Column: Het failliet van de Xbox 360
Door Tom_V op 15-10-2007 om 09:10
|
Bron: Gamed
|
Lang geleden, in een land ver van hier, smeedde een boosaardige redacteur het snode plan om een aanstootgevende column te schrijven. Hij deed dit omdat hij tot in de kleinste vezel van zijn lichaam bezeten was door demonische wezens die hem aanspoorden om banbliksems op zich neer te halen. Zijn adem rook naar zwavel, zijn ogen waren vuurrood en op zijn onderrug groeide iets dat verdacht veel van een diabolische staart weghad. Het zou niet lang meer duren voor hij van het aanstootgevende columnschrijven zou overstappen naar het veroorzaken van burgeroorlogen, genocides en etterende puisten op de tipjes van fanboyneuzen.
Zo. Nu deze laatstgenoemde gamerspecies huilend van schrik is afgedropen kunnen we als volwassen mensen praten. Het is inderdaad een schokkende titel en wellicht kon hij zo uit Privé, Weekend of TV-Familie weggeplukt zijn. Het failliet van de Xbox 360... waar haalt die luie redacteur het toch vandaan. Eerst schrijft hij twee weken helemaal niets op Gamed.nl en daarna gaat hij als een linkse rakker tekeer. En toch.
Toen ik enkele dagen geleden op de website van ene Major Nelson las dat Microsoft alweer een Xbox Live Arcade titel exclusief op het Amerikaanse grondgebied los zou laten, kookte bij mij het potje over. Na het onovertroffen Aegis Wing en het sublieme Tetris Splash, was Yaris de derde titel op korte tijd die enkel door de ogen van hamburgervretende gamers gezien zou worden. Komt daarbij dat Yaris, net als Aegis Wing volledig gratis is en dus nul komma nul Microsoftpunten kost.
Dat doet me eraan denken dat ik straks de glaszetter nog moet bellen. Deze morgen namelijk kwam er door het venster van mijn schrijfkamertje een postduif binnengevlogen. Het arme beestje was zwaar overladen en verloor hierdoor elke vorm van evenwicht toen het probeerde te landen. Weg ruit, weg linkervleugel van postduif. Het diertje had een waslijst mee met nieuwe films en tv-series die onze Amerikaanse vrienden binnenkort op hun Video Marketplace mogen verwachten.
Da's gek. Die Amerikanen hebben hun videomarktplaats al ruim een jaar. Hier op het oude continent zitten we er nog steeds op te wachten. En nu kun je de handschoen opnemen en Microsoft in deze desnoods gewapend verdedigen door te stellen dat ze in Europa voor ieder land andere wetgevingen en auteursrechten in acht moeten houden, maar daar heb ik lak aan. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar extra mensen per Europees land in dienst te nemen die wél kaas hebben gegeten van Europese regeltjes en die wél kunnen onderhandelen met Europese film- en televisiedistributeurs. Straks even bij grootmoeder langs. Naar het schijnt heeft zij nog een uitstekend recept voor duif à la Moge liggen.
Collega René berichtte enkele weken geleden dat Microsoft bij monde van productmanager Aaron Greenberg verklaarde dat ze gas terug zouden nemen in Japan en zich voluit op de Europese markt zouden gaan concentreren. Nu is het in bedrijfskringen niet gebruikelijk om nederlagen in bepaalde regio's toe te geven en is het al evenmin gebruikelijk om in dezelfde adem te verklaren dat je de vrijgekomen middelen naar een andere regio gaat versassen. Akkoord, dit is niet letterlijk wat Greenberg zei, maar het is wel waar het op neerkomt. Dag, dag Japan, we trekken naar Europa. Het duiveltje op m'n schouder fluistert me dan toe dat Microsoft Europa bewust stiefmoederlijk behandelde. Als bedrijfsstrategie. Die Europeanen slikken dat wel en kopen onze consoles toch.
