Vandaag is er op GameSpy een artikel geplaatst over de mogelijke specificaties van de Xbox 2. Volgens onze collega's van GameSpy hebben een aantal insiders deze geruchten op de Game Developers Conference bevestigt.
Hoewel het hier gaat om specificaties van alpha development kits en dus nog niet de definitieve hardware, zal onderstaande wel in de buurt komen van het uiteindelijke ontwerp.
CPU: De centrale processor van de console zal maarliefst drie PowerPC cores bevatten, elk draaiend op een kloksnelheid van 3,0 GHz. Elke core kan twee instructies per klokslag verwerken en is voorzien van 32 KB L1 instructiecache en 32 KB L1 datacache. De drie cores delen samen 1 MB aan L2 cachegeheugen. De cache is dus kleiner dan bij de meeste PC's, maar waarschijnlijk heeft de console er ook niet zoveel nodig vanwege de andere architectuur. Welke uitvoering van de PowerPC processors het hier om gaat, is nog niet bekend.
GPU : De GPU van de Xbox 2 zal een generatie verder liggen dan de ATI X800. De kloksnelheid zal 500 MHz bedragen en ondersteuning voor Shader Model 3.0 is aanwezig. Momenteel werken developers met een alpha 2 GPU. De uiteindelijke GPU moet krachtiger worden dan alles wat tot nu toe te koop is.
System Memory : De console zal 256 MB aan MB RAM bevatten. Dit klinkt misschien een beetje weinig, maar je moet er rekening mee houden dat dit niet te vergelijken is met de MB RAM uit je PC. Ter vergelijking: de huidige Xbox heeft 'slechts' 64 MB RAM, maar is een zeer krachtige machine.
Optical Drive : Zoals eerder al uit geruchten bleek, zal de nieuwe Xbox gebruik maken van reguliere DVD-9 schijfjes. Deze zijn vergelijkbaar met het medium wat de huidige Xbox gebruikt, maar de opslagcapaciteit is wel verhoogd naar 7 GB. De drive zelf zal een snelheid van 12x hebben. De reden dat Microsoft voor normale DVD's heeft gekozen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat HD-DVD en Bluray drives nog te duur zijn om dit jaar al te produceren.
Memory Units : De Xbox 2 zal gebruik maken van memory cards met een capaciteit van 64 MB tot 1024 MB.
Hard Drive : Zoals verwacht is de Hard Drive voor de Xbox 2 optioneel. De opslagcapaciteit van de hardeschijf is nog onbekend, maar 2 GB zal in elk geval gebruikt worden voor game cache.
Camera : Iets wat totaal nieuw is, is de USB 2.0 Camera. De camera heeft een resolutie van 1.2 miljoen megapixels voor foto's en VGA kwaliteit video's. Foto's kunnen onder andere gebruikt worden voor het gebruik van je eigen gezicht in games. Daarnaast kan de camera gebruikt worden voor Live Chat. Het is nog onbekend of de camera Eye Toy-achtige gameplay kan bieden.
Sound Chip : De console zal geen reguliere audiochip hebben. Decompressie van het geluid zal wel door hardware gedaan worden, maar de rest van het geluid wordt door software afgehandeld. DirectSound 3D is vervangen voor X3DAudio, aangezien eerstgenoemde niet flexibel genoeg zou zijn.
Alle games moeten Xbox Live! support gaan bieden. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor zal morgen bekend worden gemaakt. Alle developers hebben de opdracht gekregen om hun games op HDTV te baseren. De minimum eisen die Microsoft momenteel stelt zijn een resolutie van 720p oftewel 1280x720 in zowel gameplay als video, een 16: 9 aspect ratio, 5.1 surround en anti-aliasing.
Alle Xbox 2 games zullen custom soundtracks ondersteunen. Eigen muziek kan ook direct vanaf de console afgespeeld worden. Gebruikte formaten zijn MP3 en WMA. Bestanden kunnen geëncodeerd worden tot en met 320 kbps CBR of VBR stereo. Voor gamefilmpjes wordt Xenon Motion Video (XMV) gebruikt. Deze softwaretool is gebaseerd op Windows Media 9 en maakt gebruik van een standaard HD-DVD codec. Alle video moet op een tv resolutie van 720p draaien met 30 fps en 5.1 surround geluid.
|