Aangezien veel games hebben bewezen dat er succes te behalen is in het multiplayergenre besloot Sony hier ook op in te gaan zetten. The Last of Us Online werd weliswaar geannuleerd, maar Concord moest dit ruimschoots compenseren.
Helaas bleek dit iets te enthousiast gedacht. Concord werd 23 augustus uitgebracht en al snel bleek dat gamers weinig enthousiast waren. Op Steam wist het niet meer dan duizend gelijktijdige spelers aan te trekken, terwijl een andere first-party game, Helldivers 2, tot 400,000 spelers kwam. Het hoge prijspunt en gebrek aan unieke features zorgden ervoor dat ook de verkopen tegen vielen en dus werd er een drastisch besluit genomen: op 6 september werden de servers offline gehaald en was het einde verhaal.
Volgens PlayStation podcast Sacred Symbols zou de ontwikkeling van Concord maar liefst $400 miljoen hebben gekost en intern worden gezien als "de toekomst van PlayStation".
In de podcast werd ook beweert dat er bij de ontwikkelaar een giftige cultuur heerste, waarbij iedere mogelijke weerstand tegen de richting die de game koos intern werd geblokkeerd. Volgens Kotaku zou de regisseur van de game vorige week al zijn afgetreden.
De podcast citeert drie bronnen en laat optekenen dat director Ryan Ellis emotioneel was toen hij voor het eerst met de medewerkers sprak toen duidelijk werd dat de lancering een grote mislukking zou worden.
quote: "Ryan geloofde enorm in dat project en het samenbrengen van spelers door de vreugde erin. "Ongeacht of er dingen waren die anders hadden kunnen worden gedaan tijdens de ontwikkeling, is hij een goed mens en vol hart."
Sinds de release zouden er slechts 25.000 exemplaren zijn verkocht op de PC en PlayStation 5 en alle spelers die de game hebben gekocht kregen hun geld terug.
|