo heb ik gevechten gehad waar ik na een minuut al een brute speciale aanval kon doen, terwijl ik in hetzelfde gevecht daarna weer geen beschikking had over deze krachten en dit alles zonder duidelijk reden. Doordat het systeem soms gewoon de verkeerde keuzes voor jou maakt wil het wel eens zijn dat je (onverwachts) het loodje legt. Geen ramp, je kunt namelijk overal saven waar je wilt, het ouderwetse savepoint systeem is weg. Het nadeel is wel dat men geen gebruik maakt van checkpoints, waardoor je vaak als een paranoïde na elke drie stappen gaat opslaan: het zou je maar gebeuren dat je een gevecht verliest en weer een gevecht van een half uur opnieuw moet doen.

Uiteraard bezoek je in The Last Remnant ook de nodige steden. Via een kaart kun je snel op bepaalde plekken komen, maar deze vallen vrij klein uit en zijn zeer recht toe recht aan opgebouwd. Je hebt nooit het idee echt in een grote stad te verkeren, aangezien je maar beperkte bewegingsvrijheid hebt. Elke stad bevat meerdere itemshops, een kroeg en een guild. In de laatste twee kun je sidequests aannemen, waar de game helemaal vol mee zit. Persoonlijk vond ik dit best leuk, maar verwacht niet meer dan ‘versla drie keer monster A’ of ‘vind persoon B in locatie C’. Met het geld wat je hiervoor krijgt kun je nieuwe manschappen kopen en je wapens versterken of vernieuwen. Helaas gaat de game hier niet diep genoeg op in, aangezien je alleen je hoofdpersonage kunt bewerken: de rest is onaantastbaar. Zo af en toe wordt je wel gevraagd door de game of je een bepaald karakter wilt upgraden, maar het is niet duidelijk waar of wanneer dit gebeurd. Je hebt er zelf geen directe invloed op, wat jammer is, want vaak wil je ze een nieuw wapen geven, maar dan kan dat niet. Zo groei je ook geen levels na gevechten, maar worden willekeurige statistieken verhoogd: hoe dit precies werkt is mij nog steeds niet duidelijk.

Mede door de vele sidequests en lange gevechten is The Last Remnant een RPG geworden waar je heel wat uren in kunt steken. Helaas wil dit niet zeggen dat het ook een topper is, want dat is het absoluut niet. De game is een technisch drama, met een slap verhaal en een wispelturig gevechtssysteem welke maar half bevredigt. Je wordt van hoogtepunt naar dieptepunt geworpen in een avontuur dat gewoonweg nog niet af is. Waarschijnlijk was het geld voor dit project op en had men niet het idee dat de technische problemen verholpen konden worden, want dit zijn we niet gewend van Square-Enix. Wanneer je de game installeert op je harde schijf zijn de problemen minder erg, maar niet verdwenen. Heb je geen HD, laat de game dan absoluut liggen. Heb je wel een HD en kun je door de technische problemen heen kijken, dan kun je hier enig vermaak uithalen. Echter kun je voor hetzelfde geld beter Lost Odyssey, Blue Dragon of Eternal Sonata halen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
65 |
Graphics |
50 |
Replay |
50 |
Een technisch drama met een aardig gevechtsysteem
|
58 |
|
|
|
17:53 Rare overweegt nieuwe Killer Instinct
16:50 Februari-release voor Chrono Trigger
|
Reacties (24) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (86.91.244.xxx)
op 28-11-2008 om 17:13
|
Wat een kutgame, had eigenlijk ook niets anders verwacht. JRPG's deze gen zijn echt van een laag kwaliteit. Welke team van Square Enix is dit eigenlijk? Dit lijkt mij typisch prutswerk van Tri-Ace, die ik geen goede 3d game heb zien maken.
Ik had eigenlijk ook heel hoge verwachtingen voor deze game..
Maar dat was toen de game aangekondigt werd.
Trouwens wel een goede eerlijke review.
BTW: Hoezo werd alleen de ps3-versie uitgesteld? Deze lijkt mij ook niet probleemloss na het lezen van de review.
|
|
Gast (84.27.203.xxx)
op 28-11-2008 om 17:28
|
JRPG's deze gen zijn helemaal niet van lage kwaliteit.
Eternal Sonata was zeker wel een 8.5.
En Lost Oddesey zeker wel een 9.
Given, de echt goede moeten nog komen.
|
|
Gast (24.132.185.xxx)
op 28-11-2008 om 17:32
|
Dat is zo, maar ik vind Westerse rpgs over het algemeen stukken beter dan japanse rpgs deze gen.
|
|
Gast (24.132.185.xxx)
op 28-11-2008 om 17:34
|
Replay een 50? Beetje laag voor een rpg.. kan me niet voorstellen dat er in 5 uur klaar mee bent..
