Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Folklore


Door Joni Philips op 10-09-2007 om 10:29
Bron: Gamed

Het PlayStation 3 debuut van Game Republic was niet denderend te noemen, waardoor de studio gemotiveerd is om een topper af te leveren in de vorm van Folklore. Folklore is een nieuwe Action/Adventure voor de PlayStation 3.

De game begint wanneer de jonge vrouw Ellen een brief krijgt van haar moeder. Dat lijkt op het eerste zicht niet zo speciaal, maar het is wel speciaal als iedereen denkt dat haar moeder al jaren dood is. In de brief staat dat Ellen naar een Iers dorpje genaamd Doolin moet reizen om haar moeder te ontmoeten. Eens daar aangekomen ontmoet ze Keats, hij is een sceptische journalist die een mysterieuze, paranormale aanval op het dorpje moet onderzoeken. Samen ontdekken ze dat het dorp een poort naar een andere wereld bevat, een poort die het antwoord bevat tot het raadsel van Ellens moeder en de mysterieuze aanval op het dorp. Via de poort reizen ze naar zeven verschillende rijken waar ze de krachten van de mysterieuze Folk moeten gebruiken om te overleven.

In de game zijn zowel Ellen en Keats speelbaar en je prestaties met het ene personage hebben een invloed op het andere personage. Hoeveel invloed je beslissingen hebben op het verhaal is niet duidelijk. Beide personages hebben een eigen speelstijl. Keats gebruikt een directe aanvalsstijl terwijl Ellen strategisch te werk moet gaan door vallen te leggen voor de Folk. Deze Folk beschikken over krachtige wapens zoals machinegeweren en zijn dus zeker gevaarlijk. Om hen te verslaan moet je de 'Id' gebruiken. Aan elk van de faceknoppen kun je een Id toewijzen die je zo snel kunt oproepen en welke allemaal een eigen soort aanval hebben. Zo zijn er Ids die fysieke schade uitdelen, Ids die als schild dienen en Ids die magische aanvallen gebruiken. Je moet dus goed kiezen welke Id je gebruikt.


Deze Id zijn de zielen van de Folk die je verslagen hebt. Om deze zielen te veroveren moet je met de Sixaxis schudden eens je de Folk bijna verslagen hebt. Bij kleine monsters gaat het veroveren van de ziel gemakkelijk, maar bij bazen zul je het schudden van de controller goed moeten timen. Natuurlijk is het niet verplicht om de ziel op te zuigen, je kunt een vijand ook gewoon verslaan, maar dan krijg je geen ervaringspunten. Dit systeem kun je vergelijken met Pokémon waar het ook de bedoeling is om zoveel mogelijk monster voor jou te laten vechten. Het enige verschil is dat je in deze game geen beloning krijgt als je een monster gewoon afmaakt. Net zoals in Pokémon zijn er dan ook tientallen monsters om te vangen.

Je zult vaak moeten wisselen van Id omdat sommige Folk niet gekwetst kunnen worden met bepaalde monsters. Het helpt dus niet om vier krachtige Ids met dezelfde kwaliteiten toe te kennen aan de vier faceknoppen van de controller. Keats hoeft echter niet alleen rekenen op de Id. Als zijn TP meter vol is, verandert hij in een superkrachtige vorm zodat hij krachtige schade kan uitdelen zonder Ids te gebruiken. Om je TP meter te vullen, moet je echter Ids verzamelen. De game uitspelen zonder een Id te vangen, behoort dus niet tot de mogelijkheden. Naast deze meter en een gezondheidsbalk heb je ook een Mind Capacity meter die opgebruikt wordt door het gebruiken van Ids. Deze balk vult zich ook wel automatisch op.

De omgevingen van Folklore steken redelijk lineair in elkaar, je loopt vooruit, komt een monster tegen, verslaat het, wandelt vooruit, praat met enkele personages en loopt weer verder. Op deze manier passeer je door de verschillende omgevingen. De spelwereld van Folklore bestaat uit zeven werelden die je kunt bereiken via Doolin, maar eens je deze zeven werelden volledig kent, is de pret niet voorbij. De game heeft een leveleditor zodat je jouw eigen dungeons kunt maken met bepaalde monsters en gangen. Deze kun je via het PlayStation Network verspreiden en zo los je het probleem van de lineaire levels schijnbaar op. Daarnaast is Game Republic ook van plan om zes pakketten met extra missies en kostuums uit te brengen om de game verder uit te breiden.


