Column: De Kracht van de Sony Marketingmachine
Door Joni Philips op 14-06-2006 om 00:14
|
Bron: Gamed
|
Marketing is een onmisbaar element van de game-industrie. Topconsoles zoals de DreamCast, flopten door het gebrek aan marketing. De reclamecampagnes van Sega waren nu eenmaal te vaag. De campagnes van Nintendo en Microsoft zijn allesbehalve vaag, gewoon wat gamebeelden op de juiste televisiezender met nu en dan eens een virale marketingcampagne of een campagne in het echte leven.
Maar dan nog blijft dat beperkt tot reclame voor videogames zoals de ilovebees campagne voor Halo 2 of de Italiaanse Resident Evil: Deadly Silence reclame. De reclames voor hun consoles zijn niet echt gedenkwaardig. Denk eens even vijf minuten na, kun jij je een reclamespot herinneren voor de GameCube of de Xbox?
Dan doet Sony het toch beter, niet? De marketingmachine van Sony werkt altijd op volle toeren, zo weet Sony altijd op het juiste moment nieuwe informatie vrij te geven. Het bedrijf liet bijvoorbeeld rond de release van de DreamCast even rustig weten dat alle PlayStation toppers gingen speelbaar zijn op de PlayStation 2. Vorig jaar kraakten ze het succes van de Xbox 360 op E3 en TGS met enkele prachtige (pre-rendered) trailers van hun grootste franchises. Missie geslaagd want plots dacht iedereen dat de PS3 de Xbox 360 uit het water zou blazen.
Dat werkt echter alleen op de perskant van de gamewereld. Het grootste gamepubliek zit thuis in zijn woonkamer en bezoekt E3 niet. Die gamers lezen domweg geen Gamed om al de details over de verschillende consoles te weten komen, die kopen hun consoles in supermarkten. Er is echter één bron van publiciteit die deze (gigantische) groep van gamers bereikt, de televisie- en straatreclame. Wie deze groep beheerst, beheerst de gamewereld. Hoewel, deze techniek werkt niet in Japan waar magazines zoals Famitsu en Jump te sterk zijn ingeburgerd. Zo heeft Weekly Famitsu een oplage van 800.000 exemplaren.
Hoewel het bedrijf altijd van plagiaat wordt beschuldigd, behoren hun reclamecampagnes ongetwijfeld tot de origineelste die deze wereld kent. Het meest recente voorbeeld daarvan was niet voor een PlayStation, maar voor hun Sony Bravia televisies. Of hoe noem je het anders het laten botsen van 250.000 individuele balletjes door een willekeurige Amerikaanse straat met op het einde 2-3 seconden de Bravia in beeld. Simpel, maar zeker doeltreffend. De campagne staat gewoon synoniem voor de Bravia televisies.
Sony is ook met zijn consoles erin geslaagd om het merk PlayStation te verbinden aan simpelweg sublieme reclamespots. Dit zijn reclames die je proberen te verplaatsen naar een andere wereld, die je een ware levensstijl willen aanmeten. De eerste campagne die dan naar boven komt is de Third Place reclame. De term Third Place komt uit 1989 en betekent een plaats waren mensen van allerlei slag en soort samenkomen om te communiceren en te discussiëren met anderen.
Je console vergelijken met zo'n Third Place zorgt dan voor een sterk positief imago. Wat is er namelijk beter dan een platform dat je in contact brengt met andere mensen, je sociaal verbetert. Uiteindelijk is de PlayStation 2 ook zo'n platform geworden, er zijn niet veel plaatsen in het Westen waar je kunt komen zonder iemand met een PS2 te vinden.
In het PlayStation tijdperk was 'Double Life' zonder twijfel de sterkste naam, een reclame die werd uitgezonden toen ik een vijfjarige pauze van het gamen hield, maar mij wel bijgebleven is. De spot toont een mengelmoesje aan mensen, niet eens allemaal mensen waarvan je zou denken dat het gamers zijn zoals de moeder of de oude man. Zij zitten niet saaiweg te spreken over hoe hun leven veranderd is door videogames, maar spreken over hun spannend dubbelleven waarin ze absoluut alles aankunnen.
Bij het zien van de PSP reclames van Europa dacht iedereen ongetwijfeld 'WTF?' Je zag in het begin twee gamers op een PSP bezig waarna twee rode robots tegen elkaar beginnen te vechten. Pas wanneer op het einde van de spot het PSP logo op je scherm verschijnt, wordt het duidelijk waarover de reclame gaat. De straatreclame voor de PSP was ook veel besproken, zeker in Londen waar controversiële advertenties als 'Take a Running Jump here' of 'Escape from your girlfriend's pointless questions here' te vinden waren bij bushaltes en in metrostations.
