Feature: Game History: Real Time Strategy
Door Ruben Meintema op 21-03-2006 om 00:05
|
|
Sinds in 1952 het eerste computerspel OXO uitkwam, zijn er zoveel spellen gemaakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Om het overzichtelijker te maken is men de spellen gaan verdelen in verschillende genres. Bij Gamed hebben we al eerder de consolegeschiedenis gezien in categorieën van generaties, maar nu zullen we de geschiedenis van de verschillende genres eens onder de loep nemen.
Andere franchises
Natuurlijk waren er naast deze drie belangrijkste franchise nog meer spellen in het RTS genre. Eentje ervan is, net als Age of Empires, een historisch strategisch spel. Ik heb het over de Total War serie. In 2000 kwam Shogun: Total War. In dit spel voerde je een gewapende strijd om de macht over het oude Japan. De Total War spellen zijn eigenlijk niet voor de volle honderd procent Real Time Strategies, want hoewel de veldslagen een realistisch tijdsverloop hebben, vinden de echt grote strategische beslissingen, waar je de hoofdmacht van je leger plaatst, welke gebieden je ontwikkelt en welke je uitbuit, plaats in een Turn Based tijdsverloop. Het is dus een mengeling, en het lijkt op een geslaagde kruising tussen Civilization en Age of Empires. Het spel kreeg een uitbreiding: Mongol Invasion. Het vervolg kwam in 2002 en heette Medieval: Total War met de latere uitbreiding Viking Invasion. De meest recente opvolger is Rome: Total War, met de uitbreiding Barbarian Invasion. Hoewel het spel niet geheel Real Time is, zijn de gevechten dat wel. Bovendien introduceerde Total War de massale veldslagen, waarin zeer grote legers tegenover elkaar stonden en elkaar afslachtten. Deze ontwikkeling zullen de andere franchises waarschijnlijk ook gaan volgen, daarom is het de moeite waard om deze serie te noemen in de geschiedenis van de RTS.
Shogun: Total War
De overige RTS spellen die ik nog wilde vermelden zijn War Hammer: Dark Omen, LOTR: The Battle for Middle Earth en Total Annihilation. Total Annihilation is een RTS gemaakt door Cavedog en uitgebracht door Activision in 1997 voor de PC. Het was één van de eerste 3D RTS spellen en de eenheden hadden een hogere intelligentie. Dat wil zeggen: ze begrepen je beter. Je kon ze meerdere opdrachten tegelijk geven en je kon ze een defensieve of agressieve houding laten aannemen. Dark Omen kwam in 1998 en was een digitaal verlengstuk van het populaire bord- en verzamelspel War Hammer, en het speelt zich dan ook af in dit fantasy universum. Een andere RTS met een licentie die zich afspeelt in het fantasy universum is The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth. Het zoveelste spel met een LOTR licentie werd in 2004 gemaakt door Electronic Arts.
Overzicht jaartallen RTS Geschiedenis
Na een uitgebreide beschrijving van de aanloop, het beginpunt en de belangrijkste franchises in het RTS genre worden nu de behandelde spellen op een rijtje gezet op volgorde van releasedatum. De woorden tussen haakjes achter iedere titel duiden op het platform en de ontwikkelaar. De vele uitbreidingen worden in dit schema achterwege gelaten, ter wille van het overzicht. Als twee spellen in hetzelfde jaar zijn uitgebracht, wordt er rekening gehouden met de maand waarin het spel is uitgebracht, zodat de volgorde blijft kloppen:
1983: Stonkers (ZX Spectrum, D.H. Lawson en J. Gibson)
1989: Herzog Zwei (Megadrive, TechnoSoft)
1991: Mega-lo-Mania (Megadrive, SNES, Sensible Software)
1992: Dune II: The Building of a Dynasty (PC, Westwood)
1993: Dune II: The Battle for Arrakis (Megadrive, Westwood)
1994: Warcraft: Orcs & Humans (PC, Blizzard)
1995: Command & Conquer (PC, Westwood)
Warcraft II: Tides of Darkness (PC, Blizzard)
1996: Red Alert (PC, Westwood)