Van strategie gesproken. Dikwijls lees ik dat Microsoft hun Xbox 360 veel te vroeg op de markt heeft gebracht. Daarmee ben ik het slechts gedeeltelijk eens. Strategisch gezien was het allerminst een foute beslissing om hun nieuwe console eind 2005 te lanceren. Daarmee kregen ze één jaar voorsprong op de Nintendo Wii en één tot anderhalf jaar voorsprong op de PlayStation 3. Microsoft had dus al miljoenen baantjes meer gezwommen toen hun twee concurrenten op de markt kwamen. En toch lezen we nu dat Nintendo met hun Wii console als een dolfijn door het water scheurt. Ze doen dit zelfs zo goed dat het er alle schijn van heeft dat de Nintendo Wii de Xbox 360 in het komende jaar ver achter zich zal laten. De impact van de €399 versie van PlayStation 3 laat ik nog even buiten beschouwing, maar het zou zou me verbazen als deze er niet zou in slagen om Microsoft's console kopje onder te duwen. De prijsverlaging én de timing ervan zitten immers perfect.
Hoe slaag je er als bedrijf dan in om een miljoenenvoorsprong uit handen te geven? De BBC legt het nog even uit:quote: Microsoft has said that it is facing a bill of more than 1bln to cover the cost of offering extended warranties, after failings with its Xbox 360.
Mattel, Fisher Price, ja zelfs drinkbekerfabrikant Starbucks kennen allen hetzelfde probleem. Je probeert je product zo goedkoop mogelijk in elkaar te steken om de kans op winst te vergroten en dan blijkt er iets verkeerd te gaan. Je loopstoeltjes vallen uit elkaar, je bekers verliezen brokken en je Sluttie Slut Barbie blijkt nu ook écht een giftig serpent te zijn. Idem bij Microsoft. Niet omdat ze per se eind 2005 wilden launchen ging het fout, maar wél omdat ze bij fabricage inferieur materiaal gebruikten.
Wat daarna volgde tart alle verbeelding. Achttien maanden lang hield Microsoft vol dat niet hun console vol mankementen zat, maar wel de mensen die de console gebruikten. Wie z'n Xbox 360 rechtop plaatste kreeg te horen dat ze die moesten platleggen en omgekeerd. Wie z'n console in een kast stak, kreeg te horen dat die eruit moest en omgekeerd. Tel daarbij op dat Amerikanen al snel door hun wettelijke garantieperiode heen zaten en zelf voor herstelkosten moesten opdraaien en het hek was helemaal van de dam.
Uiteindelijk maakte Microsoft toch een knieval door én verlengde garantie aan te bieden én verbeterde versies van de Xbox 360 op de consolemarkt te brengen. De geschiedenis zal wellicht uitwijzen dat deze actie rijkelijk te laat komt.
Microsoft begroot de herstel- en garantiekosten dan wel op één miljard dollar, op lange termijn is het echte verlies een veelvoud hiervan. Immers, de hardwareproblemen die de console kent zorgen allerminst voor goede reclame. Het merk Xbox is gestigmatiseerd. Met zaken als het Xbox Dashboard, een uitstekend communicatienetwerk als Xbox Live en tal van goede randapparatuur kent de Xbox 360 zijn gelijke niet. Maar juist omwille van de hardwarefouten in deze generatie Xbox-consoles, zal de merknaam Xbox tot ver in volgende generaties gedoemd zijn om te mislukken. Omwille van het huidige hardwarefalen zal Microsoft in de toekomst op zoek moeten gaan naar een nieuwe naam, grensverleggende technologie en een goede reputatie. Xbox staat voor het brede publiek niet gelijk aan kwaliteit.
Hoewel we onlangs de gigantische verkopen van Halo 3 mochten aanschouwen en er nog dit jaar en volgend jaar leuke titels in aantocht zijn, zullen deze de Xbox 360 niet van een wrede verdrinkingsdood kunnen redden. De totale verkopen van de Microsoft consoles bereiken stilaan hun plafond en de titels die nog verschijnen zullen enkel de gevestigde fanbase - de huidige Xbox 360 eigenaars - kunnen aanspreken.
En dat is dood en doodzonde.
Zelf heb ik al uren versleten op dat Microsoft bakje en ik ben van plan dat te blijven doen. Het weerhoudt me er echter niet van om de kern van de zaak te zien. Hoewel Microsoft met de Xbox 360 een goed concept in handen heeft, blijft de console hardwarematig hangen in die conceptfase. Microsoft mag nog alle oude modellen van hun console gratis vervangen door Falcons of Schmalkons, de schade is geleden.
Het bedrijf heeft zichzelf in de voet geschoten en moet zich - als het dat al niet gedaan heeft - dringend gaan bezinnen over de toekomst van hun consoledivisie.
Waar willen de Amerikanen naartoe? Willen ze die nummer één positie echt veroveren, dan moeten ze in de toekomst dat negatieve imago van zich zien af te schudden. En dat gaan ze echt niet doen door huidige Xbox 360 eigenaars zoals deze redacteur te paaien. De potentiële kopers bevinden zich immers buiten Xbox-kringen. Die mensen moeten over de streep getrokken worden.
Hoe ga je dàt doen, Microsoft? Hoe ga je potentiële kopers ervan overtuigen dat de Xbox 360 Falcon wél een topproduct is? Is aan het imagoprobleem al één dollar uitgegeven? Ik dacht van niet. Mij lijkt het dat Microsoft de strijd in deze generatie heeft opgegeven. Ze gaan zich rustig met de stroom laten meedrijven en het doen met de gamers die ze hebben. Voorts gaan ze zich volop concentreren op de volgende generatie. Begin alvast te sparen voor de kerstvakantie van 2009.
|
|
|
|
09:16 Nieuw level Super Smash Bros. Brawl
14:19 SOCOM: Confrontation naar 2008
|
Reacties (53) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (82.217.19.xxx)
op 15-10-2007 om 09:33
|
goeie column ben het er wel mee eens
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 15-10-2007 om 09:39
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Ja tis me wat MS, XBL-titels, Videomarketplace en de cheap onderdelen in de 360... En toch ben ik nog altijd blij dat ik eentje heb.
Ik vraag me echt nog af wat MS nog allemaal gaat doen om al deze problemen op te lossen als het nog mogelijk is.
Videomarketplace zal er wel OOIT komen, momenteel ben ik nog zo druk bezig met games dat de videos gewoon een pluspuntje zouden zijn...
Het alternatief voor een 360 vond ik echter ook niet zo geweldig: Een PS3. Ja, je hebt dan een pracht van een console maar je mist een heleboel games...
|
|
dvast
op 15-10-2007 om 09:46
[Niv: 3 / Exp: 131]
|
ik heb nog niet zo lang een 360 maar er komt wel spijt dat ik hem gekocht had want nu mis ik een hele hoop vette wiigames. als video marketplace,die xbox live arcade en live gold het nou deden.
|
|
Gast (84.105.201.xxx)
op 15-10-2007 om 10:24
|
als xbox faliet gaat gooien ze alle spellen van de markt en dat vinden 10mill gamers niet leuk! en krijg je een zooitje boose mensen rond lopen en gingen slopen
|
|
Gast (81.206.218.xxx)
op 15-10-2007 om 10:41
|
@dvast
die doen het ook.
|
|
Gast (82.75.125.xxx)
op 15-10-2007 om 11:34
|
dvast een hoop vette wii games,hahaha ga toch weg, je koopt dan alleen een uitgemelkte versie game van de vorige delen. en de xbox 360 gaat nooit failliet, domme redacteur gast :X
|
|
Zanar
op 15-10-2007 om 11:42
[Niv: 21 / Exp: 1051]
|
Misschien komt Rare weer terug naar Nintendo als ze egt falliet gaan
|
|
Gast (62.163.51.xxx)
op 15-10-2007 om 11:45
|
@Gast (84.105.201.xxx)
De developers gaan dan natuurlijk de franchises op 1 van de andere consoles zetten -_-'
|
|
Kujatochi
op 15-10-2007 om 11:52
[Niv: 16 / Exp: 812]
|
Failliet zullen nooit echt gaan... Ik bedoel komop we hebben het over Microschoft. Dat ze de Xbox 360 laten voor wat het is kan ik me nog wel wat bij voorstellen.
