Review: Hori Digital Pad
Door NL|MegaMika op 20-01-2004 om 17:34
|
|
Oude tijden herleven met deze duimslopende controller van Hori.
Introductie
De Hori Digital Pad is een third party controller voor de Nintendo GameCube. Bezitters van een Super Nintendo zien het meteen: hij lijkt als twee druppels water op een Super Nintendo controller. Maar is deze 'verouderde' vormgeving wel geschikt voor de hedendaagse games?
Misleidend
De Hori Digital Pad is momenteel alleen op de Aziatische markt verkrijgbaar, dus zul je je moeten wenden tot een importeur of webstore. Veel van deze wederverkopers geven bij de productomschrijving aan dat de controller álle knoppen bevat die ook op de originele GameCube controller aanwezig zijn. Dit is ook zo, maar er wordt met geen woord gerept over de afwezigheid van zowel de analoge stick als de C-stick. En daar zit nou precies het grote minpunt van deze controller.
Door het ontbreken van deze twee sticks worden veel games onspeelbaar. Verwacht dus niet dat je lekker old-school naar de Triforce kan zoeken in The Legend of Zelda: The Wind Waker, of Metroid Prime aan stukken schiet in de gelijknamige game. Dit gemis maakt de Hori Digital Pad tot een accessoire voor die-hards, in plaats van een controller die het origineel van Nintendo kan vervangen.
Oude tijden herleven.
Duimsloper
Deze controller bewijst zich pas zodra je een qua besturing simpele game gaat spelen. Te denken valt aan 8-bit en 16-bit ports (Sonic Mega Collection, de NES-games op de Zelda Collectors Edition en de bij Metroid Prime ingebouwde NES-klassieker Metroid), als ook recentere games die een beperkt aantal knoppen gebruiken. Voorbeelden van deze laatste categorie zijn de shooter Ikaruga en vechtspellen als Capcom vs SNK2 EO.
Kenners weten dat de Super Nintendo controller alles behalve ergonomisch is. De Hori Digital Pad kampt met hetzelfde probleem. Een kleine ophoging aan de achterkant kan niet verhelpen dat menigeen problemen zal hebben om een goede grip op de controller te krijgen. Op dit gebied legt de controller het dus af tegen Nintendo's origineel. De reden om deze pad te verkiezen boven dit origineel ligt dan ook in de knoppen zelf.
De lay-out van de A, B, X en Y-knop is identiek aan het origineel. De Z-knop ligt links van de Y-knop, en is daardoor makkelijker in te drukken. De plaats van de startknop is overgenomen van de Super Nintendo controller. Hiernaast zit een selectknop, die dezelfde functie als de Y-knop heeft gekregen. Waarschijnlijk zit deze er voor de sier, op het origineel is deze knop niet te bekennen.
De grootste verbetering zit in de digitale pijltjestoetsen (ook wel D-Pad of vierpuntsdruktoets genoemd). Deze is opvallend groter dan op het origineel, waardoor bovengenoemde games veel beter speelbaar worden. Met name in snelle vechtspellen is dit een wereld van verschil. De ietwat scherpe randen van deze toets zijn goed voor een flinke blauwe duim na een aantal heftige matches. Tot slot zijn er de L en R-knop. Net als op het Super Nintendo exemplaar zijn deze knoppen digitaal. Je hoeft ze dus geen anderhalve centimeter naar beneden te duwen, waardoor je veel sneller kan reageren.
Overige informatie
De Hori Digital Pad is een lekker stevige controller. Het duurt wel even voordat je deze versleten hebt, en zelfs de wildste gamesessies doorstaat hij zonder problemen. De pad is verkrijgbaar in de kleuren paars en zwart. Geïnteresseerden zullen er, afhankelijk van de gekozen leverancier, twintig tot dertig euro voor uit moeten trekken.
Conclusie
De Hori Digital Pad is een stevige controller die veel op een Super Nintendo controller lijkt. Door het ontbreken van de beide analoge sticks is hij voor veel games niet te gebruiken, en daardoor een accessoire voor de die-hards. Het is aan jezelf om te bepalen of jij tot die categorie behoort of niet.
