Golden Sun was een van de eerste RPG's voor de GBA. Ben je benieuwd of het wat geworden is? Lees dan snel verder!
Als je van klasse veranderd krijg je vaak ook nieuwe magie. Magie heet in deze game alleen geen magie, maar Psynergie. Er zijn over de hele wereld maar een aantal mensen die dit kunnen en die heten Adepts. Toevallig zijn jij en je vrienden ook van dit soort Adepts. Het leuke van Psynergie is het feit dat je het niet alleen tijdens gevechten kunt gebruiken, maar bijv. ook in dorpjes. Zo kun je later in het spel gedachten van mensen lezen, wat hele grappige situaties oplevert. De dungeons zitten vol met puzzels die vaak met behulp van je Psynergie moeten worden opgelost.
Een gevecht, waarbij de wonderschone graphics van Golden Sun naar boven komen~.
Gevechten in Golden Sun zijn turnbased. Dit houdt in dat je wel op je “beurt” moet wachten, voordat je mag aanvallen. Niet iedereen vind dit even leuk, maar het brengt wel weer extra tactiek met zich mee. Zeker als je het gebruik van Djinns een beetje onder de knie hebt.
Verder zijn er natuurlijk weer de verschillende winkeltjes om items in te slaan en kun je een aantal minigames verwachten.
Graphics
Grafisch zit het met Golden Sun wel snor. Wat zeg ik, de game is een van de mooiste op de GBA. De dorpjes zien er vrolijk uit, net zoals de characters. Huisjes zijn mooi ontworpen en staan vol met tafeltjes enz. Opvallend is dat het hele spel een “ronde” vorm uitstraalt. Zo zie je bij andere RPG’s zoals Breath of Fire 1 & 2 vaak dat alles vrij vierkant is, maar dat is in Golden Sun totaal niet zo. Je ziet dus meteen dat de game veel nieuwer is dan de hiervoor genoemde games. Tijdens gevechten spetteren de kleuren en special effects helemaal van je scherm af. Het beeld draait bij het aanvallen van de tegenstander om het gevecht heen, waardoor je het gevoel krijgt dat je naar 3d beelden aan het kijken bent. Bij het gebruiken van Psynergie krijg je een paar van de mooiste effecten te zien die de GBA kan produceren. Alles wordt uit de kast gehaald. Helaas komt het tegen het eind van de game nog wel eens voor dat je een vijand voor de tweede keer tegenkomt, alleen dan in een andere kleur. Maar dat is dan ook zoeken naar een foutje, want voor de rest is Golden Sun grafisch gewoon super.
Een stukje van de wereldkaart waar je over loopt.
Sound
Gelukkig zijn bij Golden Sun niet alleen de graphics top. Ook het geluid mag er wezen. Vrolijke muziekjes zullen je oren plezieren en mocht je gaan vechten (waar je toch niet onderuit komt) dan verandert de muziek in een opzwepend geheel. Monsters gaan al krijsend te onder en de tekst wordt van een niet al te irriterend gebliep voorzien. Typisch RPG, maar dan wel van heel goede kwaliteit.
Conclusie
Golden Sun is simpelweg een van de beste games voor de GBA. Het is duidelijk dat Camelot ruim een jaar aan het spel heeft gewerkt, terwijl ze al ervaring met RPG’s hadden. Voor fans van het genre is dit natuurlijk helemaal een must-have. Helaas zijn er nog wel een aantal kleine foutjes, maar daar moet je dan ook echt naar zoeken. Zo is de replay waarde niet echt hoog en zijn de ja/nee vragen zinloos. Ook de gesprekken zijn soms wat langdradig en voor een RPG is Golden Sun niet al te lang. Maar wie hier, net als ik, weinig tot geen waarde aan hecht heeft een echte topper te pakken.
|