2000: Red Alert 2 (PC, Westwood)
1997: Total Annihilation (PC, Cavedog)
Age of Empires (PC, Ensemble)
1998: Warhammer: Dark Omen (PC, Mindscape)
Starcraft (PC, Blizzard)
Dune 2000 (PC, Westwood)
1999: Command & Conquer: Tiberian Sun (PC, Westwood)
Age of Empires II (PC, Ensemble)
2000: Shogun: Total War (PC, Creative Assembly)
2001: Emperor: Battle for Dune (PC, Westwood)
2002: Medieval: Total War (PC, Creative Assembly)
Warcraft III: Reign of Chaos (PC, Blizzard)
Age of Mythology (PC, Ensemble)
2003: Command & Conqueror: Generals (PC, Westwood)
2004: Rome: Total War (PC, Creative Assembly)
LOTR: The Battle for Middle Earth (PC, EA)
2005: Age of Empires III (PC, Ensemble)
De toekomst van de RTS
Ter afsluiting een aantal opmerkingen over het vooruitzicht van het genre. Het genre is nog springlevend, sommige filmlicenties worden behalve voor de standaard actiespellen ook gebruikt voor RTS, zoals Alexander the Great en Lord of the Rings. Binnenkort zal Battle for Middle Earth II uitkomen, en Age of Empires III zal een uitbreiding krijgen.
Bovendien zien we een aantal cross-overs en spin-offs van een aantal RTS spellen uitgebracht worden in het actie genre of in andere genres. Age of Kings heeft een Turn Based spel gekregen op de DS. Ondertussen kreeg Warcraft in deel III een aantal RPG elementen wat uiteindelijk geresulteerd heeft in World of Warcraft. Het Command & Conquer universum werd ooit gebruikt als achtergrond voor de shooter C&C: Renegade. Meer recentelijk werd de strategie reeks Total War omgetoverd tot een hack&slash actie game Spartan: Total Warrior. Het is grappig om te zien hoe al deze RTS reeksen richting de actie gaan, want al in 1989 werd actie en strategie op een magistrale manier gemengd in Herzog Zwei.
Heb je hier iets aan toe voegen of ben je het ergens niet mee eens? Klik hier om je bijdrage te leveren of om te discussiëren op ons Forum!
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
00:06 Rockstar komt met nieuwe Table Tennis screens
00:05 Klassieke Rome op nieuwe CivCity screens
|
Reacties (11) |
|
Pagina:
1
|
|
DanLee
op 21-03-2006 om 15:17
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Mooi, maar lang, goed gedaan
|
|
Gast (217.121.4.xxx)
op 21-03-2006 om 15:44
|
Command and Conquer _0_
|
|
Gast (81.207.109.xxx)
op 21-03-2006 om 18:12
|
Een stuk over Civilization had er op z'n misnt toch wel ingemogen ^^
|
|
Gast (24.132.74.xxx)
op 21-03-2006 om 19:56
|
huh snap je het mischien niet? CIV is turn based maar goed, dari het is een meesterstukje hoor *D
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2006 om 20:33
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Idd, Turn Based Strategy is nog altijd een apart genre en Civ zal dan ook in die feature vermeld worden.
|
|
Ugamer
op 22-03-2006 om 18:41
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Wow!, dit is gewoon helemaal te gek (voor ik als retro-gamer)
|
|
Gast (80.61.117.xxx)
op 23-03-2006 om 16:11
|
Grappig om te zien hoe die spellen steeds mooier worden. Goed gedaan Ruben Meintema!! _O_ ;) :9 :P
|
|
Gast (83.118.85.xxx)
op 24-03-2006 om 08:21
|
is advance wars geen rts? en zowel waarom staat hij er niet in?
|
|
Gideon
op 24-03-2006 om 08:32
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Nee, Advance Wars is TBS. Turn Based Strategy => je ze namelijk om de beurt één of meerdere zetten. Het is niet zo dat je tegelijk beweegd
|
|
Ruben Meintema
op 01-04-2006 om 16:06
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
ja daar komt ook nog wel eens een Game History van op Gamed
|
|
Gast (83.84.48.xxx)
op 21-05-2006 om 22:45
|
ik wil mega-lo mania terug :P
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Game History |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|