De website Computer and Video Games had de eer om naar Bungie Studios te gaan en een gesprek te voeren met o.a. producers en multiplayer designers. Hun bevindingen lees je hieronder.
- Halo 3 is op dit moment toe aan zijn pre-alpha build. Over enkele weken zal er bij Microsoft een interne alpha neergelegd worden die door duizenden mensen gespeeld zal gaan worden. Het doel is het testen van het netwerk en matchmaking systeem.
- De online spelers worden beperkt tot 16. Het team heeft testen gedaan met meer spelers, maar dit kwam het plezier niet ten goede.
- Door de veranderde controller (Halo 1 en 2 verschenen immers op de Xbox) zijn er aanpassingen gemaakt en is het systeem niet één op één overgezet. De bumpers worden toegewezen aan je linker- en rechterhand, wil je dus een wapen herladen in je rechterhald of switchen naar een tweehandswapen dan zul je de rechterbumper in moeten drukken. Dit vervangt veel van wat de X-knop deed in de eerste delen en ze hopen dan ook dat dit niet te verwarrend zal zijn.
- Het snowbound level is nu behoorlijk open, want in de eerdere delen onmogelijk was. Een map wordt nu ook niet beperkt door een grote muur zoals dat vroeger vaak het geval was.
- Eén van de grootste voorgaande multiplayerproblemen was het spanwn van wapens. Het wapen waarmee je start bepaalt het hele gevoel van de game, ze willen dit dan ook zoveel mogelijk in balans brengen. In Halo 1 waren er twee spawning wapens, waarbij de assault rifle vrij onbruikbaar was en het pistool te krachtig. Dit keer nemen ze er meer tijd voor en moet dit goed gaan komen. Eén van de keuzes is de schade die je met de wapens aanricht, zo zijn headshots vrijwel onmogelijk omdat de game daar anders in zijn geheel om zou gaan draaien. Het moet een basiswapen worden zonder speciale mogelijkheden. De nieuwe assault wapen heeft nu bijvoorbeeld een beter bereik om de frustratie te beperken wanneer iemand je van boven staat te beschieten. Tevens is dit wapen wat accurater.
- Sinds Halo 1 kunnen we nu uit zien naar een nieuw granaattype, de Spike Grenades. De granaat heeft een langer bereik en heeft de mogelijkheid om al zijn schade in één richting aan te brengen.
- In plaats van emblemen boven teamgenoten zie je nu zogeheten Service Nummers. Het ideel hierachter is om de communicatie te verbeteren tussen spelers in het spel. In plaats van dat je naar een willekeurig teamgenoot roept dat er gevaar is, roep je nu naar t44 dat er een Warthog dichtbij staat. Deze namen worden nu nog gegenereerd van je spelersnaam, in de uiteindelijke game kun je deze zelf kiezen, samen met je embleem.
- De voertuigen zullen nu geïntegreerd worden met ieder aspect binnen de game, dus niet alleen voor de strijd zelf. De Mongoose zal primair gebruikt worden om je over het veld te bewegen, het is dan ook een kleinvoertuig met grote snelheid. Twee spelers kunnen in het voertuig zitten.
- Met Halo 2 introduceerde ze een Matchmaking systeem dat we nog niet eerder gezien hadden en hiermee gaan ze door voor Halo 3. Met slechts twee drukken op de knop zit je in een game met een gelijk niveau als jij. Tevens worden er andere opties geïntroduceerd waar de spelers naar vroegen. Stel dat jij binnen een map voor de vijfde keer pistoelen krijgt dan kun je een veto inroepen. Als meer dan de helft hiermee instemt ga je naar een andere map met een ander game type. Bungie kan hierdoor zelf ook kijken welke maps wel en niet bevallen, waardoor ze deze bijvoorbeeld kunnen verwijderen en vervangen met nieuwe.
- Het spel krijgt een Saved Films optie. Je kunt zo de actie pauseren en in slow-motion kijken wat er gebeurt. Als je weer terug wilt in de actie gebruik je de fast-forward. Is er een scene die je goed wilt bekijken dan kun je ook een camera gebruiken uit vogelperspectief die je zelf bij kunt draaien. Mocht er een actie zijn die je gemist hebt maar wel graag wil zien, dan kun je deze terugspoelen. Deze filmpjes kun je vervolgens over het netwerk weer bekijken met anderen.
|