Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Column:

De game-industrie is een rare


Door Roderick op 28-08-2006 om 00:05
Bron: Gamed

De wereldwijde game-industrie is uitgegroeid tot een industrie die we niet zomaar kunnen negeren, met omzetten groter dan die in de filmwereld hebben gamers hun plekje op deze aardbol wel veroverd. Toch zijn er enkele eigenschappen van dit wereldje die niet helemaal lekker zitten, in mijn ogen althans.

Eén van deze dingen is de nare, bijna onzichtbare grens tussen techniek en games, die bij aanvang van elke nieuwe generatie weer de kop opsteekt. Gamers lijken verblind door de getalletjes die techniek met zich meebrengen en denken dat dat de console tot een overwinning zal brengen, terwijl de echte stuwkracht uit kwalitatief hoogstaande games voortkomt. Dit gebeurt voornamelijk in de weg naar het begin van een nieuwe generatie waarbij onzekerheid en onwetendheid een rol speelt bij de geïnteresseerde consument. Dit geeft materiaal genoeg voor een complete column en dat bewaar ik voor (misschien) een andere keer.

Een tweede punt waarbij de game-industrie op negatieve manier verschilt van andere industrieën is het tonen van producten die totaal nog niet af zijn. In andere vakgebieden gebeurt dit ook wel, maar dan alleen binnen conferences die zijn gericht aan producentengroepen of vakpers die van invloed kan zijn voor de ontwikkeling van dergelijke producten. Het grote publiek krijgt alleen te horen van de gaande ontwikkelingen en verder blijft het grotendeels stil hoe de ontwikkeling verloopt en wanneer de ontwikkeling in het laatste stadium is.

De game-industrie werkt anders, consumenten krijgen van ontwikkelaars en uitgevers al vroeg beeldmateriaal te zien. In sommige gevallen is dit onschuldig, bijvoorbeeld in de vorm van teasers, die we ook van de filmindustrie kennen. Andere gevallen zijn heel wat minder onschuldig. Gamers worden tegenwoordig geconfronteerd met video's van games in de pre-alpha fase, waardoor het publiek totaal geen goed beeld krijgt van het finale product. De trend is zelfs om demo's uit te brengen, maanden voor de release, zodat het publiek een eerste, incorrecte, indruk krijgt. Het is natuurlijk leuk dat het publiek zo betrokken wordt gehouden, maar het brengt nadelen met zich mee.

Allereerst wordt veel geld gestoken in het tonen van zoveel mogelijk representatieve video's en demo's van de games tijdens grote evenementen. Dit kost niet alleen op zich veel geld, maar het belemmert ontwikkelteams er ook van gewoon door te gaan met het eindproduct. Een tweede punt is dat het publiek een incorrecte mening vormt over de game, waardoor de game onnodig negatieve publiciteit krijgt, terwijl de game uiteindelijk zeer goed uit de bus komt. Op dit punt is er toch schade geleden, wat gevolgen heeft voor de ontwikkelaar en uitgever. Het omgekeerde kan ook gebeuren, de game wordt overhyped, terwijl het eindproduct tegenvalt. Ook dit heeft negatieve gevolgen. Eén daarvan is het niet volledig op zich staan van recensies.

Dat de E3 beurs verkleind wordt tot een veel meer bescheiden evenement, waarbij de hoogstaande pers de games krijgt te zien en kan beoordelen is in mijn ogen dan helemaal niet een verkeerde ontwikkeling. Zo wordt geld, tijd en moeite gespaard om het onwetende publiek te vermaken en kan men focussen op het eindproduct, waarbij de recensent een juist beeld kan geven over de game, de consument alleen het eindproduct te zien krijgt en niet beïnvloed is door onjuiste factoren en we zo allemaal weer wat meer van het spel als eindproduct kunnen gaan genieten en we niet meer het eeuwige gezeur hebben om producten die half af zijn.



09:37  Screenshots Dark Messiah of Might and Magic
21:35  Games Convention trekt recordaantal bezoekers
 Reacties (38)
 Pagina: 1 | 2
Jrav op 28-08-2006 om 00:32 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Er zou ook een verbod moeten komen (of is dat er al inmiddels?) op het tonen van een CG filmpje en het laten doen overkomen als ingame footage. Veel hype komt voort uit die aangedikte en soms ronduit leugenachtige "ingame" filmpjes.
Het killzone E3 2005 filmpje als ultieme voorbeeld. Killzone 2 kan nu rekenen op een hype en op basis van wat........., vooral dankzij dat filmpje. Killzone op de PS2 was ronduit matig, dus daar kan de hype niet uit voortgekomen zijn lijkt me.
Als de ontwikkelaar eenmaal je aandacht heeft doormiddel van een filmpje, ben je eigelijk al voor een deel verkocht.

