Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

De Schande van de Handheldmarkt


Door Joni Philips op 17-07-2006 om 07:56
Bron: Gamed

De handheldmarkt is zeker geen kleintje. De verschillende GBA's waren samen goed voor 75 miljoen exemplaren, de Game Boy Color was goed voor 50 miljoen exemplaren en de originele Game Boy deed het met 70 miljoen. Zowel de Nintendo DS als de PlayStation Portable zouden ondertussen al goed zijn voor meer dan 15 miljoen exemplaren. Als je deze cijfers bekijkt, dan merk je al snel dat alleen de PlayStation 1 & 2 het beter doen.

Op handhelds hebben we dan ook al enkele onvergetelijke toppers voorgeschoteld gekregen. Wat dacht je van Tetris, dat zijn grootste succes op de Game Boy bereikte, The Legend of Zelda; Oracle of Ages/Seasons, twee van de beste Zelda games, of Pokémon dat in zijn eentje de hele handheldmarkt in leven hield. Dan zou je toch verwachten dat een publisher beseft dat ze veel geld kunnen verdienen met een goede game voor een handheld. Sommige publishers lijken het echt moeilijk te hebben met het feit dat er iets bestaat als een handheldmarkt.

Hoe vaak hebben we het al niet gezien? Handhelds die veel ports krijgen van oudere games. Denk maar aan de Game Boy Advance die de ene Super Nintendo/Nintendo game na de andere voorgeschoteld kreeg. Aan de ene kant waren deze ports wel begrijpelijk, de geportte games waren jaren oud en een uitstekende manier om nieuwe gamers ermee kennis te laten maken. Daarnaast werd er ook geen geheim van gemaakt dat het om ports ging.

Met de intrede van de Nintendo DS en de PlayStation Portable is het echter veel erger geworden. Langs de ene kant heb je de DS die een unieke besturingsmethode bezit, die zeer leuke games toelaat, en aan de andere kant heb je de PlayStation Portable die games kan draaien met betere graphics dan de eerste generatie PS2 launchgames. Beiden zijn in korte tijd vaste waarden geworden en hebben al een hele serie leuke games te verwerken gekregen. Spijtig genoeg zul je in de winkel ook veel rotgames vinden, meestal ports die snel gemaakt zijn en geen gebruik maken van de kracht van de handheld.

Dit zijn spijtig genoeg geen kleine bedrijfjes die dit doen, maar grote en gerespecteerde publishers. Terwijl men in Japan lustig grote titels ontwikkelt zoals Loco Roco, Children of Mana en Metal Gear Solid: Portable Ops lijken de Europese en Amerikaanse publishers neer te kijken op de handhelds. Enkel Rockstar durft zich in te zetten voor de handhelds, zo waren de meerderheid van hun titels vorig jaar PSP games. Dat is niet echt moeilijk te noemen als je maar drie nieuwe games (The Warriors, Liberty City Stories en Midnight Club 3: DUB Edition) uitbrengt, maar het is toch een goed teken. Ook dit jaar moeten twee van hun vier games PSP games worden.

Om dit duidelijk te maken, moeten we enkel kijken naar de trendsetter van de Amerikaanse publishers (EA) en de trendsetter van de Europese publishers (Ubisoft). Electronic Arts heeft zeker niet de beste reputatie, maar ze hebben wel altijd al hun best gedaan om een goede ervaring te leveren. Hun launchgames waren aangepaste versies van hun grote franchises en sindsdien brachten ze ons enkele goede multiplatformgames. Dit is echter niet zo erg, ze besteden veel aandacht aan de games en deze moeten niet veel onderdoen voor hun consolebroertjes, zoals je zou verwachten van een handheld als de PSP. Bij sommige games steken ze zelfs extra tijd in de ontwikkeling zoals bij The Sims 2 en The Godfather. Kon je de games op console niet uitstaan, dan werden ze er echter niet magisch beter op door een PSP port.

Het blijft zelfs niet bij multiplatformgames, ze brachten ons al The Lord of the Rings; Tactics en binnenkort komen ze met Def Jam: Fight for NY: The Takeover. Beide nieuwe, exclusieve games in gevestigde franchises. Met The Lord of the Rings: Tactics boorden ze zelfs een nieuw genre aan. Op de DS presteert Electronic Arts veel slechter, maar langs de andere kant is dit wel logisch. Waarom zouden ze een exclusieve game uitbrengen voor een groep gamers die hen in het verleden al weinig kansen gaven? Toch duidt het op kortzichtigheid om de NDS eigenaren geen exclusieve game te gunnen, je zou toch denken dat een Command & Conquer of een nieuw SimCity daar perfect zou werken. Uiteindelijk lijkt het gewoon voor hen de moeite niet om het te doen.

Dan is er een bedrijf dat toch een veel betere reputatie heeft dan Electronic Arts, maar het nog veel erger doet. Ubisoft bracht in één jaar vier pareltjes uit: Prince of Persia: Sands of Time, XIII, Splinter Cell en Beyond Good & Evil. Deze vier games kregen veel lof van de gamers, en in combinatie met de oudere franchises Rayman, Rainbow Six en Ghost Recon leverden ze veel faam voor Ubisoft. Ze hielpen de PSP ook veel door enkele toptitels als Lumines, Tales of Eternia, GripShift en Untold Legends naar Europa te brengen, maar dit was vrij risicoloos.

Zij brengen echter veel ports van oude games onder een nieuwe naam zodat gamers denken dat het om nieuwe games gaat. Daarnaast zijn de games allesbehalve aangepast aan de handheld waarop ze verschijnen. Denk maar aan Prince of Persia: Revelations, Street Riders en Splinter Cell: Essentials, deze PSP games zijn eigenlijk rechtstreeks overgezette PS2 games zonder rekening te houden met de unieke krachten van de PSP. Daarnaast slagen ze er ook in om games als King Kong veel korter te maken op de PSP.

Voor de Nintendo DS pakten ze het iets beter aan, daar kwamen ze met Battles of Prince of Persia en Asphalt: Urban GT (Red.- Origineel wel een N-Gage titel). Het bleken geen topgames te zijn, maar hier probeerden ze het tenminste met iets nieuws. Toch zien we ook hier aangepaste ports (Rayman DS) en inferieure handheldversies (Splinter Cell: Chaos Theory). In de toekomst hebben ze ook niets nieuws voor deze handheld op het programma staan.

Het is dus duidelijk dat zij de handheldmarkt niet echt als een volwaardige markt beschouwen. Waarom zouden THQ, Take Two, Activision, Atari en co. met grote handheldtitels komen als hun grootste concurrenten het niet doen? Het is een ware schande dat zulke grote bedrijven niets doen, en enkel ports en multiplatformgames brengen. Wat erger is, is dat de meeste gamers niets van deze schande merken en hun blijven vertrouwen omdat ze op console af en toe met een topper komen.



08:28  Trailer voor Ghosts 'n Goblins
00:34  Big Brain Academy
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Kujatochi op 17-07-2006 om 09:17 [Niv: 16 / Exp: 812]
Mooie column, en ik ben het volledig met Joni eens, well done

Gast (80.61.114.xxx) op 17-07-2006 om 09:34
je hebt wel gelijk als je ziet wat square met final fantasy 3 en dragon quest joker uit de ds haalt en je daarna een spel van EA ziet lijkt er bijna een generatie verschil tussen te zitten

Kujatochi op 17-07-2006 om 09:39 [Niv: 16 / Exp: 812]
Over Square-Enix, Valkyrie Profile voor de PSP hebben ze wel 100% laten porten door Tri-Ace...

project H.A.M.M.E.R op 17-07-2006 om 09:49 [Niv: 16 / Exp: 790]
bij de DS valt het wel mee..., kijk naar het aanbod toffe nieuwe games omdat het daarbij bijna niet anders kan...

SamFisher_NL op 17-07-2006 om 10:06 [Niv: 9 / Exp: 448]
Maar wat je zegt over SC essentials is volgens mij niet waar. Daar heeft een apart team aan gewerkt en zijn er wel nieuwe levels/missies in gezet. Dus hebben ze niet alles kunnen porten. Ik kan het ook mis hebben hoor, maar ik d8 dat het wel zo was.

Maar welke specifiek krachten heeft de PSP dan in vergelijking tot de PS2? En: Wat bied de PSP wel en de PS2 niet?

lloyd op 17-07-2006 om 10:13 [Niv: 68 / Exp: 3397]
Ook ik ben het met Joni eens!!!

Gast (81.207.109.xxx) op 17-07-2006 om 10:42
PSP en DS hebben toch heel veel toptitels hoor...tenminste in Japan. Amerika en vooral Europa worden vergeten.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de nieuwe Uncharted Waters, de beste piratengame ooit gemaakt? Een game die Sid Meier's Pirates wegblaast? Of al die goede RPG's, of dynasty warriors, etc.

Limmepie op 17-07-2006 om 11:16 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Er wordt gepoort, ja leuk, maar al koop je die spellen niet verdienen ze der ook niks aan. Dus dan moet er toch echt iemand zijn die poorts koopt..

En ik vind de DS zat top titels hebben. Maar ja, ik heb een leven en speel niet elke dag een of meerdere spellen uit.

Joker op 17-07-2006 om 11:25 [Niv: 67 / Exp: 3369]
De toptitels van de DS komen bijna allemaal van Nintendo zelf, dus dat moet je niet meerekenen. Het is echt zo dat veel handheld games zeer zwak zijn, het lijkt alsof er heel weinig aandacht aan is besteed. Misschien heeft dat te maken met de vernieuwing in de markt, maar nu Sony zich er ook in mengt lijkt de markt een stuk belangrijker te zijn geworden en hopelijk komt het geleidelijk meer op gang.

Gewijzigd door Joker op 17-07-2006 om 11:26

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-07-2006 om 12:17 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
SamFisher_Nl, vijf extra missies in een rotgame. Trouwens, ik heb niet gezegd dat de PSP iets speciaal biedt, enkel dat developers duidelijk nog niet de kracht gebruiken die beloofd is. Kijk naar MGS : Portable Ops en kijk dan naar het grootste deel van het aanbod.

De mensen die iets zeggen over Japanse bedrijven, moeten de column beter lezen. De meeste kritiekpunten die ik vermeld hebben geen punt bij Japanse developers.

thabomb op 17-07-2006 om 16:16 [Niv: 24 / Exp: 1195]
Ben het er helemaal mee eens!

SamFisher_NL op 17-07-2006 om 18:18 [Niv: 9 / Exp: 448]
@ Joni:
"Denk maar aan Prince of Persia: Revelations, Street Riders en Splinter Cell: Essentials, deze PSP games zijn eigenlijk rechtstreeks overgezette PS2 games zonder rekening te houden met de unieke krachten van de PSP"

Je spreekt hier over UNIEKE krachten, vandaar dat ik je het vroeg. Welke unieke krachten bedoel je dan? Maar door je nadere toelichting, begrijp ik beter wat je bedoeld.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-07-2006 om 18:28 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
PSP heeft geen twee analoge pads bijvoorbeeld, maar wel een veel beter scherm. Dat werkt averechts bij SC dat rechtstreeks werd overgezet waardoor de besturing compleet verkeerd zit en het betere scherm dan de gemiddelde tv een ramp wordt.

SamFisher_NL op 17-07-2006 om 18:50 [Niv: 9 / Exp: 448]
k, dank voor je uitleg joni

Gast (81.207.13.xxx) op 17-07-2006 om 21:31
helemaal mee eens, maar dat de DS weinig exclusiefe games krijgt klopt niet echt helemaal :P

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-07-2006 om 22:10 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Meeste DS exclusices zijn Japanse games Zelfde geldt voor PSP, dat iets meer Engelse/Amerikaanse exclusives krijgt wegens Sony's eigen studio's.

Gast (86.87.196.xxx) op 18-07-2006 om 10:19
/agree

crono op 20-07-2006 om 21:09 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Mario rpg , new super mario bros , metriod. en dan de games die nog komen , zelda , starfox en een hap nieuwe rpg's.(contact bv)

DS krijgt (en heeft bv trauma center) een heleboel nieuwe geen geporte games.

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-07-2006 om 22:40 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ik heb altijd het gevoel dat Nintendo liefhebbers direct beginnen te reageren als er iets negatiefs staat over hun console voor de rest te lezen.

Gast (82.156.32.xxx) op 22-07-2006 om 19:48
Dat komt door het Nintendo Syndroom, is nog niet veel over bekent :9

Gast (82.92.200.xxx) op 23-07-2006 om 13:52
Nee, dat komt omdat wat joni zegt meestal negatief is tegenover nintendo. Maar wat je in deze column zei ben ik het helemaal mee eens mooi gezegd!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden