Afgelopen week dropte Rockstar een bommetje rondom Grand Theft Auto VI. Nee, het was niet de langverwachte tweede trailer, in plaats daarvan gaven ze de game eindelijk een specifieke releasedatum.
Mocht je snel door hebben gebladerd naar later dit jaar om de release in je agenda te zetten dan was er slecht nieuws, de releasedatum is namelijk vastgesteld op 26 mei 2026. Voor velen was het geen verrassing dat 2025 niet gehaald werd, zo ook niet bij Rockstar zelf.
Ondanks dat Take-Two baas Strauss Zelnick meermaals op liet tekenen vertrouwen te hebben in de release aan het einde van dit jaar werd deze mening niet gedeeld door veel van de medewerkers bij ontwikkelaar Rockstar. Bloomberg verslaggever Jason Schreier zegt vele ontwikkelaars gesproken te hebben die al maandenlang wisten dat 2025 geen realistisch scenario was.
Hun stelling heeft alles te maken met één woord: crunch. Met deze term verwijzen ze naar het maken van extra uren om een game tijdig uit te kunnen brengen. In het geval van Grand Theft Auto VI zou dit kunnen betekenen dat, om een release aan het einde van dit jaar te kunnen halen, ontwikkelaars in hun vrije avonden, nachten en weekenden door moesten werken.
quote: "Niemand met wie ik bij Rockstar heb gesproken, geloofde al heel lang dat herfst 2025 een echte periode was. Te veel werk, te weinig tijd, en wat een oprechte wens van het management lijkt te zijn om een ​​enorme crunch te voorkomen. Dat GTA VI naar 2026 zou verschuiven, leek al maanden, zo niet langer, onvermijdelijk."
|