Gast (213.93.78.xxx) op 28-08-2006 om 00:38
_O_

Gast (217.120.75.xxx) op 28-08-2006 om 00:57
helemaal waar

ToxicSnake op 28-08-2006 om 09:18 [Niv: 74 / Exp: 3720]
Ik ben het er wel mee eens, maar dat demo's vaak een fout beeld geven van een game, dat vind ik van niet, tenzij je je mening van een spel baseerd op de eventuele fouten in de demo.

en @ Jrav, "Killzone op de PS2 was ronduit matig," fout, jij 'vind' killzone op de ps2 matig, ik vind het wel een goed spel, het ziet er goed uit voor een ps2 spel, alleen die kleine foutjes, tja, een beetje afgeraffeld.

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 09:46 [Niv: 752 / Exp: 37605]
@ ToxicSnake: de vraag is dan echter, hoe weet je waar de fout in de demo ligt? Zo waren er de nodige foutjes in de Saints Row demo die voor veel mensen al hadden bepaalt dat het hun game niet was en dat ze het dus niet gingen kopen (denk aan pop-up e.d.) De ontwikkelaar heeft later aangegeven dat deze foutjes er in de full versie uit zijn, maar als je dat niet leest dan lijkt het aan de hand van de demo gewoon een matig spel te zijn.

Lennie1973 op 28-08-2006 om 11:04 [Niv: 31 / Exp: 1566]
ook komen de games hier en zo waar zoveel publiciteit over gemaakt wordt niet eens uit. Vaak blijft het dan bij een japanse en amerikaanse release

ToxicSnake op 28-08-2006 om 12:06 [Niv: 74 / Exp: 3720]
@Rene Groen, tja, als ik een demo speel ga ik er standaard vanuit dat er wel een paar foutjes in zitten. Maare, ik kwam gister trouwens ook achter een fout in de saints row demo, als je een auto tegen de rode demo rand rijd en je loopt dan tegen de rode rand aan, daar waar de auto staat, val je opeens op de grond,

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 12:34 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Er zijn zelfs stukken waar je uit de auto stapt en achter de rode rand staat, waardoor je nog een heel stuk door kunt lopen

Joker op 28-08-2006 om 13:15 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Dit heeft ook met de opkomst van internet te maken, mensen willen snel iets zien en publiciteit is niet slecht voor een game, ook al vroeg in ontwikkeling. Natuurlijk wil je je van je beste kant laten zien en laat de game pas als hij klaar is echt de fouten of minpunten zien die erin zitten.

P-Bwoy op 28-08-2006 om 13:54 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik krijg het gevoel dat al die collumns hier simpelweg bezigheidstherapie zijn. De onderwerpen bijster oninteressant en het wordt geschreven als een middelbare schoolverslag uit de 2e klas.

Waarom schrijven niet alleen als jullie écht een leuk onderwerp hebben ipv deze bullshit. Dit is niet persoonlijk naar Roderick maar naar al die gamed "journalisten" Spaar aub je creativiteit voor een interessante collumn(die er zeker zijn geweest, don't get me wrong) maar de laatste weken ligt het niveau echt bedroevend laag...

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 14:17 [Niv: 752 / Exp: 37605]
@ P-Bwoy: wat jij een bijzonder oninteressant onderwerp vind kan een ander juist bijzonder aanspreken. Dit kan uiteraard ook weer andersom werken, iets wat jij fantastisch vind kan een ander weer afschuwelijk vinden.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen staat vrij om zijn mening te geven, maar met kritiek als: 'maak een echt leuk onderwerp ipv deze bullshit' en 'het niveau ligt de laatste weken bedroevend laag' kunnen we natuurlijk niet veel. Als je de discussie omtrent een column niet interessant vind raad ik je gewoon aan je er niet in te mengen en te wachten op een volgende die je wel interessant genoeg vind

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 14:34 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
P-Bwoy, ik denk persoonlijk dat je geen column kunt schrijven als het onderwerp je niet zint. Meeste van mijn columns schrijf ik in 1 keer omdat ik het interessant vind.

link0007 op 28-08-2006 om 17:29 [Niv: 65 / Exp: 3259]
ik vind ze best interessant... maar ik vind veel dingen interessant ^_^

ToxicSnake op 28-08-2006 om 18:40 [Niv: 74 / Exp: 3720]
Zolang de columns maar niet te lang zijn, want lezen vanaf een scherm is, vind ik, best wel niet relaxed.

P-Bwoy op 28-08-2006 om 19:41 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Goed, ga in dat geval gewoon zo door, op mij komen de onderwerpen de laatste tijd iig bijzonder geforceerd over. Alsof jullie het noodzakelijk vinden eens in de zoveel tijd een nieuwe stukje online te hebben. Als dat niet het geval is en dit voor jullie interessante onderwerpen zijn dan moeten jullie je vooral niks van mijn kritiek aantrekken.