De omgevingen zijn misschien lineair, maar de graphics zijn wel redelijk uniek. De tussenfilmpjes bijvoorbeeld bestaan uit stilstaande beelden waarop tekstballonnen verschijnen om het verhaal uit te leggen. Ook de gesprekken tijdens de game verlopen via tekstballonnen, jouw personage en de persoon waarmee je praat verschijnen dan in het groot op het scherm terwijl de rest naar de achtergrond wordt verwezen zoals in Disgaea gebeurt. Tijdens het spelen doet de game sterk denken aan Final Fantasy X qua plaatsing van opslagpunten, qua radar en qua levelopbouw, maar de game is uitgevoerd in een totaal andere stijl. Allerlei rare wezens lopen over je scherm in een sprookjesachtige omgeving waarvan je wel gaat wegdromen. In deze wereld verloopt alles wel realistisch want de game gebruikt de Havok Physics Engine. Het afvuren van een krachtige aanval bijvoorbeeld zorgt voor een terugslag bij je personage.

Een topper zal Folklore waarschijnlijk niet worden, maar de game moet toch een stevig tussendoortje worden, zeker gezien de replaywaarde die je hebt met twee verschillende personages. Het is alleen wat angstaanjagend dat de titel zoveel stijlen en genres combineert, dat loopt meestal slecht af. We zien namelijk inspiratie uit Final Fantasy X, Devil May Cry (dankzij producer Okamoto), Genji en zelfs Ghostsbusters met de manier waarop je de zielen opzuigt. Hoe het uiteindelijk met deze titel afloopt, zullen we echter pas op 12 oktober weten wanneer de game in Europa verschijnt. Rond die tijd brengen we jullie hopelijk ook een recensie van de game.


11:26  GTA IV: Zoek de 3 verschillen
10:06  Looney Tunes: Duck Amuck
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Niels op 10-09-2007 om 11:12 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Ik heb enkele dingen over deze game te zeggen:

1- Ik vind het goed dat er eindelijk eens iemand iets met die Sixaxis doet, ga zo voort mensen.

2- ik vrees inderdaad dat dit spel niet zo'n extreme topper zal worden als Final Fantasy, hoedanook zie ik er wel een leuke game in.

3- Zeggen dat pokémon maar tientallen monsters bevat is gewoon heiligschennis. De teller staat momenteel rond de 500 geloof ik (ik weet niet hoeveel nieuwe er in diamond en pearl zitten, maar ik gok gewoon).


Joni Philips (Eindredacteur) op 10-09-2007 om 11:31 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Afgezien van het feit dat ik met die tientallen op Folklore doel en geen aantal wil geven voor Pokémon, dan: Ten tijde van de eerste Pokémon waren er maar 150 in totaal en kon je er geen 100 vangen in Pokémon Red. Dus het zou fout zijn om daar honderdtallen te zetten omdat het incorrect zou zijn.

MaartenL (Redacteur) op 10-09-2007 om 11:52 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik hoop dat deze game goed word...

Ergens heb ik nog altijd wat vrees zoals bij Lair het geval was. Ik hoop echt dat dit een PS3 waardige titel word...

Gast (85.223.48.xxx) op 10-09-2007 om 12:42
top GAME ps3 is mijn schatje

mercy0001 op 10-09-2007 om 16:22 [Niv: 157 / Exp: 7862]
speel de demo dan eens }>

Gast (85.145.238.xxx) op 10-09-2007 om 17:56
Ik heb de demo gespeeld, en vond het 3x niks.
Not my kinda game :'(

Gast (84.28.116.xxx) op 12-09-2007 om 16:10
:P demo was geweldig

Gast (83.85.185.xxx) op 01-10-2007 om 20:01
pokemon heeft er 493 als mijn informatie juist is.
En ik heb de demo gespeeld, ziet er goed uit en ga hem ook zeker aanschaffen

Gast (83.85.185.xxx) op 01-10-2007 om 20:01
pokemon heeft er 493 als mijn informatie juist is.
En ik heb de demo gespeeld, ziet er goed uit en ga hem ook zeker aanschaffen

Gman op 07-10-2007 om 01:08 [Niv: 0 / Exp: 5]
Graphics zijn apart, beetje ouderwetse stijl maar de demo viel erg goed dus ik ga m halen.
Goed om te lezen dat er uitbreidingen komen.

1 ding vind ik echt jammer, dat er gesproken tekst mist, dat vond ik zo ijzersterk aan The Darkness.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Folklore
Type:
Game
Releasedatum:
10-10-2007
Ontwikkelaar:
Game Republic
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media