Ze zijn groot, intimiderend, bloeddorstig, psychotisch, alom aanwezig, manipulerend, onberekenbaar, hysterisch, sullig, vaak indrukwekkend soms inspirerend, maar vooral in- en inslecht.

26: Scissorman, Clocktower: Scissorman joeg menig gamer de stuipen op het lijf. Dat kwam niet alleen omdat hij graag mensen met een gigantische schaar aanviel. Als de duivelse helft van een tweeling joeg hij met liefde jonge dames op en knipte of stak ze aan vellen. Hoofdpersonage Jennifer moest daardoor niet alleen het raadsel rond Barrows Mansion oplossen, maar moest ook deze scharensliep zoveel mogelijk zien te ontwijken, terwijl de lijken van vriendinnen zich opstapelden.
Hij was ook niet enkel angstaanjagend doordat hij onsterfelijk was. Met bepaalde voorwerpen kon je hem groggy slaan, maar daar bleef het ook bij. De rest van de tijd moest je rennen of verstoppen en zelfs dat was niet altijd verstandig. Door bepaalde handelingen duikte Scissorman juist op - zoals op de lift wachten. Wachtte je te lang in een ruimte of verstopte je telkens op dezelfde plek, dan kon je er gif op innemen dat hij daar eens een kijkje ging nemen.
Nee, het was maar een ding waardoor spelers het in hun broek deden: zijn muziek. Naarmate hij dichterbij kwam, klonk deze steeds luider. En luider. En luider. Het was een simpele trucje en het werkte. Clock Tower veteranen konden nachtenlang niet slapen omdat ze dachten dat ze het rotdeuntje nog hoorde. Een simpele manier voor maximale angst – daarom verdient hij een vermelding in deze lijst.

25: Dr. Robotnik/Eggman, Sonic: Als er een slechterik een patent heeft op ontsnappen, dan is het deze dokter wel. Aan het eind van iedere wereld stond Dr. Robotnik weer klaar om Sonic met een van zijn waanzinnige constructies plat te stampen. Uiteraard lukte dit nooit, zodat hij iedere keer op het laatste moment zijn exploderende constructies moest ontvluchten. Misschien moet hij gewoon eens een jachtgeweer aanschaffen.
Het is niet alsof hij een dierenliefhebber is. Met de hulp van de zes (later zeven) Chaos Emeralds wil hij al die hulpeloze en oh zo knuffelbare viervoeters in gemene moordachtige robots veranderen, dus lid van Greenpeace zal ie nooit worden. Vreemd genoeg heeft Robotnik er nooit aan gedacht om zijn constructies tegen stampende of razende egels beschermen. De beestjes rennen namelijk iedere keer bevrijd weg nadat Sonic er overheen is gewalst.
Maar ondanks dat al zijn plannen om egels te pletten in daverende explosies zijn geëindigd, blijft deze man doorgaan. Hij wil met zijn machines namelijk de wereld veroveren om een Utopia te maken en het kan hem geen moer schelen wat iemand daarvan denkt. Dat iedere keer een sonisch dier zijn pogingen dwarsboomt is een detail. Dit soort megalomane doorzettingsvermogen zien we graag in slechteriken, daarom plaatsje 25.
|