Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Keepsake


Door Rene Groen op 30-03-2006 om 13:19
Bron: Gamed

Enige tijd geleden zei ik nog dat er naar mijn mening te weinig point-and-click games zijn op de PC. Ik had deze woorden nog niet gesproken of ik mocht Ankh reviewen, en nu staat wederom een adventure game op me te wachten. Kan Keepsake een zelfde gevoel teweeg brengen als Ankh dat deed?


Op grafisch vlak is het spel wat wisselvallend. Om bij het positieve te beginnen: zowel de karakters als de achtergronden zien er zeer verzorgd uit. Er is een goed detail waarneembaar en je voelt je al snel thuis in de verder stille academie. Om de vergelijking nog maar eens te trekken: het is alsof je rondloopt in een kasteel waar Harry Potter zojuist zijn toverstok op los heeft gelaten. Toch zijn er ook wat puntjes waar duidelijk minder aandacht aan besteed is. Binnen het spel kom je zowel in binnen- als buitenomgevingen en die verschillen nogal van elkaar. Hoe goed de omgeving er van binnen ook uitziet, van buiten wordt dit teniet gedaan. De graphics zijn hier dof en geven weinig weer van de pracht aan de binnenkant van het gebouw. Ook de bewegingen van de karakters hadden extra aandacht mogen krijgen. Zo lijken ze vaak te zweven en bewegen hun monden niet terwijl er toch duidelijk geluid uit mijn speakers komt.



Ook het geluid is een gebied van uitersten, hoewel deze gelukkig wat dichter bij elkaar liggen.Zo is de muziek in het spel verzorgd en sluit goed aan bij de sfeer. Het doet aan alsof het uit ouder tijden komt en geeft hierdoor het avontuurlijke tintje mee. Helaas blijft het hierbij want qua omgevingsgeluiden is het wat karig. Toegegeven, je komt nu eenmaal weinig karakters tegen door de verhaalkeuze van de ontwikkelaar, maar dit mag geen excuus zijn om je puur toe te leggen op de muziek. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door de voice acting, welke nog het slechts verzorgd is als we naar de geluiden kijken. De stemmen komen niet natuurlijk over en het is lastig te zeggen waar dit precies aan ligt. Het inschakelen van mensen met meer ervaring op dit gebied had het geluid een punt hoger doen scoren.



Ik gaf al aan dat je door de opzet van het verhaal weinig karakters tegen het lijf loopt. Je bent veel aan het zoeken vanuit omgevingen om verder te komen, maar personen zijn niet je hulpbron hierbij. Door visioenen van Lydia wordt er getracht wat meer inhoud aan het verhaal te geven, maar dit doel wordt helaas niet gehaald. De enkele personages die je tegen komt, kloppen verhoudingsgewijs niet heel erg met de omgeving. Het lijkt soms alsof je een mier bent in de academie, iets wat ook op bovenstaande screenshot naar voren komt.

We kunnen dan ook concluderen dat Keepsake geen topper geworden is. Dit is jammer, aangezien Keepsake zeker elementen heeft die er positief uit springen. Zo zijn de puzzels vaak uitdagend, is het verhaal leuk verzonnen en is het hintsysteem goed doordacht voor de jongere gamers. Tevens worden de Engelse teksten voorzien van een Nederlandse ondertiteling, waardoor de instapdrempel aanzienlijk lager ligt.

Helaas snijdt de ontwikkelaar zich met andere elementen weer even hard in haar vinger. Hoe origineel het verhaal bijvoorbeeld ook is, hierdoor loop je veel te weinig karakters tegen het lijf. Dit resulteert ertoe dat er teveel nadruk wordt gelegd op items en te weinig op karakters, waardoor je de hele tijd heen en weer aan het rennen bent binnen de speelomgeving. Het is juist een balans in items en karakters die een adventure game sterk naar voren doen komen, en dat missen we in Keepsake. Tel hierbij de wisselende graphics en sound op en we komen niet hoger dan een 72.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   70
Graphics   68
Replay   65

Ontwikkelaar Wicked Studios legt zichzelf met het verhaal van Keepsake teveel beperkingen op.
72


13:27  Tony Montana houdt huis in negen plaatjes
13:19  Broken Sword: The Angel of Death screenshots
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Keepsake
Type:
Game
Releasedatum:
24-02-2006
Ontwikkelaar:
Wicked Studios
Uitgever:
Lighthouse Int.
Media:

Meer media