|
|
Gast (62.58.132.xxx)
op 15-10-2007 om 12:01
|
Nou geloof me.
Xbox 360 gaat echt niet failliet.
Ten eerste zijn de verkopen van 360 veel beter dan die van de ps3 en de wii is geen concurent van de 360.
En Ms is een ontzettend groot bedrijf en die maken wel meer pieken en dalen mee.
|
|
Gast (77.249.45.xxx)
op 15-10-2007 om 12:23
|
en deze mafkees noemt zich collumnist ?
hij kan zich beter aanmelden bij de ggz afdeling zwaar gestoorden
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 15-10-2007 om 12:37
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Gelukkig hebben we dan altijd nog Gasten die enkel de moeite kunnen nemen om een columnist aan te vallen, zonder zelf inhoudelijk te willen reageren op een column, iets waar deze toch echt voor bedoelt is.
|
|
Gast (84.31.28.xxx)
op 15-10-2007 om 12:39
|
de columnist heeft toch wel gelijk.
Alleen, failliet? Nah, gamers zullen de Xbox blijven kopen.
|
|
Gast (217.166.89.xxx)
op 15-10-2007 om 12:52
|
Natuurlijk niet failliet. Wellicht wordt nu of later de xbox360 niet veel meer verkocht. Maar zolang er 10 miljoen mensen een xbox360 hebben en ook spellen kopen blijft het voor gamedevelopers interessant om ervoor te ontwikkelen. Microsoft heeft flink verlies geleden op de console maar de software verkopen zullen komende maanden, jaren nog het een en ander goedmaken.
|
|
Gast (62.194.154.xxx)
op 15-10-2007 om 13:10
|
De xbox 360 verkoopt momenteel 130.000 units in amerika en de ps3 30.000.... Xbox falliet? Dacht het niet.
|
|
Stefan L
op 15-10-2007 om 13:12
[Niv: 28 / Exp: 1403]
|
Op strategisch gebied vind ik de beslissingen van MS niet zo slecht. Een vroege launch is een slimme zet (ware het niet dat de 360 hardware problemen heeft) zo waren ze nintendo en sony voor. Als de hardware problemen er niet waren geweest zou de ps3 lange tijd buiten spel staan.
Nintendo heeft erg veel geluk gehad dat hun concept aansloeg, voor hetzelde geld sloeg het niet aan en was nintendo de bok geweest.
Persoonlijk ben ik het niet eens met de collumnist omdat ik denk dat de 360 qua naam nog niet helemaal naar de kloten is. Verder denk ik dat de ps3 nog een flinke dobber gaat krijgen aan de 360 en dat ze lang bezig zullen zijn om hun marktaandeel terug te winnen. Maar goed ik ben dan natuurlijk ook maar een simpele reageerder en geen collumnist  .
|
|
Fiercy Dragon
op 15-10-2007 om 13:21
[Niv: 66 / Exp: 3297]
|
tarantino strikes again
ik ben het grotendeels wel met je eens, maar zelf ben ik ondanks al die problemen verschrikkelijk blij met mn 360
@ gast 62.194.154
zet die cijfers ff om in wereldwijd en dan verkoopt de 360 'maar' 1.5 keer zoveel
|
|
Gast (87.64.144.xxx)
op 15-10-2007 om 13:29
|
Grappig dat sommigen enkel op de titel reageren, zonder de inhoud te lezen. Daar staat namelijk nergens dat Microsoft failliet gaat, maar wel dat ze moeten nadenken over de toekomst van hun console.
|
|
Gast (80.200.248.xxx)
op 15-10-2007 om 13:33
|
Je vergeet da nog de kosten aan de exclusiviteitscontracten want daar doet xbox namelijk ook graag aan.
|
|
VHsBack
op 15-10-2007 om 14:07
[Niv: 26 / Exp: 1323]
|
Ik ben helemaal met je eens. Je moet dit naar microsoft sturen want ik wil wel dat er hier wat aan gedaan wordt.
