Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Preview:

Eyes-On: Damnation


Door Martijn Steinpatz op 02-10-2008 om 00:32
Bron: Gamed

Blue Omega Entertainment belooft twee van mijn favoriete game elementen te combineren. Ik ben namelijk gek op dingen en vijanden kapot te schieten en dol op klimmen en klauteren. Damnation levert daar ook nog enorm grote velden bij in een Western-achtige omgeving en allemaal tijdens een Amerikaanse Burgerloog die veertig (in plaats van vier jaar) duurt. Gaat dat allemaal goed komen?

Verticale gameplay. Zo moet je Damnation volgens Codemasters samenvatten. Tijdens het Firstlook evenement van afgelopen weekeinde gaf Codemasters uitgever Sam Cordier een presentatie en daarbij kregen we exclusieve beelden te zien. In de praktijk komt het op het volgende neer. Jij staat op een bepaald punt en in de verte zie jij de plek waar je moet wezen en hoe je er moet komen. Het verschil met andere games is dat die plek één tot drie kilometer van je verwijderd kan zijn en dat je ook nog veel zal moeten klimmen en klauteren om daar te komen.

Het ziet er zeker indrukwekkend uit. Damnation draait ook op de Unreal Engine (sterker nog de makers waren met hun mod tweede in de Something Unreal competitie). Zoals gezegd zijn de afstanden geweldig groot en dat is te merken in de velden. In de proloog zagen we onze held over een afgrond naar een brug staren waar hij heen moest lopen. Het uitzicht was geweldig, vooral omdat je kan zien hoe je ongeveer naar het gevaarte moest lopen. En, nogmaals, we hebben het hier over honderden meters. Blue Omega zegt dat ieder veld zo’n drie uur aan gameplay zal hebben. Damnation is op dit punt zeker een ‘grote game’.



Om van A naar B te komen zal er – naast het gebruik van twee soorten voertuigen - vooral geklauterd moeten worden. Blue Omega lijkt hier een goed deel van het repertoire van Prince of Persia te hebben geleend. De hoofdpersoon, een cowboy genaamd Roarke, klimt vanaf randen omhoog, zet zich tegen muren af, hangt aan touwen, klimt in palen, etc. In tegenstelling tot de prins zal Roarke geen lineair pad hebben, maar meerdere routes tot zijn beschikking hebben. De makers spreken zelfs van elf tot twaalf verschillende en uitdagende manieren.

Natuurlijk moet er veel geschoten worden en daar zijn de nodige wapens voor - meer dan tien in totaal. Hoewel ze vrij standaard klinken (shotgun, raketwerper, pistolen) hebben ze een unieke steampunk make-over gekregen. De raketwerper wordt bijvoorbeeld door een ketting aangedreven en Roarke beschikt over een wapen waarmee hij spoorwegspikes kan schieten. De interface van de wapens lijkt overigens van Gears of War afgekeken. Het was tijdens de presentatie alleen niet duidelijk te zien of er ook een ‘Active Reload’ optie bij zit.

Daarnaast beschikt Roarke over een speciale gave genaamd Spirit Vision. Wanneer de cowboy zijn vingertoppen tegen de zijkant van zijn hoofd zet kan hij zien waar alle tegenstanders (rood) en medestanders (blauw) zich bevinden. Ideaal voor die vervelende sluipschutter in de Single Player en die nog irritantere camper in de multiplayer. Hoe ver hij kan kijken en of hij continu van deze gave gebruik kan maken werd niet verteld, maar de actieradius leek erg groot. Het enige nadeel is dat je geen wapens tijdens SV kan gebruiken.



Als we alles hierboven aannemen belooft Damnation dus een interessante actieplatformer voor het eerste kwartaal van 2009 te worden. Dat dachten wij ook totdat we dat bruglevel zagen. Om die te bereiken moest je op het eerste gezicht eerst een flink stuk afdalen en vervolgens via een touw naar beneden te klimmen. Helaas was het eerste stuk nogal een anti-climax: Roarke stapte in een lift en vervolgens hoefde hij maar een paar meter naar het touw te lopen. Ook de schietscènes zagen er niet zo heftig uit als we gehoopt hadden. De A.I. van de tegenstander was daarbij eveneens verre van fenomenaal. Dus we twijfelen een beetje over deze game.

Het was maar een proloog en we hebben niet alles gezien (er komt nog een demo uit) maar we zitten een beetje met die liftscène in onze maag. In theorie klink het allemaal prachtig en indrukwekkend, maar als het in de praktijk het er allemaal zo afgaat dan haken mensen snel af. Anderzijds ziet de game er zeker niet slecht uit – vooral wat de afstanden en de uitzichten betreft. Laten we hopen dat Blue Omega Entertainment zich aan zijn woord houdt, anders ligt er een teleurstelling in het verschiet.


06:56  PS3 Keypad in het handje
22:15  Japans uitstel voor Oboro Muramasa
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Master Killer op 02-10-2008 om 10:38 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Ik wil wel de demo checken, ik geef elke nieuwe game een kans om een goty te worden.

Gast (84.26.28.xxx) op 06-10-2008 om 12:51
Lijkt me helemaal niks!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Damnation
Type:
Game
Releasedatum:
22-05-2009
Ontwikkelaar:
Blue Omega
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media