Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Honderd jaar na de oprichting van het bedrijf maakte Nintendo zijn intrede op de handheldmarkt. Samen met de handheld verscheen Tetris, één van de beste games ooit. De handheld was duur maar is toch de beste verkopende handheld aller tijden. Tegelijk kondigde men een nieuwe console aan, de Super Famicom, wat later hun beste console blijkt te zijn.
1990-1995: De Super Famicom kwam op 21 november 1990 uit in Japan, en was na drie dagen uitverkocht. Voor Amerika was het wachten tot augustus 1991. Europa werd zelfs genegeerd tot 1992. Gelukkig was de prijs laag, de controller zeer handig en was de console vele toppers rijk. In Japan bleef de gigantische voorsprong behouden maar in Amerika en Europa werd Nintendo afgestraft, in totale verkoopscijfers bleef de Sega Genesis/Mega Drive nummer 1.

In 1992 kwam men niet alleen met de Europese Super Nintendo maar ook met de plannen voor de Virtual Boy. De twee jaren erop kwamen ze met hun plannen voor een andere console, Project Reality zou de eerste console zijn die 3D omgevingen kon tonen. Al snel liet men weten dat de console in de VS zou verschijnen als Ultra 64, een grote vergissing want de naam Ultra was in handen van Konami. In 1995 werd de naam dan ook veranderd in Nintendo 64.
Dat jaar kwamen de Virtual Boy, Sega Saturn en Sony PlayStation uit. De eerste was een onmiskenbare flop terwijl de twee laatste, gemaakt door Nintendo's grootste concurrenten, een succes waren. Dat was dus natuurlijk geen goed jaar voor Nintendo. Er is wel iets positief te zeggen over Nintendo in 1995, het bedrijf kocht een deel van Rareware.
1996-2001: Op 23 juni 1996 komt de Nintendo 64 uit in Japan. Ondanks het beperkte aantal launchgames, twee spellen, werden er een half miljoen consoles verkocht op de eerste dag. Dat jaar zagen we ook de Game Boy Pocket verschijnen. Desondanks floreerde de handheldmarkt allesbehalve. De redding kwam er echter al snel, in de vorm van Pokémon. De games waren zo populair dat Nintendo tijdelijk weer nummer 1 werd op alle gebieden en dat de handheldmarkt terug een succes werd. Dit zorgde ook voor de snelle release van de Game Boy Color. Vier jaar later kwam de echte opvolger voor de Game Boy, de Game Boy Advance. Iets later verscheen ook de GameCube.

2002-2006: Dit jaar betekende een nieuwe start voor Nintendo, Yamauchi ging op pensioen en Iwata kwam aan de leiding. Die nieuwe start was vooral te merken aan de nieuwste consoles, zowel met Nintendo DS als Nintendo Revolution wil Nintendo duidelijk een revolutie ontketenen terwijl Yamauchi vooral toekeek op de financiële stabiliteit van het bedrijf, en niet op wat de gamers wilden.
|