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 28-11-2008 om 17:37
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Replay heeft niet alleen te maken met de speelduur van een game, maar ook om de behoefte om deze (al dan niet na het uitspelen) weer op te pakken.
|
|
konnichiwa
op 28-11-2008 om 17:59
[Niv: 153 / Exp: 7652]
|
Het zijn de makers van Saga Frontier die dit gemaakt hebben ik dacht dat die games ook niet zo bijzonder goed worden. Het is niet de eerste misbaksel van Square Enix vorige gen heb je ook iets genaamd Unlimited Saga...BAH..
|
|
No'tje
op 28-11-2008 om 18:00
[Niv: 205 / Exp: 10250]
|
Ik hoorde al dat ie slecht was, toen zag ik GT`s review met een 8.0, ik ben GT`s vertouwen verloren en kijk ook niet meer naar hun cijfers ben al genaaid met PDZ en een vriend met Shaun Whhite.
Goed review btw.
|
|
Gast (86.91.244.xxx)
op 28-11-2008 om 18:05
|
@ GT
Ben ik al langgeleden vertrouwen in verloren, ze bashen games die ze niet leuk vinden en andere gamees prijzen ze.
Kijk maar eens Steambot Chronicles review of KH 2.(KH 2 kreeg maar 8, WTF)Rogue Galaxy review is trouwens ook een lachertje.(Mits je het gespeeld heb)
Of de review van FF 12 waarin ze 8 min lang de game afzeiken en dan toch een 8 geven. En persona 3 kreeg opeens een 9, echt heel vaag.
|
|
Goof
op 28-11-2008 om 18:53
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
Oei, zo'n lage score had ik niet verwacht. Jammer, het leek zo mooi. Goede review trouwens.
Gewijzigd door Goof op 28-11-2008 om 18:58
|
|
dark lars
op 28-11-2008 om 19:13
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
replay klot niet aangezien er meer dan 10 uur aan sidequest in zit. dat is een feit. of als 10 uur niet genoeg is dan is 50 wel terecht denk ik..
|
|
Nibor
op 28-11-2008 om 20:18
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Prutswerk
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 28-11-2008 om 20:20
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@dark lars: Beeld je even de allerslechtste game ooit in, na 5 minuten spelen wil je zelfmoord plegen. Maar de game is wel 1751 uur lang. Zou die game een 0 of een 100 moeten scoren? Bij Gamed zouden we die game een 0 geven.
|
|
Cervantes
op 28-11-2008 om 20:25
[Niv: 117 / Exp: 5871]
|
nu hoef ik hem niet meer, dankje guys
|
|
Gideon
op 28-11-2008 om 21:29
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Replay in een game die niet super is is niet de moeite waard natuurlijk. De game bevat idd veel sidequests, maar zoals gezegd, die stellen meer voor dan van A naar B hobbelen constant. Daarnaast is er geen multiplayer of online play (wat overigens niet vreemd is), is het verhaal slecht en lineair -> weinig reden tot replay waardoor we op de 50 komen.
|
|
Kurosaki01
op 28-11-2008 om 23:12
[Niv: 154 / Exp: 7711]
|
Jammer leek me wel een coole game.
|
|
BengaBenga
op 28-11-2008 om 23:54
[Niv: 27 / Exp: 1337]
|
Goede review. Had al veel slechts gehoord en laat hem nu denk ik zeker links liggen (alhoewel er ook mensen erg positief over zijn).
Klein puntje: Dragon Quest is van Enix, niet van Squaresoft.
|
|
Gast (62.58.84.xxx)
op 29-11-2008 om 01:23
|
Squaresoft = al een tijd SquareEnix. :9
|
|
dark lars
op 29-11-2008 om 17:53
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
Ik ben er iig erg tevreden mee vind hem leuker dan lost odyssey  zal wel aan mij liggen dan he
|
|
Gast (82.169.9.xxx)
op 30-11-2008 om 00:34
|
Denk t wel dark lars,lost odyssey is namenlijk een rpg,the last renmant niet,meer een tacticle warr game met een vleugje rpg element.dus ja,als je van rpg's houd,vind je dit een afknapper als je een rpg verwacht.
|
|
ApoC
op 30-11-2008 om 17:27
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Jammer, keek hier wel naar uit...
|
|
dark lars
op 01-12-2008 om 11:30
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
oke ben weer wat verder en wat is dit dan een bagger review, een nog een aantal. die gewoon neit doorzetten in het begin is het erg vaag allemaal maar het wordt zo veel beter.  als je een rpg fan bent is dit echt wél een aanrader, ik zou de review op gametrailers kijken die belicht wél de goede punten van de game
|
|
Gast (86.91.244.xxx)
op 01-12-2008 om 17:45
|
@Dark Lars
Mss weet je het niet maar wrs scoort de game hoog omdat het een timedexclusive is. GT trekt wel eens vaker 360 games voor.
|
|
dark lars
op 01-12-2008 om 18:06
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
ja oke maar ik heb de game wel he, ik vind hem niet de beste rpg ofzo maar met een 5 laat je de technische problemen de goede kant van de game teveel overschaduwen.. want het verhaal en gameplay is als rpg fan gewoon erg leuk  na een tijdje merk ik persoonlijk niks meer van die problemen, als zie ik graag een update verschijnen
|
|
Stammetje91
op 26-06-2009 om 00:04
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
@dark lars
Ik heb hem vrij lang gespeeld inmiddels, maar vind het nog steeds een rechtvaardig cijfer dat ze hier geven.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|