De allereerste Final Fantasy games komen naar de GBA. Zijn deze games, ondanks hun leeftijd, toch nog leuk om te spelen?
Voordat ik aan deze review ga beginnen wil ik eerst even duidelijk maken welke spellen dit nou precies zijn. Het gaat namelijk om ports van Final Fantasy I & Final Fantasy II, games die jaren geleden op de NES uitkwamen. Final Fantasy II is nooit in Europa gereleased, al kwam er wel een versie uit op de PlayStation. Nu is er dus een bundel die beide games met een aantal extra's bevat.
De Final Fantasy serie staat bij de meeste gamers bekend om zijn prachtige verhalen, maar vergis je niet, want in deze games wordt eigenlijk weinig aandacht besteed aan het verhaal of de ontwikkeling van de verschillende personages. In FF I kies je vier personages met ieder een eigen job (knight, thief, white mage etc.) en ga je met hen de wereld over om het kwaad voorgoed te verslaan.
Final Fantasy II heeft ongeveer hetzelfde concept als zijn voorganger. De personages worden niet echt ontwikkeld, hoewel ze wel een naam hebben, die er dus in Final Fantasy I nog niet was. Ook hebben ze allemaal een andere achtergrond, wat het hele verhaal versterkt. Het verhaal is ongeveer hetzelfde als bij het eerste deel, maar hier wordt gewoon wat uitgebreider op verschillende dingen in gegaan.
Op het eerste gezicht lijkt de gameplay van deze game erg standaard en zeker niet orgineel voor een RPG. Ouderwets monsters verslaan, grotten verkennen, praten en levels groeien door het verzamelen van experience. Toch is het op de een of andere manier nog steeds leuk om te doen. Het vechten gebeurt, zoals zo vaak in Final Fantasy games, turn-based. Dit houd in dat je om de beurt een aanval of een item mag gebruiken. Je voert dus een commando in en het gekozen figuur voert de actie uit. Een hele verbetering is het nieuwe magie systeem. In dit systeem koop je niet meer de magie in de winkels, maar leer je gewoon de spells. De verbetering die hierin zit is dat je bij de originele games dus de magie als eenheden in de winkel kocht en er nu gewoon een bepaald aantal punten van je MP wordt afgetrokken. Dit zorgt ervoor dat je niet constant op hoeft te letten of je magie voorraad nog niet op is.
Een standaard gevechtssituatie
Gelukkig zitten er ook nieuwe dingen in beide games. Zo kan je in het eerste deel een nieuwe Soul of Chaos Dungeon doorlopen. In deze grot zijn dan unieke wapens te vinden en kan je vechten met eindbazen uit andere Final Fantasy games. Dit is toch een extra motivatie om de orginele game nog een keer door te lopen om zo deze extra dungeon vrij te spelen.
Aan Final Fantasy II is een heel nieuw verhaal toegevoegd dat je kan spelen. Je speelt hier verder met de karakters die het hoofdverhaal niet overleven. Zij gaan in een andere wereld verder om daar het kwaad uit te roeien. Ook hier is dat dus een extra stimulans om het gehele spel te doorlopen.
|