Preview: Fable 2
Door Tom_V op 11-03-2008 om 12:01
|
Bron: Gamed
|
Peter Molyneux is een dromer. De man zweeft op een constante wolk van ongebreideld enthousiasme. Hij ademt creativiteit. Zijn hart pompt de drang om te vernieuwen door iedere vezel van zijn lichaam. Zijn brein spuwt nieuwe ideeën over al wie het horen wil. En toch is Molyneux diep ongelukkig. Hij weet hoe de toekomst van het gamen er moet uitzien, maar botst constant op de realiteit. Technische beperkingen zijn z'n grootste vijand. Ze zijn de anti-held, zijn bron van frustratie.
Samen uit, samen thuis
Wellicht de grootste verrassing rond Fable 2, was de introductie van een co-op multiplayer systeem. Tijdens zijn presentatie op de GDC van 2008 verkocht Molyneux deze feature als een unicum. En met reden. Ze zijn zeer dun gezaaid, de RPG's met co-op multiplayer. Niemand waagt zich aan een co-op spelmodus in dat genre en met de mogelijkheden van de huidige generatie consoles is dat op zijn minst verwonderlijk te noemen.
De co-operative modus van Fable 2 draait rond het drop-in/drop-out principe. Iets wat we eerder al zagen in bijvoorbeeld Gears of War en in beperkte mate ook Halo 3. Op eender welk punt kan een speler een andere speler in zijn spel, zijn savegame, zijn verhaal laten meespelen. De host doet dit onder z'n eigen voorwaarden. Zo kan die bijvoorbeeld aangeven dat alle opbrengsten en ervaringspunten netjes over beide spelers verdeeld worden, maar kan hij ook alle winst voor zich houden. Het staat buiten kijf dat dit een zeer interessante toevoeging is aan het spel. Heb je even iets te veel moeite met een roversbende, laat dan een maatje met je meespelen.

Let wel op. Alle handelingen die je medespeler doet hebben ook invloed op jouw speelwereld. Op de GDC schoot Molyneux' co-op buddy de echtgenoot van Molyneux's hoofdpersonage dood. Wanneer de co-op buddy het spel verlaat dan blijft de echtgenoot dood. Voor eeuwig en altijd.
Voorlopig kondigt men deze feature enkel als een lokale multiplayer aan (twee spelers op één console dus), maar het zou ons verbazen mocht deze niet via Xbox Live beschikbaar zijn. Toen een journalist Molyneux hiernaar vroeg antwoordde hij "that would be fantastic, what a shame I can't tell you the whole story about co-op."
Money, money, money
Ieder huis, ieder lapje grond, ieder kasteel. Alles heeft zijn prijs in Fable 2. Alles is er te koop voor wie maar genoeg stuivers in z'n zakken heeft zitten. Wie ieder beschikbaar huis in een dorp koopt krijgt de titel van 'mayor,' wie in extreme gevallen ieder gebouw in Albion in z'n bezit heeft mag zich de 'emperor' noemen.
Net als in Fable kunnen we ook nu weer onze huizen gaan inrichten. Vraag is of dit systeem deze keer iets meer diepgang zal kennen dan bij z'n voorganger. Geld uitgeven om het uit te geven is zo... Paris Hilton. Vast staat dat bepaalde kastelen en gebouwen die je koopt meteen ook toegang geven tot nieuwe quests en opdrachten.
Om in Fable 2 niet als een straatarm kindje te moeten beginnen zal Lionhead enkele mini-games in het leven roepen. Eén daarvan is Keystone, een game die enkele weken voor de release van Fable 2 op de Xbox Live Arcade zal verschijnen. Keystone is een gokspel, waarmee je als speler een aardig zakcentje kunt verdienen. Het geld van die XBLA-game kun je dan bij de release naar Fable 2 transfereren. Albion zal alvast één hele rijke kleuter tellen.
Vermoedelijk moeten we ook voor Keystone Microsoft Points neerleggen, al wil de geruchtenmolen dat het spel ook gratis bij de Fable 2 retailversie geleverd zal worden. Wie bij de release een financiële voorsprong wil zal daar dus centjes voor moeten neerleggen. Mensen die iets geduldiger zijn, wachten gewoon netjes de game af.

Even een boompje opzetten
Een exacte releasedatum is nog niet vrijgegeven. Molyneux kent de datum wél, maar houdt het bij 'wanneer de bladeren aan de bomen bruin worden, maar er nog net niet afvallen.' Eind oktober, begin november lijkt dus meer dan waarschijnlijk. Fable 2 is alvast veelbelovend en Molyneux lijkt waar mogelijk - in tegenstelling tot bij het ontwikkelingsproces van Fable - zijn beweringen en beloftes met visuele voorbeelden te kunnen staven. En dat is ook nodig. De man heeft bij een bepaald deel van het publiek heel wat krediet verloren.
Als Peter Molyneux en zijn Lionhead Studios in hun opzet slagen, dan heeft Fable 2 alles in huis om een topper te worden.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
12:21 Obsidian werkt aan Bond-achtige RPG
11:57 Japanse launch WiiWare details
|
Reacties (33) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (213.119.81.xxx)
op 11-03-2008 om 19:26
|
@ Smaps
die hond is een handige meat shield.
ha ha *D
|
|
Gast (82.75.228.xxx)
op 11-03-2008 om 19:28
|
nah ik weet niet, had van deel 1 al veel verwacht
|
|
commjoen2k7
op 11-03-2008 om 20:15
[Niv: 40 / Exp: 2002]
|
ziet er mooi uit
|
|
prangstar
op 11-03-2008 om 21:03
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
dit word denk ik de beste game voor 360, gewoon niet te veel meegaan in de hype.
het word hoe dan ook een magisch avontuur
|
|
Gast (85.146.36.xxx)
op 11-03-2008 om 21:32
|
@ prangstar
Precies, je moet gewoon niet te veel op Molyneux letten (Hoewel veel beloftes waar zullen worden lukt niet alles denk ik) en dan zul je zien dat het echt 1 van de beste rpg/action adventures word.
|
|
Gast (87.195.33.xxx)
op 12-03-2008 om 21:08
|
Ik hoef die hond d'r ook niet bij.
|
|
Gast (77.250.1.xxx)
op 13-03-2008 om 15:57
|
We zullen zien...
|
|
VHsBack
op 13-03-2008 om 16:46
[Niv: 26 / Exp: 1323]
|
Ik vind het navigatie systeem cool. Dan weet je niet meteen waar alles is. Ik hoop dat er net als bij fable 1 een mooi verhaal is. Maar dat zal waarschijnlijk niet door al die vrijheid
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|