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 19:48 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Kritiek is altijd welkom, ik vond de manier waarop deze geuit werd echter niet echt netjes. Hoe dan ook, we schrijven geen columns om maar iets online te hebben, maar juist om een discussie te ontlokken

Limmepie op 28-08-2006 om 22:07 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Sja, ik vind het ook een saai onderwerp en ik krijg ook inderdaad ook telkens meer het gevoel dat jullie om de zoveel dagen een artikeltje willen plaatsen.

Rene Groen: Met je die je wel interessant vind blabla

Nou, daarom zeg ik nu ook maar ns wat. Maar keb nu wel te lang gewacht tot er weer een kolommetje is die mij aanspreekt.

Dan dat argument om een discussie te ontlokken. 98% van de members van deze site is het altijd roerend met jullie eens. Dat is een soort van discussie van PvdA tegen GroenLinks.

Oh, en nu komt het argument, 98% vindt ze dus wel leuk. Nee, merendeel daarvan denkt niet na, wil iets posten, heeft de colomn niet eens gelezen en zegt dan maar: goede colomn bitches, helemaal mee eens!

Oh en reneetje nog iets, P-Bwoy geeft wel goede argumenten: niveau ligt laag en hij vind het oninteressant dus geeft hij daar de defenitie bullshit aan. Jij geeft aan dat je er niks mee kan. Ik zou zeggen, dank je, dus kolommetjes moeten interessant zijn, dus niet omdat je in de PU leest dat de E3 dood is, laat ik daar maar een artikel over schrijven. Kolommetjes moeten leuk zijn, dus laten we even een paar stukjes van jurjen of een andere LEUKE schrijver lezen, dan doen wij het ook zo doen. Dan zijn we allemaal froh.

Gast (83.84.126.xxx) op 28-08-2006 om 22:14
Wrm als jullie het niet leuk vinden ga je dan er over discusseren ??? dan is het alleen maar tijdverspilling aan iets wat je niet zint......Noem maar een paaronderwerpen die jullie wel zint dan ??

ToxicSnake op 28-08-2006 om 22:16 [Niv: 74 / Exp: 3720]
Ik zou zeggen, als de columns niks vind, hoef je ze niet te lezen, er staat nergens dat het verplicht is.

Limmepie op 28-08-2006 om 23:18 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Je wilt vermaak van deze site, ofno'h??? Tuurlijk is het niet verplicht. Waar slaat dat nou op, ik wil leuk vermaak. Dats het punt.

Onderwerpen??? Schrijf ik die colomns? Nee, moet ik dan t onderwerp maken?

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-08-2006 om 23:28 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Zeg dan miss best even welke van onze columns je wel interesseerden, stellende dat deze bestonden. Dan hebben we een houvast om alle bezoekers wat beter vermaak te bieden.

Gewijzigd door Joni Philips op 28-08-2006 om 23:30

Jrav op 29-08-2006 om 00:09 [Niv: 31 / Exp: 1534]
@ Limmepie
Loze kreten als "het niveau ligt laag" en "het is onintressant" kan je moeilijk argumenten noemen zoals je ons wel wilt laten geloven.
Hoe geef ik tactvol kritiek zonder me voledig te verliezen in lompheid en loze kreten zou misschien wel een aardig idee zijn voor een volgende column. Ik denk dat sommigen daar veel aan kunnen hebben.

Limmepie op 29-08-2006 om 02:54 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Feit is, Joni, dat ik geen sterk geheugen heb, jep keb geen braintraining en dat je ouwe colomns nie kan opzoeken op de site. Het spijt mij je mede te delen dat ik je dus niet kan vertelen welke.

Jrav, stoer hoor! Je hebt me helemaal! Ja! Maar hij vind de colomn slecht toch? ARGUMENTEN!!!!!!!!! ONINTERESSANT EN NIVEAU LIGT LAAG!!!!!!!!!
ARGUMENTEN!!!!!

Jij ziet het als loze kreten, maar ik zie het alsof er geen woord te veel of te weinig aan vuil is gemaakt. Plus, der is een hele discussie aan de gang vanwege hem. Das dan wel erg loos als jij er ook op reageert. Dus we zijn allemaal loos. Nee, Jrav, jij bent loos.

ToxicSnake op 29-08-2006 om 07:51 [Niv: 74 / Exp: 3720]
"Plus, der is een hele discussie aan de gang vanwege hem." Er is geen hele discussie aan de gang vanwege Jrav, alleen maar om Jou en om die P-Bwoy.
En:"ik zie het alsof er geen woord te veel of te weinig aan vuil is gemaakt." Misschien een beetje aanpassen, de wereld past zich niet continu aan jou aan hoor.

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-08-2006 om 09:09 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
<< dat je ouwe colomns nie kan opzoeken op de site. >>
Dat is zever, onderaan de Column staat een dropdown venster met de oudere columns.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden