Op de Jump Festa kon je de vechtgame Final Fantasy Dissidia voor de eerste keer uittesten. Jammer genoeg moeten wij het met impressies doen en niet met beelden, camera's waren immers verboden.
IGN kreeg de kans om Final Fantasy Dissida te spelen, wij vatten dan ook graag de belangrijkste details van deze impressie samen.
- Dissidia een vechtgame noemen klopt niet helemaal. Dissida is meer een mengeling van één tegen één gevechten en een 3D vechtgame. De camera blijft immers niet altijd achter je personage en jouw vijand is ook niet altijd in beeld.
- Het spel heeft de perfecte controls voor dit soort game. Je kan een vijand locken met de L knop, springen en een dubbele sprong doe je met de X-knop, de R knop dient voor aanvallen te blokerren en te ontwijken en de camera controleer je met de pijltjes. Dit klinkt misschien erg vreemd, maar het gaat allemaal erg vloeiend als je jouw vijand locked.
- De gameplay zelf om een vijand schade toe te brengen is erg verrassend. Als je met cirkeltje aanvalt dan verliest jouw vijand geen HP, maar "Brave". Brave staat voor de kracht van jouw personage om schade toe te brengen. Met het vierkantje doe je normale schade.
- De omgevingen waar de game zich in afspeelt zijn niet de typische omgevingen uit een vechtgame. Het zijn meer 3D omgevingen uit platform games. Ook zijn deze omgevingen vernielbaar.
- In een trailer van deze game werd ook een gevecht getoond tussen Tidus en Sephiroth, waarin beide personages van rots naar rots sprongen om elkaar te lijf te gaan. Deze scene was minstens even spectaculair als de gevechten uit FF7: Advent Children.
- Er was alleen een singleplayer demo beschikbaar, waarin je met 4 personages kon vechten. Squall (FF8), Warrior of Light (FF1), Zidane (FF9) en een personage uit Final Fantasy II. Er stond ook nog artwork van een Judge uit FFXII, wat volgens de schrijver een hint is naar een speelbaar personage.
- In de demo kon je kiezen voor twee moeilijkheidsgraden (normal en hard). Terwijl je in de demo alleen maar één tegen één gevechten kon spelen, zal deze game volgens de schrijver toch nog veel meer bevatten. Na elk gevecht krijg je immers AP punten en Gil.
- Buiten het feit dat Dissidia zowel in de singleplayer en de multiplayer een enorm innoverende game lijkt te worden ziet dit spel er ook nog eens fantastisch uit. De gevechten en de lichteffecten zijn zowaar van PS2 niveuau. De game zou er zelfs beter uitzien dan Crisis Core: FF7.
- Hij zegt dat hij zoals veel mensen dacht dat deze game een snelle cash-in zou worden. Uiteindelijk ziet deze game er niet alleen fantastisch uit, maar speelt het ook nog eens geweldig. Dissidia heeft het potentieel om een frisse wind te blazen door het fighting genre.
|