Recent mochten Valentino en ik de spellen die Codemasters in 2008 voor ons in petto heeft, bekijken. Na de presentatie van praktisch al hun 2008 games hadden ze er nog eentje over. Noem het maar de kers op de taart.
Deze kers is Rise of the Argonauts, het nieuwste kindje van Liquid Entertainment dat door de president, Ed Del Castillo, zelf werd voorgesteld. Deze man is speciaal overgevlogen uit Amerika om ons de eerste gamesessie van Rise of The Argonauts te tonen. Dat Codemasters hoge ogen wilde gooien met deze titel was al na een minuut duidelijk. Op het eerste zicht dacht ik onmiddellijk aan God of War toen ik Rise of The Argonauts zag, maar Del Castillo benadrukte al snel dat deze game niet zomaar een actiegame is, maar een Combat RPG. Zo is het verhaal een erg belangrijk element in de game. Al had ik wel een bepaald déjà-vu gevoel toen hij het verhaal vertelde.
Zo ben jij een koning, een machtig man, en op jouw trouwdag wordt je kersverse bruid voor de ceremonie begint, vermoordt. Er zijn leukere manieren om de mooiste dag van je leven door te brengen. Het hoofdpersonage, Jason, kan zich echter niet neerleggen bij het lot van zijn vrouw en besluit op zoek te gaan naar 'Het Gouden Vlies'. Alleen met dit vlies kan hij zijn vrouw terugbrengen naar het land van de levenden. Dit zal echter niet zomaar lukken want mensen beschuldigen hem van het vermoorden van zijn vrouw. Gelukkig staat Jason er niet alleen voor en zal hij tijdens zijn reis metgezellen tegenkomen die hem graag te hulp staan. Twee van deze metgezellen, genaamd Argonauts, zijn Hercules en Achilles.
Zoals je waarschijnlijk al is opgevallen aan de screenshots speelt deze game zich af tijdens de Klassieke Oudheid, verwacht je dus maar aan veel mythische figuren die je al bent tegengekomen in de God of War games. Del Castillo vertelde echter wel dat ze zich niet puur aan de oorspronkelijke mythes gaan houden, maar er vaak ook een eigen draai aangeven. Zo moet je bijvoorbeeld als je Achilles voor de eerste keer tegenkomt tegen hem vechten, in het oorspronkelijke mythische verhaal is Achilles alleen kwetsbaar aan zijn achilleshiel, maar in Rise of The Argonauts is zijn hele rug kwetsbaar.
Wanneer de presentatie begint zien we Jason samen met zijn vriend Hercules staan op de haven van Mycene, de mensen verdenken hem daar van moord op zijn vrouw en dat is ook te merken aan de grimmige sfeer in de stad. Zo schelden mannen jou uit voor alles wat slecht is in de wereld en lopen vrouwen snel hun huis binnen als ze je zien aankomen. De enigste manier om jouw onschuld te bewijzen is door naar de plaatselijke arena te gaan en daar alle gevechten te winnen. De Grieken geloven immers dat de oorlogsgod Ares beslist wie wint en wie verliest. Indien je de waarheid spreekt, zal je overleven volgens hun religie en als je liegt dan zal je sterven. Op weg naar de Arena kan je tegen allerlei mensen praten en enkele sidequests doen. De stad leeft dus echt zoals in Grand Theft Auto.
Het praten met deze mensen is echter niet gewoon naar een filmpje kijken waar je totaal geen controle over hebt. Zo zal je in elk gesprek meerdere keuzes hebben om te antwoorden. Je kan een neutraal antwoord geven, een antwoord waarmee je jouw gesprekspartner duidelijk te vriend wil houden, of je kan kiezen om stoer te doen, maar dan moet je niet schrikken dat dit gesprek eindigt in een gevecht. Deze conversaties hebben ook een duidelijke invloed op het verdere verloop van de game. Zo zullen mensen hun levens helemaal anders zijn naargelang jouw antwoorden. Denk aan Knights of The Old Republic, maar dan wat uitgebreider.
|