Ik had ook een paar maanden geleden een filmpje gedownload op xboxlive en daar zag je gewoon hoe die videomarketplace eruit zag. Best wel stom van microsoft want daardoor gaaan juist meer mensen protesteren
|
|
MrRay
op 15-10-2007 om 14:26
[Niv: 1 / Exp: 26]
|
Ms heeft inderdaad wat foute dingen gedaan.
Maar Sony spant toch echt de kroon, check maar eens E3 2005 games laten zien die er zo mooi uitzagen en dan komen ze uit en dan halen ze nog niet eens 70% van die kwaliteit ervan.
Dat is gewoon keihard liegen.
Je kan zeggen van ms wat je wilt.
Ze hebben mischien problemen met die oude consoles, maar kwa games hebben wij toch wat meer dan de ps3 bezitters.
En daar draait het uiteindelijk om.
|
|
Gast (82.72.188.xxx)
op 15-10-2007 om 15:33
|
tis tijd om de wereld amerika te noemen, gelijkheid
|
|
Limitbreaker
op 15-10-2007 om 15:53
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
Hele goede column! Las er zo zonder moeite doorheen, en ben het volledig eens met de stelling.
Het grappige van veel reacties (voornamelijk van de gasten) is, dat er altijd maar weer gewezen wordt naar wat de concurrent ook allemaal fout heeft gedaan  . Die mensen missen dus volledig de kern van deze column.
Er moet gereageerd worden op de inhoud van de column. En het is niet altijd nodig om kinderachtig te gaan lopen doen omdat "jouw" console nu een keer even op de hak wordt genomen.
Zeg de naam Xbox, en 3/4 van de mainstream denk aan "Dat ding wat alleen maar stuk gaat", en daarmee slaat tarantino de spijker op de kop. Dit is een veel groter probleem dan wat vaak verwacht wordt.
De console moet aantrekkelijk worden voor nieuwe kopers, en niet voor de bestaande userbase (dat doen de games al).
Ik ken niemand in mijn omgeving die graag een 360 zou willen kopen. En dat alleen al omdat de verhalen erover zo slecht zijn. Die mensen kijken niet eens meer verder dan dat.
De PS3 en de Wii winnen in mijn omgeving wel veel zieltjes, en zeker nu eerstgenoemde een interessantere prijs heeft gekregen.
Denk zelf ook dat de 360 binnen 2 a 3 jaar wel es zijn opvolger kan gaan begroeten... Mits MS daar nog heil in ziet (kost ook niet niks).
|
|
Gast (81.247.208.xxx)
op 15-10-2007 om 16:20
|
tarantino dat was en goede Column doe zo ;)
|
|
Gast (62.45.154.xxx)
op 15-10-2007 om 16:45
|
Nou failliet zal de xbox wel niet gaan, ze hebben aangegeven over een tijd winst te kunnen maken.. wat me wel opvalt is dat idd de Ring of red light een hele boel opschudding teweeg heeft gebracht.. en dat is heel erg zonde voor de naam xbox, maar nu hoor je de laatste tijd er weer heel erg weinig over, dus dat is dan ook weer positief, de mijne is gelukkig sinds de launch niet kapot gegaan of andere problemen gegeven dus ik ben nog steeds heel tevreden.. De games zijn ook gewoon errug tof op de 360 en voor mij persoonlijk veel meer en goede games als op de ps3, ik blijf dus lekker bij me 360
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|