Feature: Game History: Real Time Strategy
Door Ruben Meintema op 21-03-2006 om 00:05
|
|
Sinds in 1952 het eerste computerspel OXO uitkwam, zijn er zoveel spellen gemaakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Om het overzichtelijker te maken is men de spellen gaan verdelen in verschillende genres. Bij Gamed hebben we al eerder de consolegeschiedenis gezien in categorieën van generaties, maar nu zullen we de geschiedenis van de verschillende genres eens onder de loep nemen.
Blizzard Entertainment
Eigenlijk kwam de opvolger van Dune II al in 1994, want Warcraft: Orcs & Humans was de eerste die het genre vervolgde na Dune II, en niet Command & Conquer. Maar natuurlijk is het niet echt een opvolger want het werd gemaakt door Blizzard Entertaintment en had bovendien een heel ander thema. De Dune en de Command & Conquer reeksen zijn overduidelijk Science Fiction, maar ook de Red Alert franchise is dat, omdat er een alternatief toekomstscenario wordt gegeven van het verloop van de Koude Oorlog. Warcraft gebruikt het Fantasy thema als opvulling van het RTS raamwerk. De strijd speelde zich af tussen Orken en Mensen, en werd met slag- en steekwapens beslecht. Ook de nodige magie werd tegen de vijand ingezet.
In december 1996 kwam Blizzard met het vervolg Warcraft II: Tides of Darkness. Dit spel was een stuk mooier gemaakt dan haar voorganger en kon op een groter succes rekenen. Ook werd het een populair multiplayer spel over internet. Warcraft II kreeg dan ook een aantal uitbreidingen, alsook een echt vervolg in 2002 genaamd Warcraft III: Reign of Chaos. Dit sublieme spel ging verder in het diversifiëren van de verschillende partijen, door ze echt totaal andere karakters, gebouwen en manier van spelen mee te geven. Bovendien waren er zelfs vier speelbare partijen aanwezig: Orcs, Humans, Undead en Night Elves. Orken en Mensen woonden dan misschien in min of meer soortgelijke dorpen, maar de Night Elves woonden in lopende bomen, en de Undead konden zich alleen vestigen op zieke ongezonde ondergrond genaamd "Blight".
Warcraft II
Ondertussen had Blizzard in 1998 toch nog een Science Fiction RTS in petto na al dat fantasy gerel: Starcraft. Deze RTS speelde zich af in de ruimte en de wapens waren dan ook zeer high tech. Ook de gebouwen kwamen futuristisch over. Toch was het qua gameplay de voorloper van Warcraft III. Er waren drie partijen: Terrans, Protoss en Zerg. Deze partijen verschilden zeer van elkaar in uiterlijk, wapens en speelwijze. De Zerg konden alleen hun basis bouwen op een soort biomassa ondergrond genaamd The Creep. Starcraft werd een groot succes en kreeg uitbreidingen maar geen vervolg.
Starcraft
Ensemble Studios
De derde en laatste grote franchise in het genre van de Real Time Strategy in onmiskenbaar Age of Empires. Klik hier voor de volledige geschiedenis van deze serie In 1997 kwam Ensemble Studios met een RTS die zich weer in een andere sfeer afspeelde dan het Fantasy-georiënteerde Warcraft of de op Science Fiction geïnspireerde Dune, Command & Conquer, Red Alert en Starcraft. Age of Empires is gebaseerd op de geschiedenis, en staat er zelfs bekend om die geschiedenis accuraat en op een goed overwogen manier weer te geven. Maar toch zie je dat Age of Empire fans en Warcraft liefhebbers vaak overeenkomen door hun voorliefde voor gevechten met handwapens en hun geringere interesse in vuurwapens.
Age of Empires
Maar in ieder geval, in 1997 kwam dus het allereerste deel van Age of Empires. In dat spel moest de speler de geschiedenis van Egypte, Babylon, het oude Griekenland en Kreta en zelfs het oude Japan onder de Yamato naspelen. Dit naspelen ging er behoorlijk accuraat aan toe, met de nadruk op economische en technologische ontwikkelingen. In het spel is het managen van je economie dus van zeer groot belang, het is als het ware als de fundering waar je je sterke macht op bouwt. Het spel speelt zich af van de prehistorie tot in de vroege Oudheid, dus thema's als de opkomst van de beschaving in Egypte en de opkomst van de Myceense beschaving (Agamemnon) kwamen onder de aandacht. De geschiedenis van de Oudheid wordt vervolgd in de uitbreiding Rise of Rome. Het woord uitbreiding is hier dubbelzinnig op te vatten, want het duidt zowel op de uitbreiding op het spel als op de gestage uitbreiding van Rome van stad tot wereldrijk.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
00:06 Rockstar komt met nieuwe Table Tennis screens
00:05 Klassieke Rome op nieuwe CivCity screens
|
Reacties (11) |
|
Pagina:
1
|
|
DanLee
op 21-03-2006 om 15:17
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Mooi, maar lang, goed gedaan
|
|
Gast (217.121.4.xxx)
op 21-03-2006 om 15:44
|
Command and Conquer _0_
|
|
Gast (81.207.109.xxx)
op 21-03-2006 om 18:12
|
Een stuk over Civilization had er op z'n misnt toch wel ingemogen ^^
|
|
Gast (24.132.74.xxx)
op 21-03-2006 om 19:56
|
huh snap je het mischien niet? CIV is turn based maar goed, dari het is een meesterstukje hoor *D
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2006 om 20:33
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Idd, Turn Based Strategy is nog altijd een apart genre en Civ zal dan ook in die feature vermeld worden.
|
|
Ugamer
op 22-03-2006 om 18:41
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Wow!, dit is gewoon helemaal te gek (voor ik als retro-gamer)
|
|
Gast (80.61.117.xxx)
op 23-03-2006 om 16:11
|
Grappig om te zien hoe die spellen steeds mooier worden. Goed gedaan Ruben Meintema!! _O_ ;) :9 :P
|
|
Gast (83.118.85.xxx)
op 24-03-2006 om 08:21
|
is advance wars geen rts? en zowel waarom staat hij er niet in?
|
|
Gideon
op 24-03-2006 om 08:32
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Nee, Advance Wars is TBS. Turn Based Strategy => je ze namelijk om de beurt één of meerdere zetten. Het is niet zo dat je tegelijk beweegd
|
|
Ruben Meintema
op 01-04-2006 om 16:06
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
ja daar komt ook nog wel eens een Game History van op Gamed
|
|
Gast (83.84.48.xxx)
op 21-05-2006 om 22:45
|
ik wil mega-lo mania terug :P
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Game History |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|