Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Publisher Geschiedenis - Sega Sammy Holdings


Door Joni Philips op 28-05-2006 om 00:11
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


1940-1974: Sega werd opgericht in het Amerikaanse Californië onder de naam Standard Games. Al snel besloten de oprichters om de firma naar Tokio te verhuizen en de naam te veranderen in Se[rvice] Ga[mes]. Hun belangrijkste bron van inkomsten was het leveren van amusementsmachines die met muntstukken werken, denk hierbij aan een voetbaltafel of een flipperkast. Ondertussen importeerde een ander Amerikaanse/Japans bedrijf, met als CEO David Roser, betaaltelefoons in Japan. Aangezien dat een verrassende hit werd, besloten ze ook andere mechanische apparaten naar Japan te brengen. In 1965 fuseerden de twee bedrijven. De naam Sega werd behouden, maar Roser werd CEO. Dit luidde een nieuw tijdperk in voor Sega, vanaf nu gingen ze ook hun eigen games maken. In 1966 kwam men met Periscope, een duikbootsimulator. Drie jaar later werd Sega opgekocht door Golf & Western Industries, waardoor Sega financiële zekerheid kreeg.

1975-1983: Onder leiding van Roser was Sega al enorm gegroeid. Hetzelfde kan niet gezegd worden over Sammy, dat bedrijf werd op 1 november 1975 opgericht. Zij werden al snel de belangrijkste verkoper en maker van de Pachinko, de Japanse versie van onze gokmachines. Deze machines kwamen in dezelfde arcades als de games van Sega terecht, een eerste ontmoeting tussen de twee. In 1983 liet Sega de arcadewereld even met rust, ze brachten de SG-100 (Mark I) uit, de voorloper van de Sega Master System (SG-100 Mark III). Datzelfde jaar vond de Video Game Crash plaats, Golf & Western besloot dan ook om Sega te verkopen. Gelukkig voor Sega hadden Roser en zijn vrienden genoeg gespaard en zij kochten dan ook de Japanse tak van Sega op.



1984-2001: Sega werd opnieuw verkocht en ditmaal aan CSK. Zij introduceerden het bedrijf op de Japanse beurs. Het ging goed met het bedrijf en in 1986 brachten ze de Sega Master System naar het Westen met Alex Kidd, de toenmalige mascotte van Sega. Drie jaar later kwam Sega met de Mega Drive, hierdoor werden ze internationaal de tweede grootste consoleproducent, na Nintendo. Ze hadden al snel door dat ze anders moesten gaan marketen. Sega richtte zich met arcadeports, van onder andere Golden Axe en Altered Beast, op twintigers en ze brachten 8-bit Master System titels uit aan budgetprijs. Deze konden met een speciale converter ook op de Mega Drive gespeeld worden. Zo vond men in één klap Backwards Compability en budgetseries uit. Ze begonnen ook rechtstreekse aanvallen op Nintendo waardoor ze op een gegeven moment 65% van de markt beheersten. Toen kwam Nintendo echter met hun eigen toptitels, zoals Super Metroid, en viel Sega terug tot 35%.

In 1994 begon Sega met The Sega Channel, een televisiekanaal waarlangs games werden gedistribueerd. Deze is duidelijk te vergelijken met programma's als Steam. Kort daarna bracht Sega de Saturn uit, deze was een redelijke hit in Japan maar bezweek in Amerika voor de PlayStation en de Nintendo 64. Dat zorgde voor zware financiële problemen die alleen maar opgelost konden worden met een nieuwe, goed verkopende console. Die rol moest vervuld worden door de DreamCast, die met een release op 09-09-1999, de snelst verkopende console ooit werd, tot de komst van de PlayStation 2. Die console overschaduwde de DreamCast en dus besloot Sega zich maar terug te trekken uit de consoleoorlog.



2001-2005: In 2001 kreeg de game-industrie er twee onafhankelijke developers bij. Sega moest de consolemarkt verlaten en ging spellen maken voor alle consoles. Ondertussen breidde Sammy uit en bracht zo Guilty Gear en andere games zelf uit op console. Dit ging zeer goed voor Sammy, maar Sega raakte verder in de problemen. CSK besloot in 2003 het bedrijf te verkopen en Sammy kwam met plannen om te fuseren met Sega. Die werden echter afgewezen. Ook het bod van andere kandidaten, Bandai, Namco, Microsoft en EA, werd afgewezen. Uiteindelijk besloot Sammy gewoon alle aandelen te kopen die ze konden vinden, waardoor Sega eind 2004 volledig eigendom werd van Sammy. De twee smelten samen tot Sega-Sammy Holdings en het ging weer goed met het bedrijf. Ze konden zelfs Creative Assembly (Total War) en Sports Interactive (Football Manager) kopen.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4


10:31  Video Wii versie Twilight Princess
00:01  Xbox 360 geruchten
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (81.205.241.xxx) op 28-05-2006 om 10:13
joni, kreeg je hataanval of zo, op het laatst? want de laatste zin is niet echt goed nederlands.

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-05-2006 om 10:28 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Ik kreeg er ook bijna eentje bij het zien wat er gebeurd was met het artikel. Blijkbaar is er iets misgegaan bij het online zetten.

Joker op 28-05-2006 om 16:44 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Wederom een leuk stuk, hopelijk komt men nu inderdaad weer met echte toppers op de nieuwe consoles.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden