Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Spectrobes


Door Gideon op 22-03-2007 om 08:39
Bron: Gamed

Een aantal weken terug hebben we in een preview uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden die Spectrobes te bieden heeft en vandaag kijken we of deze mogelijkheden ook zo zijn uitgevoerd dat wij er vrolijk van worden.

Spectrobes is een game die gemaakt is door het Japanse Jupiter in opdracht van Disney. Nu was ik er niet bij, maar ik kan me heel goed voorstellen wat Disney ongeveer als opdracht moet hebben gegeven: wij willen Pokémon, maar dan net even anders en origineler. Op zich een nobele daad, aangezien de serie van Nintendo de afgelopen jaren weinig innovatie heeft gekend, de halfgebakken consoleversies en spin-offs buiten beschouwing gelaten, aangezien het niveau daarvan niet om over naar huis te schrijven is. Jupiter ging aan de slag en kwam met Spectrobes: een actie-RPG waarin je 500 verschillende wezentjes kunt vinden, trainen en laten vechten. Disney verzorgt de T-shirts, broodtrommels, tekenfilms, speelkaarten etc. dus succes kan niet lang uitblijven.

Als gamesite mag je dan aan de slag met zo’n titel en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik best hoge verwachtingen had van Spectrobes. Op papier klonk het allemaal erg goed, maar menig ontwikkelaar heeft bewezen dat het dan nog de nodige moeite kost om het ook in de praktijk leuk te laten zijn. De game begint als Rallen en zijn vrouwelijke collega in kwestie op pad worden gestuurd om een vreemd voorval te onderzoeken. Op de planeet waar je heen moet, tref je al vrij snel een neergestort ruimteschip aan met daarin een oude man (inclusief lange grijze baard en knorrig uiterlijk) die je meedeelt dat de wereld wordt bedreigd door de Krawl. Dit kwaad kan alleen worden bestreden met de Spectrobes, prehistorische wezentjes waarvan alleen nog maar fossielen zijn te vinden en het avontuur kan beginnen.



Wanneer je nieuwe Spectrobes wilt vinden, zul je met een jonge Spectrobe die je ontvangt aan het begin van de game de omgevingen moeten scannen. Dit doe je door rond te lopen met Raleen terwijl de Spectrobe je volgt en zo nu en dan het kleine wezentje aan te drukken met de stylus. Een soort van sonar golft door de omgeving en toont aan waar mineralen, Spectrobes of kubussen liggen begraven. Door met de stylus op de oplichtende voorwerpen te klikken wordt een ‘graaf’ minigame in actie gezet. Het is nu de bedoeling om met je stylus de aarde en viezigheid met verschillende soorten apparatuur van het item, de kubus of Spectrobe af te halen. Voorzichtigheid is geboden, want je kunt de boel ook mollen! In het begin is dit vrij lastig (duw ik hard genoeg? Welke boor moet ik gebruiken?) maar naarmate je even hebt geoefend, zul je er weinig moeite mee hebben. Sterker nog, na een keer of tien raak je al uitgekeken op dit gegraaf en wens je een minder omslachtige manier. Ook het scannen van de omgeving is niet echt ideaal; het haalt de snelheid uit de game en dat kan niet de bedoeling zijn geweest. De voorwerpen die je kunt vinden, zijn redelijk standaard RPG voedsel, de kubussen zijn wat interessanter. Deze vertellen 'geheime' informatie over de wereld in de game, de opties, geschiedenis enzovoorts. Tevens unlocken de kubussen multiplayer en kaartopties. Lastig, want als je dus een kubus mist, zul je de omgeving moeten blijven afzoeken.

Je eerste gevecht zal al snel volgen wanneer je tegen een paarse tornado aanloopt. De game switcht naar een 3D arena waarin je zelf rondloopt, geassisteerd door een tweetal Spectrobes. Met de L en R-knoppen laat je de Spectrobes aanvallen (of later in de game verschillende acties uitvoeren), terwijl je zelf met de X-knop ook een beetje schade kunt aanrichten. Raleen is ook in staat om de Spectrobes te laten opladen, waarna ze, mits geheel opgeladen, een superaanval kunnen uitvoeren. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, wanneer dit ook echt nodig is, maar helaas is dat niet het geval. De gevechten zijn namelijk zo dodelijk saai en simpel, dat het weinig strategie vereist, wat zonde is in een actie-RPG. Rondlopen, opladen en speciale aanval doen is een procedure die je constant zult herhalen en waarbij je zonder nadenken vrijwel elk gevecht kunt winnen. Tel daarbij op dat de AI van zowel de Krawl als je de Spectrobes niet echt hoogstaand is en je voelt je al snel onoverwinnelijk.



Dit haalt ook enigszins de lol van het trainen van de wezentjes af. Via je ruimteschip kun je namelijk Spectrobes in een machine plaatsen waar ze groeien. Je kunt ze daar aaien en eten geven. Helaas is deze functie niet echt uitgebreid, maar het idee is wel degelijk interessant. Door mineralen (die graaf je dus op) te voeren aan je Spectrobes kun je de verschillende statistieken verhogen. Wederom leuk bedacht, alleen is het erg omslachtig om via meerdere menuutjes dit voeren te doorlopen, wat de game kunstmatig langer maakt.

Spectrobes is als RPG zeer standaard. Je loopt door een 3D omgeving, vecht een paar keer, scant op zoek naar mineralen, kubussen en Spectrobes en gaat graven. Echte puzzels zitten er niet in en de quests bestaan vaak uit het redden van iemand om daarna een baas te verslaan. De NPC’s zijn ook weinig interessant en met hun typische jaren 90 RPG uitspraken (“ Ik houd van graven bij het museum!”….) doet het allemaal wat knullig aan.

Een punt waar Spectrobes wel op uitspringt zijn de graphics. De mooie 3D omgevingen (al is het leveldesign niet opzienbarend) en vloeiende bewegingen van de karakters zijn een lust voor het oog. Ook de gevechten mogen er wezen en het is best gaaf om in 3D je gigantische monsters te zien los gaan op de kwaadaardige Krawl. De aanvallen zijn leuk vormgegeven en vooral de specials zijn indrukwekkend. De verschillende planeten die je aandoet, zijn ook echt verschillend en ogen stuk voor stuk verzorgd. In tegenstelling wat je misschien van Disney zou verwachten is de game typisch Japans als het om het uiterlijk van de karakters gaat. Je moet er van houden (en doorgaands doen gamers dat wel), maar ik had het leuker gevonden als we een Amerikaans of Europees stijltje hadden gezien; om toch wat meer afstand te nemen van die andere actie-RPG bijvoorbeeld. Ook met het geluid zit het in Spectrobes wel goed. De muziekjes zullen niet nog dagen in je hoofd zitten, maar nergens stoort het. Niet opzienbarend dus, in zowel negatieve als positieve zin.



Wanneer je de game aanschaft, krijg je er ook een pakketje met kaarten bij die je, later in de game, kunt gebruiken om nieuwe items en Spectrobes te krijgen. Je houdt de kaart over het touchscreen en klikt punten op het beeld aan, daar waar er gaatjes in het beeld zitten. Op deze manier is het voor Disney ook mogelijk om speciale kaarten op de markt te brengen, die het ruilen van Spectrobes zowel digitaal als in het echte leven op gang moet brengen.

Spectrobes doet heel veel dingen, maar helaas lang niet alles even goed. Het graven is best leuk uitgewerkt, ondanks dat het wat snel saai wordt en ook de Spectrobes zijn leuk ontworpen. Het broedsysteem barst van de potentie, maar voelt nooit uitgebreid en helaas is het vechten zeer matig tot slecht uitgewerkt. De game maakt goed gebruik van alle Nintendo DS mogelijkheden. Zo moet je stof wegblazen door werkelijk in de microfoon te blazen, gebruik je het touch-screen bij het graven en kun je online vechten tegen vrienden. Voor een RPG is de spelduur echter niet erg lang, helemaal niet als je geen zin hebt om elk hoekje van de wereld af te zoeken naar verborgen mineralen en Spectrobes. De game is in amper 20 uur uit te spelen, wat toch wat karig is. Spectrobes is een aardige poging geworden om het succes van Pokémon na te bootsen, maar helaas voor Disney is dat in ieder geval wat de game betreft niet gelukt.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   80
Replay   75

