Het is alweer zeven jaar geleden dat we voor het eerst kennis maakten met Operation Flashpoint op de PC, een oorlogsgame die overal hoge ogen gooide. Voor de officiële sequel moesten we echter lang wachten, het spel verschijnt volgend jaar en wij namen alvast een kijkje.
Sam Cordier, PR man van Codemasters in Engeland, was speciaal voor het Firstlook evenement ingevlogen om een tweetal games te laten zien. Naast het eerder beschreven Damnation had hij ook Operation Flashpoint 2 bij zich en Codemasters zet hoog in met de game. ‘De meest realistische oorlogsgame die je ooit hebt gezien’ en ‘een nieuwe standaard voor shooters’ waren slechts twee uitspraken die volgens Cordier aan moesten geven hoe groot de game nu daadwerkelijk is. Gelukkig zijn wij iets onpartijdiger, maar toch kwamen we na de presentatie met een open gevallen mondje naar buiten gelopen.
Het verhaal in Operation Flashpoint 2 speelt zich af op Skira Island, onderdeel van de Scarlet Islands en liggend ten noorden van Japan en vlakbij China. Het eiland was eerst in handen van China, vervolgens van Japan en tijdens de Tweede Wereldoorlog onder de hoede van Rusland. Later blijkt echter dat het land de grootste oliereserve ter wereld herbergt, en al snel staan de landen op om deze reserve op te eisen.

Het eiland is maar liefst 220 vierkante kilometer groot en je zult dan ook niet snel van de ene naar de andere kant lopen. Om een indruk te geven: in de game zul je er lopend vier en een half uur over doen, twee uur in een redelijk snelle jeep en twintig minuten in een vliegtuig. Gedurende deze rit zul je moerassen, grasvlakten, bossen en steenachtige gebieden aandoen, waarmee de uitgever aan wil geven dat ze zeer veel variatie in hebben aangebracht.
Het spel moet op alle fronten realistisch gaan worden. Niet alleen is er een dag- en nachtcyclus en kunnen de weersomstandigheden veranderen, de ontwikkelaar gaat nog veel verder dan dat. Ieder van de vijftig land-, zee- en luchtvoertuigen zijn tot op het kleinste schroefje nagemaakt en moeten niet van diens evenbeeld verschillen. Hier stopt het echter niet bij, ook iedere soldaat moet apart herkenbaar zijn. Het gaat hierbij niet alleen om gezichten, in het heetst van de strijd is het immers lastig hierop te letten, maar ook door de berusting van iedere soldaat. Wanneer de man naast je een radio op zijn rug draagt moet het duidelijk zijn dat je hem niet als sluipschutter op een berg moet positioneren. Al deze soldaten zijn tevens van een uitgebreide motion capture voorzien, denk aan het betreden van een voertuig tot het afschieten van een wapen. Dit laatste is niet zomaar meegenomen, alle functies uit een wapen in de game zijn bruikbaar, net als het voorbeeld waar ze van nagemaakt zijn. Wanneer een echt wapen een secundaire of tertiaire functie heeft in het echt, dan zul je deze ook terug zien in de game.

Omdat realisme als boventoon gevoerd werd tijdens de presentatie zullen we dit niet zomaar voorbij laten gaan, maar willen we ook andere elementen niet onbelicht laten. Wat te denken van zeventig verschillende wapens die je ook echt mee zult moeten dragen? Operation Flashpoint 2 laat je dus niet tien wapens in een magische zak van een soldaat verdwijnen, de speler zal ze altijd bij zich moeten dragen. Ook de destructie in de game moet uitermate realistisch worden, zelfs zo realistisch dat een brug die je in het eerste level opblaast nog wel eens nadelig uit kan pakken als je hier een aantal missies later overheen zou moeten. Al dit alles moet maar aangeven welke richting Operation Flashpoint 2 in wil slaan, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de grote view distance, de A.I. van je medestanders die voor zichzelf denken, het ‘één schot en je bent dood’-principe, de multiplayer en co-op, het ontwikkelteam dat naar het eiland is afgereisd om alles realistisch in beeld te brengen en het realistische herladen van je geweer. De beste oorlogsgame ooit? Geheel ongelijk kunnen we Cordier op dit moment niet geven. Wij kunnen alvast niet wachten op 2009, het spel verschijnt dan op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.
|