Na Ultima Online begon Richard Garriott vol goede hoop aan Tabula Rasa, een MMO die veel potentie leek te hebben.
[Upd.] De Amerikaanse tak van NCSoft meldt dat het bericht uit de lucht gegrepen is. De Koreaanse krant in kwestie (Korea Times, English Edition) heeft geen contact gehad met NCSoft en zou zelfs vaker foutieve berichten over NCSoft de wereld in helpen. Tabula Rasa is dus geen financiële teleurstelling en kostte zeker geen €71 miljoen. Een exact bedrag werd niet vrijgegeven, maar het zou maar een fractie van €71 miljoen zijn. NCSoft geeft wel toe dat de game beter had kunnen presteren en dat het Tabula Rasa team kan inkrimpen. De feiten aangebracht door de krant kloppen echter niet.
________________________________________________________________________
Uitgever NCSoft was enthousiast over het spel, maar vier maanden na de release geeft Chief Financial Officer Lee Jae-ho tegen een Koreaanse krant toe dat het spel een financiële ramp is. NCSoft heeft zelfs besloten om NCSoft Austin, de Tabula Rasa ontwikkelaar, in te krimpen. De studio blijft echter groot genoeg om te werken aan Tabula Rasa en andere projeten.
De game bracht zo'n €3,6 miljoen op en zou ongeveer €71 miljoen gekost hebben aan het bedrijf. Midden 2007 hoopte NCSoft nog op veel winst, maar zes maanden later hoopte NCSoft nog maar op €10 miljoen winst, wat al teleurstellend was. Het uiteindelijke resultaat is nog teleurstellender volgens Lee. NCSoft denkt waarschijnlijk tweemaal na voor men Richard Garriot miljoenen geeft om spellen mee te maken.
|