Afgelopen mei verscheen The Lord of the Rings: Gollum, een game die tot nu toe in 2023 de slechtste beoordeling behaalde en niet hoger kwam dan een 25-score. Al snel bood de ontwikkelaar hun excuses aan, vraag is alleen of we hier veel waarde aan moeten hechten.
In een recent interview met voormalig medewerkers van ontwikkelaar Daedalic leren we namelijk dat de excuses niet gemaakt zijn door de studio zelf, in plaats daarvan zou het geschreven zijn middels kunstmatige intelligentie via het programma ChatGPT.
Het interview werd opgemerkt door Twitter gebruiker Knoebel en vond plaats tussen het Duitse GameTwo en twee bronnen. In het gesprek komt naar voren dat één van de hoofdredenen voor het falen een beperkt budget van vijftien miljoen Euro was. Toen bleek dat The Lord of the Rings: Gollum de verwachtingen niet waar kon maken waren excuses op zijn plaats, alleen lijken deze niet afkomstig te zijn van de studio zelf. Volgens de medewerkers zou uitgever Nacon de excuses hebben verzorgd uit naam van Daedalic, zonder dat ze hier zelf weet van hadden. De spijtbetuiging zou ook nog eens niet door henzelf zijn geschreven, in plaats daarvan werd ChatGPT gebruikt. Dit programma maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om met een minimale input een tekst te schrijven.
Naast deze claim laten de voormalig medewerkers ook wat meer weten over de inhoud van de game. Meerdere cutscenes zouden verborgen moeten blijven, ondanks dat ze al opgenomen waren, om de simpele reden dat er geen tijd meer was voor een goede implementatie:
quote: "You can’t just throw more money at something like that, hang on for another year and then everything will be fine. That’s unrealistic because the game underneath it doesn’t support it."
|