De drukke dagen zijn voorbij, de E3 heeft voor een jaar haar deuren gesloten en wij weten (ongeveer) wat ons het komende jaar te wachten staat. Tijd om Iwata (president van Nintendo) eens te vragen wat hij van de E3 vond, dacht de Seattle Times. Hier een korte samenvatting.
Vraag: Ben je ergens door verrast tijdens de E3?
Antwoord: De verrassing was dat de Wii nog beter werd ontvangen dan dat we eigenlijk hadden verwacht. Voor de E3 dachten we dat mensen misschien een beetje terughoudend waren, omdat we ze voorstellen om het verleden te vergeten. We dachten dat we gemengde reacties zouden krijgen over de presentatie. Echter, bijna alle mensen die de Wii geprobeerd hebben, waren enthousiast.
V:Wat dacht je van de naam Wii toen je hem voor het eerst hoorde?
A:Ik zag Wii als een van de vele anderen, maar de naam Wii greep me vast, ik dacht "This is it!". Aan de andere kant dacht ik dat Wii wel voor wat controverse zou zorgen. Er waren enkele criteria waar de naam aan moest voldoen. Het moest kort zijn, zodat er geen nickname of afkorting nodig zou zijn. We richten ons ook op mensen die eigenlijk geen gamers zijn. Deze non-gamers begrijpen bijvoorbeeld niet wat je met GBA bedoeld. We wilden iets met veel impact, iets dat onthouden zou worden als men het voor het eerst zou horen. Daarbij wilden we een naam die niet logisch was voor een gameconsole.
V:Ik begreep niet veel van de Wii voordat ik ermee speelde. Wordt het moeilijk om deze console te verkopen aan mensen die er niet mee gespeeld hebben?
A: Hetzelfde was met de NDS. De DS was een erg vreemde machine, welke niet echt denderend goede graphics vertoonde. We waren echter in een betere positie met de NDS, want, al bij al, de Nintendo DS is een handheld. Handhelds kunnen we overal mee naartoe nemen, bijvoorbeeld op straat en mensen er daar mee laten spelen. In het geval van een console als de Wii zullen we erg slim moeten zijn met de marketing.
V:De Wii wordt vast en zeker een groot succes in Japan, maar hoe zit dat in de VS?
A:De console kan overal succes hebben. Toen we het tennisspel bij de presentatie lieten zien kregen we een geweldige reactie. Een spel als Tennis kent geen grenzen.
V:Denk je dat mensen $600 gaan betalen voor een PS3?
A:Dat is niet iets waar ik als president antwoord op moet geven, maar als een persoon, een potentiële koper van de PS3 denk ik dat het een beetje duur is. Dat hangt echter geheel af van hoe het publiek dat ziet. Tot nu toe zegt de meerderheid van de mensen dat het te duur is.
V:Denk je dat Sony Nintendo heeft na geäapt met de controller?
A:(lacht) Eigenlijk hadden we al verwacht dat ze dat zouden doen voordat ze het lieten zien, dus ik moest er wel een beetje om lachen. Ik moet wel zeggen dat ik moest lachen met een gebeten gezicht. (lacht) Motion Sensor technologie in een conventionele controller stoppen is één ding. Motion sensor technologie in de WiiMote en de nunchuck controller, waar je beide handen vrij en onafhankelijk van elkaar kunt bewegen is nogal anders.
V:Was het moeilijk om een speaker in de WiiMote te krijgen?
A:Technisch gezien is het niet echt moeilijk, maar als je me vraagt of elk ander bedrijf het kan doen, denk ik dat het moeilijk zou zijn. Dat is een uniek voordeel dat Nintendo heeft. Met hardware kunnen we erg snel te werk gaan, aangezien Nintendo zowel de hardwareproducent als de software eveloper is. In dit geval, toen iemand voorstelde een speaker in de WiiMote te stoppen, werd er meteen een trial versie gemaakt, zodat we konden testen hoe het uitpakte. We willen erg graag dat George Lucas een spel bedenkt waar de controller als een light saber gebruikt zou kunnen worden. Zou leuk moeten zijn.
V:De graphics van de PS3 en Xbox 360 lijken beter. Denk je dat dit een probleem is?
A:Ze stoppen zoveel geld en energie in de consoles om de kracht ervan op te pompen. Ik ontken niet dat het nuttig is wat ze doen, want als je iets grafisch beter maakt, is de entertainment factor vaak hoger. Het is alleen zo dat Nintendo hier niet aan mee wil doen, want er kan veel beter energie gestoken worden in dingen die de gameplay verbeteren. Ook al kunnen we de graphics veel beter maken, denken we niet dat we het aantal gamers kunnen uitbreiden door dit te doen. Daarom slaat Nintendo een andere weg in.
|