Wil je deze controller importeren zónder gebruik te maken van een Credit Card, lees dan onze importfeature. Je kunt hem zonder problemen gebruiken met je Europese GameCube.
|
|
|
|
18:00 Project A aangekondigd
17:07 Cijfers uit Edge
|
Reacties (18) |
|
Pagina:
1
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 18:03
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Ik denk dat ik nog wel wat oldschool GC spellen ga aanschaffen als de N5 er is (met hoop op prijsdalingen dus). Dan ben ik ook van plan deze controller erbij te kopen ^_^
|
|
gieltjegitaar
op 20-01-2004 om 18:15
[Niv: 16 / Exp: 791]
|
Vooral handig voor games als Sonic Mega Collection, maar ik denk niet dat ik hem ga aanschaffen.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 20:12
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Zelda classics, Metroid Classic, fighting games
Genoeg om voor te gebruiken imho.
Ik weet niet precies hoeveel knoppen viewtiful Joe gebruikt bijvoorbeeld :p
Maar ik wil em wel gaan aanschaffen, omdat ik de SNEScontroller nog steeds de beste ooit vind. Love it, in mijn geval.
|
|
Bruno Jacobs
op 20-01-2004 om 20:15
[Niv: 12 / Exp: 590]
|
Maar ik wil em wel gaan aanschaffen, omdat ik de SNEScontroller nog steeds de beste ooit vind.
<<<< SoM (voor de onwetende, Secret of Mana)
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 20:21
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Eng he?
Hoe eens Bruno en ik het zo af en toe zijn... :p
|
|
Bruno Jacobs
op 20-01-2004 om 20:57
[Niv: 12 / Exp: 590]
|
De SNES controller was dan ook wel geniaal in tegenstelling tot de NES controller (hoeken)
Maar Bas, nu haal je weer nostalgische gevoelens boven, ik moet weer aan SoM denken.
Dwergje, meisje (geen idee wat ze is, prinses ofzo  ) en IK de hoofdrolspeler.
Teh good times
|
|
Jeroen
op 20-01-2004 om 21:13
[Niv: 16 / Exp: 810]
|
Wel jammer dat de C stick er niet in zit
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 21:23
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Zou hem compleet vernaggelen imho :p
Maar je mist wel wat buttons erdoor...
Ik was altijd de Sprite (met coole opmerkingen) 
Me broer mocht de Hero spelen
|
|
The_Gamer
op 20-01-2004 om 21:37
[Niv: 26 / Exp: 1323]
|
Opzich wel een cool ding, om bijvoorbeeld de NES-games bij Animal Crossing mee te spelen, of de eerste twee Zelda's op de bonusdisc, maar lijkt me heel onhandig om nieuwe 3D-games mee te spelen, een D-pad lijkt me niet geschikt voor rondlopen in 3D-omgevingen, en ook zonder C-stick zijn sommige games onspeelbaar.
Maar toch wel een grappig ding.
|
|
Bruno Jacobs
op 20-01-2004 om 21:53
[Niv: 12 / Exp: 590]
|
Maar Bas, wat was ook alweer dat meisje dr " baan"
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 22:14
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Dochter van een alleenstaande vader en ze woonde wel in een kasteel, maar is niet de princes (van Pandora heet dat dorp dacht ik).
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 22:26
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Als we met gamed op de HCC dagen staan neem ik m'n SNES mee en twee controllers, gaan wij in drie dagen SoM uitspelen
|
|
NL|MegaMika
op 20-01-2004 om 22:38
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Mietje, een echte freak doet een timerun : p
Check bijvoorbeeld www.metroid2002.com voor een avi van een gek die MP in 1:37 uur uitspeelt met 100% pickups, en iemand die het nog iets sneller doet met maar 23% pickups, dus geen enkele energy capsule etc.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-01-2004 om 22:52
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
lol: naja, dan gaan Bruno en ik het record zetten...meedoen?
Dan blijft die chick niet telkens hangen achter de stenen in Gaia's Navel
|
|
Bruno Jacobs
op 21-01-2004 om 19:59
[Niv: 12 / Exp: 590]
|
Bring it on, ik speel (met Sebas) alles in recordtijd uit
Bas als je te langzaam ben ga ik je wel slaan he
|
|
Gideon
op 21-01-2004 om 22:54
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Ik heb laatst dat filmpje van die gast gezien die SMB3 zo focking snel uitspeeld. Niet normaal >> kwestie van geen sociaal leven ofzo :S:S
Die kerel (of vrouw) wist gewoon exact wanneer die moest springen enz.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 21-01-2004 om 23:00
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Ik doe altijd rennen Bruno. M'n broer ging meestal kutten (opladen als het niet nodig is enzo  )
De hoer :p
|
|
NL|MegaMika
op 27-11-2005 om 22:50
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
We kunnen dit juweeltje van een controller niet gebruiken in Naruto: GNT4 8'(
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|