Column: De game-industrie is een rare
Door Roderick op 28-08-2006 om 00:05
|
Bron: Gamed
|
De wereldwijde game-industrie is uitgegroeid tot een industrie die we niet zomaar kunnen negeren, met omzetten groter dan die in de filmwereld hebben gamers hun plekje op deze aardbol wel veroverd. Toch zijn er enkele eigenschappen van dit wereldje die niet helemaal lekker zitten, in mijn ogen althans.
Eén van deze dingen is de nare, bijna onzichtbare grens tussen techniek en games, die bij aanvang van elke nieuwe generatie weer de kop opsteekt. Gamers lijken verblind door de getalletjes die techniek met zich meebrengen en denken dat dat de console tot een overwinning zal brengen, terwijl de echte stuwkracht uit kwalitatief hoogstaande games voortkomt. Dit gebeurt voornamelijk in de weg naar het begin van een nieuwe generatie waarbij onzekerheid en onwetendheid een rol speelt bij de geďnteresseerde consument. Dit geeft materiaal genoeg voor een complete column en dat bewaar ik voor (misschien) een andere keer.
Een tweede punt waarbij de game-industrie op negatieve manier verschilt van andere industrieën is het tonen van producten die totaal nog niet af zijn. In andere vakgebieden gebeurt dit ook wel, maar dan alleen binnen conferences die zijn gericht aan producentengroepen of vakpers die van invloed kan zijn voor de ontwikkeling van dergelijke producten. Het grote publiek krijgt alleen te horen van de gaande ontwikkelingen en verder blijft het grotendeels stil hoe de ontwikkeling verloopt en wanneer de ontwikkeling in het laatste stadium is.
De game-industrie werkt anders, consumenten krijgen van ontwikkelaars en uitgevers al vroeg beeldmateriaal te zien. In sommige gevallen is dit onschuldig, bijvoorbeeld in de vorm van teasers, die we ook van de filmindustrie kennen. Andere gevallen zijn heel wat minder onschuldig. Gamers worden tegenwoordig geconfronteerd met video's van games in de pre-alpha fase, waardoor het publiek totaal geen goed beeld krijgt van het finale product. De trend is zelfs om demo's uit te brengen, maanden voor de release, zodat het publiek een eerste, incorrecte, indruk krijgt. Het is natuurlijk leuk dat het publiek zo betrokken wordt gehouden, maar het brengt nadelen met zich mee.
Allereerst wordt veel geld gestoken in het tonen van zoveel mogelijk representatieve video's en demo's van de games tijdens grote evenementen. Dit kost niet alleen op zich veel geld, maar het belemmert ontwikkelteams er ook van gewoon door te gaan met het eindproduct. Een tweede punt is dat het publiek een incorrecte mening vormt over de game, waardoor de game onnodig negatieve publiciteit krijgt, terwijl de game uiteindelijk zeer goed uit de bus komt. Op dit punt is er toch schade geleden, wat gevolgen heeft voor de ontwikkelaar en uitgever. Het omgekeerde kan ook gebeuren, de game wordt overhyped, terwijl het eindproduct tegenvalt. Ook dit heeft negatieve gevolgen. Eén daarvan is het niet volledig op zich staan van recensies.
Dat de E3 beurs verkleind wordt tot een veel meer bescheiden evenement, waarbij de hoogstaande pers de games krijgt te zien en kan beoordelen is in mijn ogen dan helemaal niet een verkeerde ontwikkeling. Zo wordt geld, tijd en moeite gespaard om het onwetende publiek te vermaken en kan men focussen op het eindproduct, waarbij de recensent een juist beeld kan geven over de game, de consument alleen het eindproduct te zien krijgt en niet beďnvloed is door onjuiste factoren en we zo allemaal weer wat meer van het spel als eindproduct kunnen gaan genieten en we niet meer het eeuwige gezeur hebben om producten die half af zijn.
|
|
|
|
09:37 Screenshots Dark Messiah of Might and Magic
21:35 Games Convention trekt recordaantal bezoekers
|
Reacties (38) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Limmepie
op 29-08-2006 om 11:08
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
@toxic snake:
Ja, ik verwees naar P-Bwoy dislectische neet.
En inderdaad!!! IK ZIE het alsof er geen woord te veel of weinig aan vuil is. Dat hoef ik niet aan te passen!
@Joni:
Ik vroeg aan Roderick op msn of dat kon. Toen zeidie nee, want de reden was dat colomns dan niet meer actueel zouden zijn. Maar dan zal ik vanaaf de moeite nemen om ff te kijken.
|
|
ToxicSnake
op 29-08-2006 om 11:27
[Niv: 74 / Exp: 3720]
|
@Limmepie, voordat je mij uitgaat maken voor iets, zou ik leren typen, want wat jij schrijft :"Plus, der is een hele discussie aan de gang vanwege hem"die 'hem' vewijst nergens direct naar, het meest logische is dat hij naar Jrav verwijst, dus typ wat je bedoelt.
Gewijzigd door ToxicSnake op 29-08-2006 om 11:28
|
|
Jrav
op 29-08-2006 om 11:59
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
ar·gu·ment (het ~, ~en)
1 hetgeen men stelt om op grond daarvan een conclusie te trekken, iets te betogen of te bewijzen => bewijsgrond
Zeggen het is onintresant of het niveau is laag is geen bewijsgrond of betoog.
Argument 1 "het is oninterresant" Je zal moeten aantonen waarom het onintresant is, wat al moeilijk is want hoe kan je iets schrijven wat iedereen interresant vind?
Argument *kuch* 2 "het niveau is laag."
Dat is geen argument maar een mening. Je zal moeten aantonen waarom het niveau zo laag is voor je een argument hebt.
|
|
Gast (87.210.82.xxx)
op 29-08-2006 om 12:13
|
Limmepie, ik heb net terug gekeken naar andere columns en het enige wat me opviel was dat jij altijd negatief loopt te doen... Columns zijn gewoon bedoeld om een discussie op te wekken, de column zelf kan wel is wat minder zijn, maar ze krijgen wel altijd veel reacties zo te zien.
|
|
P-Bwoy
op 29-08-2006 om 12:39
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Nou discussie ontlokken is zeker gelukt...
Ik wil alleen nog even zeggen dat de reden dat ik hier post is omdat ik dit een leuke site vind en ik graag weer hoogwaardige collumns zie. Dus ik dacht laat ik even aangeven dat ik de collumns de laatste tijd bijzonder oninteressant en geforceerd vind. Leuk dat de kinderen Jrav en Toxicsnake weer als helden in de branding springen voor gamed maar het lijkt me in dit geval niet echt noodzakelijk, save your ammo...
|
|
Jrav
op 29-08-2006 om 12:49
[Niv: 31 / Exp: 1534]
|
Helaas ging de discussie deze keer niet over de inhoud maar om twee kinderen duidelijk te maken wat kritiek geven is en het daarbij leveren van argumenten. Tot op heden heb je veel gekletst zonder één steekhoudend argument te noemen. Ja dat is inderdaad wél van hoog niveau.
Gewijzigd door Jrav op 29-08-2006 om 12:50
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 29-08-2006 om 14:12
[Niv: 752 / Exp: 37625]
|
Het is jammer dat ik een normale discussie heb met P-Bwoy (zoals eerder gezegd, kritiek is altijd welkom) en dat jij (Limmepie) er vervolgens tussen komt en voluit in de aanval gaat.
Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nogmaals: niet iedereen heeft dezelfde mening en als een column niet naar je smaak is verplicht niemand je die te lezen of erop te reageren. Doe je dit toch, geef dan opbouwende kritiek en niet van het soort kinderachtig gezever waar je nu mee aan komt zetten. Als je zonodig dingen op de man wilt spelen, stuur dan gewoon een PM op het forum of stuur me een e-mail, maar ga geen kruistocht beginnen hier.
Hier wil ik het graag bij laten, laten we ons op de column richten.
|
|
Limmepie
op 29-08-2006 om 18:09
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Dan wil ik nog mijn laatste zegje doen.
@ToxicSnake: Idd, ik kan niet typen. Gelukkig ben jij de pro! ''vewijs''.
Logisch nadenken is een vak. De discussie begon bij? Als je kan lezen niet bij Jrav. Dus bij wie wel.
@Jrav. Sorry je heb gelijk. Het zijn meningen geen argumenten. Sorry. Kusje?
@Jrav2: Sja, dit kind vind deze colomn gewoon een tikjes saai
@Reneetje: Ah, jammer dat je mij niet waardeert. Dat je dat dan maar verwoord onder dat ik een kruistochtje begin, das wel lief. In het vervolg zal ik het voor jou opbouwend doen en blabla. Misschien kan je dan weer rustig slapen
@Gastje: Niet altijd tog?
|
|
ToxicSnake
op 29-08-2006 om 21:37
[Niv: 74 / Exp: 3720]
|
Dan doe ik ook nog een laatste "zegje": Met typen bedoel ik niet spellings fouten in woorden, en mij een pro noemen tss, nu voel ik me beledigd man  .
|
|
P-Bwoy
op 30-08-2006 om 17:55
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Laten we vooral Limmepie niet de zwarte piet toespelen, ok, hij is vaak wat bot en kinderachtig maar Jrav en Toxicsnake vonden het ook nodig om zich er overdreven mee te bemoeien.
Daarnaast begrijp ik niet waar de hele "wel/geen goede argumenten" discussie vandaan komt. Ik heb nooit argumenten geleverd en dat hoef ik ook helemaal niet te doen, ik heb geen zin om de collumns stuk voor stuk te gaan analyseren om zodoende een schitterend betoog af te leveren. Ik vind de collumns de laastste tijd gewoon saai, ongeinspireerd en plichtmatig. Als jullie daar niet genoeg mee kunnen dan moet je je er niks van aantrekken, als deze kritiek bij de heren collumnschrijvers bekend voorkomt dan stel ikvoor dat jullie wakker worden en voortaan iets langer de tijd nemen vor je stukje. That's it, peace
|
|
jelle
op 31-08-2006 om 12:01
[Niv: 19 / Exp: 969]
|
tering he zeik niet zo veel het is al goed dat deze site er is anders moet je alle sites af voor info van games en hier kan je je mening kwijt waardoor andere je ook weer kunne helpen en ik heb haast geen saaie collumns gezien en als je al wete of je het onderwerp niet leuk vindt hoef je die collumn niet eens te lezen
|
|
Gast (80.60.87.xxx)
op 31-08-2006 om 13:27
|
Ik denkk dat dit erg per publisher afhangt.
Heb je het nou met de term "game-industrie" over alleen de bedrijven of over de consument. De consument geilt immers op cijfertjes en bedrijven spelen daar op in. Als consumenten het punt bereiken dat ze daar niet meer op geilen zal het voor bedrijven ook minder nut hebben om daar het accent op te leggen.
Misschien is dat punt overigens aangekomen. De consument reageert immers erg enthousiast op de Wii en dat wordt toch weer echt een console die het van zijn gameplay moet hebben. En gameplay is tenslotte waar het omgaat.
|
|
hits0rz
op 27-09-2006 om 01:02
[Niv: 1 / Exp: 44]
|
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|