Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Publisher Geschiedenis - Sega Sammy Holdings


Door Joni Philips op 28-05-2006 om 00:11
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


Als je als Japanse publisher geen grote namen in je rangen hebt, doe je duidelijk iets fout. Nintendo heeft Miyamoto en Iwata, Sony Kutaragi en Yamauchi, Capcom heeft Inafune en Mikami, Konami Seabass en Kojima, maar ook Sega mag trots zijn op de mensen in hun midden.

Yu Suzuki: Hij was de eerste grote naam bij Sega. Hij begon in 1983 in de arcadesectie van het bedrijf en het jaar erop bracht hij ons zijn eerste game, Hang-On. Dat was de eerste van vele toppers van zijn hand. Zo bracht hij de arcadewereld de jaren erop titels zoals Outrun en Afterburner. In 1993 kwam hij met zijn eerste superhit Virtua Fighter, een 3D Beat-'Em-Up met veel diepgang. Een arcadekast van die game werd zelfs geplaatst in het Smithsonian, dit was de eerste Japanse game die deze eer toebedeeld kreeg. Net voor de eeuwwisseling kwam Suzuki met Ferrari F355 Challenge, een simulator gecreëerd met de hulp van Ferrari. Rubens Barrichello overwoog zelfs om de arcadekast te kopen om zelf te oefenen.



Zijn volgende superhit kwam er op de DreamCast, Shenmue gaf ons een 3D wereld met totale vrijheid. Het toen nog vernieuwende concept gecombineerd met prachtige graphics en een meeslepend verhaal maakte van deze vierdisk game dé culthit van de cultconsole. Sega investeerde dan ook een heftige som in de game, 70 miljoen dollar werd besteed aan de ontwikkeling. Dat was dan ook genoeg reden voor de AIAS om hem in hun Hall of Fame op te nemen.

Yuji Naka: Naka werd geboren in september 1965 en is de meest bekende werknemer van Sega. Samen met Oshima en niveauontwerper Yasuhara maakte hij de originele Sonic die hem bekendheid gaf. De jaren erna bracht hij ons als hoofd van Sonic Team allerlei Sonic sequels, Phantasy Star Online en de culthit van de Sega Saturn, NiGHTS Into Dreams. Ondertussen heeft hij Sonic Team verlaten om Prope op te richten. Hij is zonder twijfel geschikt voor die rol en zal goed zijn games kunnen demonstreren, hij is één van de weinige Japanse producers die vlot Engels praat.



Naoto Oshima: Zeker niet de grootste naam die ooit bij Sega heeft gewerkt, maar wel één van de belangrijkste. Hij heeft onder andere Dr. Eggman en Sonic The Hedgehog ontworpen. Daarnaast heeft hij ook personages ontworpen voor Phantasy Star en NiGHTS Into Dreams. Volgens verschillende geruchten helpt hij ook mee aan de ontwikkeling van Sonic The Hedgehog voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Officieel heeft hij Sonic Team al enkele jaren geleden verlaten om Artoon (Blinx) op te richten.

Deze generatie heeft Sega weinig belangrijk gedaan, na het verdwijnen van de DreamCast was het bedrijf even op de dool wat ook te merken was aan hun games. De magie uit games als Shenmue, Sonic en Nights wist men niet meer opnieuw te creëren. Enkel met hun arcadeports wist men hoge ogen te gooien, Virtua Fighter 4 en Outrun 2 zijn de enige echte toppers die men wist klaar te stomen. Daar lijkt nu echter verandering in te komen vanaf 2006, in de volgende generatie wil het bedrijf er weer gaan staan met games als Sonic The Hedgehog, Virtua Fighter 5 en Virtua Tennis 3. Ook Yakuza dat nog voor deze generatie verschijnt, lijkt deel uit te gaan maken van deze nieuwe golf.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4


10:31  Video Wii versie Twilight Princess
00:01  Xbox 360 geruchten
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (81.205.241.xxx) op 28-05-2006 om 10:13
joni, kreeg je hataanval of zo, op het laatst? want de laatste zin is niet echt goed nederlands.

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-05-2006 om 10:28 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Ik kreeg er ook bijna eentje bij het zien wat er gebeurd was met het artikel. Blijkbaar is er iets misgegaan bij het online zetten.

Joker op 28-05-2006 om 16:44 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Wederom een leuk stuk, hopelijk komt men nu inderdaad weer met echte toppers op de nieuwe consoles.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden