Nu het jaar 2004 erop zit is het een goede gelegenheid om terug te kijken op het afgelopen jaar. Geen jaaroverzicht met milieurampen, terroristische aanslagen en ongelukken, maar over de GameBoy Advance.
Januari begon voor de GameBoy Advance met de release van Need for Speed: Underground van Electronic Arts. Deze multiplatform game was door de bekendheid van de Need for Speed serie een grote hit geworden. Daarnaast bracht Konami een Yu-Gi-Oh! game uit genaamd Yu-Gi-Oh! The Sacred Cards. Later in het jaar volgden er nog meer.
Over het algemeen zijn de eerste paar maanden van het nieuwe jaar behoorlijk rustig qua games, maar de GBA viel in 2004 erg tegen aan het begin. Op 20 februari kwam Jet Set Radio van Atari uit. Een week later kwam Sonic Battle uit. Allebei games uit bestaande series, maar ze waren vermakelijk genoeg om de maand mee door te komen totdat de games van maart verschenen.
Vergeleken met de eerste twee maanden was er in maart een echte blow-out aan GBA games. THQ begon met Sabre Wulf en Tak and The Power of JuJu, waarvan eerstgenoemde ontwikkeld werd door Rare. Allebei de games kwamen op 12 maart uit. Een week later werden Max Payne, Shining Soul II en Sword of Mana uitgebracht. Shining Soul II was wederom van THQ en werd ontwikkeld door Sega. Square-Enix zat achter Sword of Mana, dat door Nintendo op de markt is gebracht. Allebei de RPGs werden erg goed ontvangen door de pers en gamers.
Op 26 maar 2004 werden Dragon Ball Z: Taiketsu door Atari, Harvest Moon: Friends of Mineral Town en Splinter Cell: Pandora Tomorrow door Ubisoft en Yu-Gi-Oh! World Championship Tournament 2004 door Konami uitgebracht. Harvest Moon: Friends of Mineral Town was een must-have voor de liefhebbers van de voorgaande delen en wordt als zeer goed gezien. Daarnaast twee games gebaseerd op twee populaire anime series in Nederland die redelijk verkochten en Splinter Cell: Pandora Tomorrow die gelijkertijd met de Xbox versie in Nederland werd uitgebracht.

|