In Amerika was het nog erger, daar wordt de huidige reclamecampagne door veel mensen gehaat. In de reclamespot zie je twee zwart-wit eekhoorns met irritante stemmen praten over hun draagbare noot. Complete nonsens dus, en daarom ook overal gehaat. Die haat is dan ook juist de kracht van de reclame, dankzij deze haat kreeg Sony juist veel media-aandacht op het Internet. Missie geslaagd mag je dan zeker zeggen.
Met de PlayStation en de PlayStation 2 moesten ze een technisch duidelijk inferieure machine de lucht in prijzen, terwijl ze met de PlayStation Portable een gevestigde waarde moesten aanvallen op hun beste gebied. Iedereen kan dan zeggen wat hij wil, maar dat Sony dit gelukt is (in het Westen) is voor iedereen duidelijk. De PlayStation en de PlayStation 2 zijn met elk honderd miljoen verkochte exemplaren absolute kampioenen, en de PSP gaat nek aan nek met de Nintendo DS in Amerika en Europa.
Met de PlayStation 3 komt die marketingmachine nu wel in een ongeziene plaats terecht, de plaats van de 'superieure' console. Dat vereist ongetwijfeld een lichtjes andere aanpak, maar het is nu al duidelijk dat de reclamecampagnes nog altijd even surreëel zijn. Zo startte men op E3 2006 met de 'Play Beyond' campagne, even onduidelijk als Double Life of The Third Place. Of het succes hetzelfde blijft, wordt echter afwachten tot na de release.
Nintendo en Microsoft moeten echter duidelijk weten dat zolang zij geen zelfde soort grootschalige campagnes uitvoeren, Sony zich zal blijven handhaven. Daarbij maakt het niet eens uit hoe mooi de tweede generatie Xbox 360 games wel niet zijn of hoe leuk de Wii wel niet wordt. De DreamCast had het ook allemaal, had zelfs het voordeel van de vroegere launch en al veel hits, en die haalde het niet. De Xbox en de Nintendo 64 waren ook een duidelijk voorbeeld van hoe Sony superieure consoles op een afstand houdt, ondanks de concurrentie gingen hun consoles zelfs beter verkopen dan toen ze de enige op de markt waren.
|
|
|
|
00:14 Sla Uwe Boll persoonlijk op z'n smoel
19:38 Nog meer Test Drive Unlimited plaatjes
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (213.17.5.xxx)
op 14-06-2006 om 03:22
|
HAAAA......... ik ben de eerste die een reactie geeft.
Mijn eerste keer eerste te zijn :D:D:D:D
verder nix byzonders te vertellen behalve dat ik een gerucht gehooord heb dat sony een 2.4 ghz processor zal hebben inplaats van een 3.2 ghz als beloofd
|
|
ToxicSnake
op 14-06-2006 om 07:05
[Niv: 74 / Exp: 3720]
|
Ik vind het een goed artikel  , maare @ gastje hierboven, gooi dat gerucht maar in de dichtsbijzijnde prullebak.
|
|
Gast (62.195.189.xxx)
op 14-06-2006 om 10:00
|
Ik vind het een loze column. Iedereen weet inmiddels wel dat reclame de verkopen maakt.
Verder had je het ook het verleden van Sony kunnen noemen. Toen ik het las kreeg ik niet echt iets vernieuwende feitjes voor mijn ogen.
Misschien wordt dit iets te hard voor de tere zieltjes hier maar je schrijfwijze wordt aan het einde pas echt lekker leesbaar. De rest is echt wezeloos gebrul.
|
|
Limmepie
op 14-06-2006 om 10:07
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
Dat was ik dus, van die post daarboven. Maar ik was opeens uitgelogged. Vaaggggggggggggggg.
|
|
Ill.Skillz
op 14-06-2006 om 10:28
[Niv: 18 / Exp: 918]
|
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 11:00
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
<< Iedereen weet inmiddels wel dat reclame de verkopen maakt. >>
Het was in de eerste plaats de bedoeling om dat nog eens onder de aandacht te brengen, na E3 leek iedereen te doen alsof E3 alles bepalend was.
|
|
Nols
op 14-06-2006 om 11:19
[Niv: 32 / Exp: 1615]
|
Ik ben verliefd op die Sony Bravia reclame.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 14-06-2006 om 12:29
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
"zijn hun reclamecampagnes ongetwijfeld altijd de origineelste die deze wereld kent"
"simpelweg sublieme reclamespots"
Van zulke zinnen wordt een column nooit beter...
|
|
Berserk
op 14-06-2006 om 12:51
[Niv: 149 / Exp: 7431]
|
De allereerste PS reclame was "do not underestimate the power of playstation" waar een gezin verandert werd in apen en een nerd scientist wilt dit fenomeneen onderzoeken
|
|
Ill.Skillz
op 14-06-2006 om 13:07
[Niv: 18 / Exp: 918]
|
Sebastiaan.
