Als ik Dragon Quest VIII in drie woorden zou moeten samenvatten, dan is het ongetwijfeld "heerlijke retro RPG." De Dragon Quest serie is een oude RPG serie met veel fans in het Japanse continent. Dit laatste deel uit de Dragon Quest serie is het eerste deel dat het licht zal zien in het altijd verenigde Europa. Het spel houdt vast aan de formule die het ook op de NES heeft gebruikt voor een goede maar vooral speelbare RPG.
Als er een bepaald Skill Level wordt bereikt, krijgt dat karakter de beschikking over nieuwe magische moves en/of nieuwe Special Attacks die onmisbaar zijn tegen Dhoulmagus. Omdat de karakters in deze game niet zijn verbonden met de traditionele Classes of Jobs zoals White Mage worden er veel interessante mogelijkheden ter beschikking gesteld. Je kunt nu zelfs beslissen dat de dame in kwestie eens een keer geen healer wordt, maar bijvoorbeeld een uitmuntende vechter.

Level 5, de ontwikkelaar, vond het waarschijnlijk niet genoeg om mensen uren en uren te laten reizen voor bepaalde voorwerpen want ze hebben nog een zeer interessante feature in deze game geïmplementeerd. Dit is een verbluffend, goed werkend, systeem waarmee je eigen wapens kunt fabriceren. Dit kan allemaal met de zogenaamde Alchemie Pot. In deze pot kan je drie ingrediënten samenvoegen (die niet te koop of te vinden zijn in een dungeon) combineren om een nieuw voorwerp te maken. Dit is erg belangrijk want het grootste gedeelte van de sterkste wapens en andere belangrijke voorwerpen zijn het resultaat van meerdere alchemiefusies. Ik vind systeem innovatief en erg interessant omdat op deze manier je het spel uit kan spelen met een compleet andere (wellicht betere) uitrusting dan de rest van je vrienden.
Alle karakters uit je uiteindelijke team hebben een unieke look en tijdens het verhaal zul je achter hun individuele verhaallijn komen. De stemmen in het spel zijn goed uitgewerkt, de stem van Yangus is fantastisch al had ik de optie voor de originele Japanse stemmen erg gewaardeerd. Door de uitleg van alle individuele verhalen door cutscènes worden de karakters in je team echt een onderdeel van het verhaal en niet alleen een extra zwaard tijdens je gevechten.
Geen ergernissen?
In al deze verbazing van genialiteit zijn er nog altijd wat punten van ergernis. Om te beginnen is het hoofdpersonage van het spel het stille en afwezige type. Dat valt op als de rest van je team wel een eigen stem en persoonlijkheid heeft. Je team praat met elkaar, maakt grappen en er groeit een vriendschap tussen ze. Maar tot het eind van het spel zegt de held van het verhaal, geen woord. Dit is een cliché wat mij in veel RPG's blijft storen en wat bij de komst van de nieuwe generatie toch echt verbeterd moet worden.

Wat veel mensen in deze game zal ergeren zijn de Random Battles. Dit zijn er ontzettend veel en je zult vaak dezelfde vijanden tegenkomen. Dit punt heeft mij niet echt gestoord maar toch denk ik dat niet alle gamers het kunnen waarderen. Wat mij wel ergerde tijdens deze gevechten is de achtergrondmuziek. Deze blijft tijdens de gehele game hetzelfde tijdens de gevechten. Op een gegeven moment kwam dit mij echt de strot uit en zat ik de game met mijn mp3 speler te spelen. Erg zonde want de rest van de soundtrack in subliem en zelfs het aanschaffen van de OST waard. Dit is naar mijn mening nog een cliché waarmee het RPG genre vanaf moet zien te komen. Er is tegenwoordig genoeg ruimte op een disk voor meerdere battle songs. Het spel heeft nog een paar kleine minpunten zoals het feit dat je de wereldmap niet kan scrollen maar deze zijn gemakkelijk te vergeven.
De laatste grote RPG voor de huidige generatie consoles?
Dragon Quest VIII staat garant voor meer dan honderd uur gameplezier. Het is een compleet pakket geworden wat niet alleen RPG spelers zal aantrekken. Dit is de eerste Dragon Quest game in de serie die in 3D is gemaakt en Square-Enix mag er trots op het resultaat zijn. Want zelfs in 3D hebben ze het gevoel en de sfeer uit de eerdere (2D) delen weten te behouden. De grote van de game, het aantal mogelijkheden in wapens en voorwerpen ondersteunen een meeslepend verhaal met goed ontworpen karakters. Vergis je niet in het gevechtssysteem, deze game is net zo goed ontwikkeld als veel toppers uit het verleden en behoudt toch het gevoel van originaliteit. Games van dit kaliber zijn schaars en zeldzaam en elke zelfrespecterende RPG fan is het zichzelf verschuldigd deze game van begin tot eind te spelen. Maak zo snel mogelijk kennis met de retro wereld van het wonderschone Dragon Quest VIII!
|