Een heel mager zoethoudertje tot Pokémon uitkomt.
69


08:45  CliffyB wil minder FPS op Unreal Engine
18:55  Trailer en screens voor Mortal Kombat
 Reacties (50)
 Pagina: 1 | 2
Gast (84.82.94.xxx) op 02-07-2007 om 12:16
:( ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( |( |( :r :)

Gast (77.248.200.xxx) op 06-07-2007 om 10:51
hoe kan je een adult laten veranderen in een evolvt als je per spectrobe verschillen is zo ja hoe laat ik mijn zozane veranderen in een evolvt spectyrobe die zozane is die 1ne die je op het begin krijgt als je niet weet wie ik bedoel please help me |( _O_ _O_ _O_ _O_

Gast (212.204.151.xxx) op 01-08-2007 om 17:06
een cubus vinden

Gast (212.204.151.xxx) op 01-08-2007 om 17:08
ook een cubes vinden de zeta kan je krijgen van iemand moet je alleen verder in het spel zijn

Gast (84.84.125.xxx) op 14-09-2007 om 20:19
je heb of de up/epsilon cube nodig voor die kaarten dagt ik

Gast (84.84.125.xxx) op 14-09-2007 om 20:23
voor de evolved versie moet de zeta cube hebben,
als je de rho cube vind kan je spectrobes in 3 verschillende kleuren laten awkenen *D *D *D ;) 8)

Gast (84.28.183.xxx) op 29-10-2007 om 19:53
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Gast (84.28.183.xxx) op 29-10-2007 om 19:55
_O_

Gast (84.28.183.xxx) op 29-10-2007 om 19:56
:?

Gast (84.83.45.xxx) op 06-11-2007 om 20:27
hoe veel kaarten zijn er
en op welke zite moet ik kijken _O_

Gast (84.82.108.xxx) op 23-11-2007 om 17:30
Kan iemand mij alsje alsje alsje blieft zeggen hoe jeh kaarten moet acctieveren ?? |( ik wil het echt heééééééééééél graag weten !!!ALSJEHBLIEFT !!!!!!!! _O_ :'(

Gast (84.82.108.xxx) op 23-11-2007 om 17:34
Gast (77.248.200.xxx) op 06-07-2007 om 10:51
hoe kan je een adult laten veranderen in een evolvt als je per spectrobe verschillen is zo ja hoe laat ik mijn zozane veranderen in een evolvt spectyrobe die zozane is die 1ne die je op het begin krijgt als je niet weet wie ik bedoel please help me |( _O_ _O_ _O_ _O_



Dan moet jeh z'n stervoormige steen hebben met paars en blauw ofzoiets :D dus :D

Gast (213.51.64.xxx) op 05-01-2008 om 11:55
waar kan je Corona vinden

Gast (62.195.47.xxx) op 13-01-2008 om 20:22

Gast (212.64.106.xxx) op 28-02-2008 om 14:48
aaa

Gast (212.64.106.xxx) op 28-02-2008 om 14:48
sex sex


Gast (86.95.77.xxx) op 07-03-2008 om 18:01
}> :'( 8) |( :X :( *D

Gast (86.95.77.xxx) op 07-03-2008 om 18:01
*D *D *D *D *D

Gast (80.61.222.xxx) op 24-03-2008 om 20:08
ik een 0 hahhahahaha nee een 8,9 :9

Gast (194.45.193.xxx) op 27-05-2008 om 12:00
je hebt een cubes nodig als je ze wil gebruiken

Gast (194.45.193.xxx) op 27-05-2008 om 12:02
ik ben bij de eindbaas maar hij gebruikt steeds zijn schild hoe moet ik hem aanvallen? :?

Gast (194.45.193.xxx) op 27-05-2008 om 12:02
ik ben bij de eindbaas maar hij gebruikt steeds zijn schild hoe moet ik hem aanvallen? :?

Gast (86.83.240.xxx) op 03-07-2008 om 16:27
|( |( |( |( |( |( |( zeg god
:X :r :)

Gast (94.208.136.xxx) op 02-09-2008 om 18:46
*D *D *D *D *D cool spel

Gast (83.81.152.xxx) op 11-03-2010 om 15:37
noob k game

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Spectrobes
Type:
Game
Releasedatum:
15-03-2007
Ontwikkelaar:
Jupiter Corporation
Uitgever:
Disney Interactive
Media:








Meer media