Eindelijk, hij is er! Excuses voor mijn enthousiasme, maar als je al enige tijd een game volgt en hij valt op je deurmat, dan lijkt de weg naar de Xbox 360 ineens erg lang te zijn. Kan Dead Rising het lange wachten doen vergeten door een dijk van een game neer te zetten?
In Dead Rising neem je de rol op je van Frank West, een freelance fotograaf die aan het begin van het spel per helikopter op weg is naar een afgelegen plaatsje. Hoewel hij niet precies weet wat hij op zijn bestemming zal aantreffen, is zijn interesse snel gewekt wanneer blijkt dat de weg naar het stadje is afgezet door het leger en niemand meer doorgang verleent wordt. Uiteraard laat Frank zich door niemand afstoppen en vliegt dan ook verder om kennis te maken met horden zombies die over straat lopen en de weinig overlevenden flink lastig vallen. De stroom zombies lijkt zich voort te bewegen naar het winkelcentrum in de stad, waarmee Frank zijn locatie gevonden heeft. Terwijl de piloot hem veilig op het dak probeert te zetten spreken de twee af dat Frank 72 uur later weer op het dak moet staan zodat hij opgehaald kan worden. Coverstory, here we come!

De 72 uur (geen echte uren overigens) die je krijgt om wederom op het dak te staan is niet het enige tijdselement in het spel. Eigenlijk draait het hele spel om de tijd, een punt wat enige uitleg nodig heeft. Dead Rising is geen game die je aan de hand neemt en van A naar B loodst. Sterker nog, je kunt er voor kiezen om heel de verhaallijn meteen te laten vallen en je eigen dingen te doen. Dit brengt wel de nodige nadelen met zich mee, zo zul je bijvoorbeeld nooit te weten komen wat die zombies nu eigenlijk in het plaatjes doen en beter nog: hoe ze weer weg gaan. Tevens mis je natuurlijk het verhaal van je leven, maar deze keuze legt Capcom bij de gamer zelf. Mocht je toch vast houden aan de verhaallijn dan is tijd een belangrijk aspect binnen het spel. Binnen het grootse winkelcentrum (hierover later meer) dien je op de juiste tijd op de juiste locatie te zijn, doe je dit niet dan valt heel de verhaallijn in elkaar. Mis je dus één tussenliggende case omdat je te laat bent, dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen, en dat is natuurlijk niet aan te raden.

Op het winkelcentrum, waar je het hele spel in rond loopt, zul je niet snel uitgekeken raken. De mensen die de demo hebben gespeeld kregen slechts een klein voorproefje op wat het spel te bieden heeft. Speelgoedwinkels, etenszaken, juwelieren, sportwinkels, kledingwinkels en een supermarkt zijn slechts enkele van de zaken die je tegen zult komen, en alles is begaanbaar. In al deze zaken vind je weer veel voorwerpen die je kunt gebruiken om de zombies van je af te houden, en hoewel we Resident Evil vooral als angstaanjagende game kennen, tovert Dead Rising constant een lach op je gezicht. Hoewel het spel zeker een donkere tint heeft kun je nu eenmaal niet veel anders als je met een grasmaaier door een groep zombies dendert of met een speelgoedzwaard jezelf probeert te beschermen. De zombies die je vermoord blijven overigens niet weg, als je later terugkeert zijn ze weer in volle gestalte terug, om over de nacht nog maar te zwijgen ...
|