Ieder zijn mening he.
Ik vind de PlayStation reclames altijd briljant.
Berserk, damn die ken ik niet eens, llol.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 13:24
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Toch raar eigenlijk dat Sebastiaan altijd 1/2 zinnen zoekt en die dan gewoon in mijn gezicht wrijft terwijl niemand anders erover valt. Zeker raar aangezien op het einde van dit bericht gewoon staat dat het mening is. Ik weet dat je mijn manier niet goed vindt, lees mijn artikelen dan niet.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 14-06-2006 om 13:39
|
jij Gast 213,17,5,x na appert ergens heb ik ook gescheven dat ik boven aan stond dat ik de eerste was
maar ja ik heb er helemaal geen problemen mee ;)
ik vind het wel goed dat de 2.4 GHB het is nog beter dan de X360 denk ik :?
|
|
Gast (213.17.5.xxx)
op 14-06-2006 om 14:02
|
Xbox360 is op 3.2ghz snelheid
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 14-06-2006 om 14:19
|
nou en Lekker BOEIENT voor jou en X360
maar de PS3 ziet er mooier uit }>
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 14-06-2006 om 14:27
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Joni, doe eens niet zo dom alsjeblieft. Natuurlijk hangt een column van meningen aan elkaar, maar die kun je ook iets minder belachelijk verwoorden...
Ik wel tenminste
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 14:33
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Weet je, doe wat je wil. Geef zoveel kritiek als je wilt, ik lees ze toch niet meer. Simpel. Ik laat de bezoekers wel aan het woord.
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 15:24
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
zit een kern van waarheid in, maar ik denk dat het vooral van vroeger is..
Sony deed het idd beter met campagnes.. maar das als je kijkt naar de gamecube en xbox.. bij de DS doet Nintendo het al een stuk beter, en bij de Wii zal dat net zo zijn verwacht ik. En ook de campagnes voor de Xbox360 zijn al een stuk beter.
Dat de PS2 je sociaal zou verbeteren is onzin vind ik. Misschien multiplayer, maar dat is bij de PS2 net een minpuntje vergeleken xbox en cube.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 14-06-2006 om 15:31
|
ja zeeker bij de PS2 is de Multyplayer slecht en ook
soms met Ofline wel jammer voor SONY :'( hopen
dat bij de PS3 beter is de MULTYPLAYR ONLINE
EN OFLENE MULTYPLAYER _O_ _O_ ;)
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 15:34
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
moonboer, de PS2 doet dat niet, met die campagne wil het die indruk scheppen  Het is het imago dat belangrijker is in reclame dan waarheid.
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 15:46
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
'Wat is er namelijk beter dan een platform dat je in contact brent met andere mensen. je sociaal verbetert. Uiteindelijk is de PlayStation 2 ook zo'n platform geworden.'
Dat staat hier toch? of bedoel je er wat anders mee..
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 16:14
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
sociaal want er zijn veel mensen die PS2 hebben en erover kunnen praten enzop, op die manier sociaal. Niet echt online multiplayer, online multiplayer is al even asociaal als singleplayer.
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 16:20
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
hmm jah misschien een beetje, maar ik geloof er niet echt in.. vooral niet dat het je sociaal 'verbetert'
en het maakt ook asociaal doe mensen die er alleen op fora over praten enzo..
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 16:27
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Bwah, met mijn eigen ervaringen, ik heb al met veel mensen over videogames gepraat op mijn oude school, mensen die ik normaal vermijden. Het geeft common ground om over te praten. (misschien iets te veel, in de plaatselijke Game Mania moet ik mijn lidkaart niet eens meer meebrengen om punten bij het kopen op mijn profiel te laten zetten, ze kennen mij toch bij naam)
|
|
moonboer
op 14-06-2006 om 16:43
[Niv: 63 / Exp: 3160]
|
lol XD
jah dat is zeker waar, maar of dat nou ook echt sociale verbetering is.. als ik het over mezelf heb misschien een kleine verbetering door bijvoorbeeld nieuwe mensen leren kennen voor de site waar ik ook schrijf.
Maar dat het echt zo'n platform is geworden voor de scoiale contacten en verbetering vind ik wat overdreven. Voor een erg klein aantal mensen misschien.
Gewijzigd door moonboer op 14-06-2006 om 16:52
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-06-2006 om 16:52
[Niv: 1184 / Exp: 59183]
|
Nee, voor echt veel sociale contacten zeker niet, maar daarvoor moet je imho toch niet op je PC, console of zo zijn maar op straat, in de winkel, op je werk, ...
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|