Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(3) 
(4) 
(2) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
31 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
30 Oktober 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(4) 
(4) 
27 Oktober 2019 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
26 Oktober 2019 
(1) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 46


Door Joni Philips op 28-12-2015 om 16:24
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 187. "So, Andross, you reveal your true form!"
"You will have to kill the evil villain at least twice at the end of the game. First the villain will look like a person or some creature and be rather easy to kill. Then he will grow to about 50 times the hero's size and be much harder to kill."

Je zult de eindbaas minstens twee keer moeten doden aan het einde van het spel. De baas zal eerst menselijk lijken, waarbij hij zeer gemakkelijk te verslaan is. Hij transformeert daarna in een vorm die ongeveer vijftig keer groter is en veel moeilijker te verslaan. De Final Fantasy franchise brengt zoals gewoonlijk enkele mooie voorbeelden zoals Garland die transformeert in Chaos uit Final Fantasy I; de Emperor uit Final Fantasy II; Zemus uit Final Fantasy IV; Exdeath uit Final Fantasy V, Kefka uit Final Fantasy VI; Ultimecia uit Final Fantasy VIII; Kuja uit Final Fantasy IX en Galenth Disley uit Final Fantasy XIII. Final Fantasy VII geeft ons twee voorbeelden met Sephiroth en Hojo; Final Fantasy X geeft ons er drie met Yunalesca, Seymour en Jecht; en Final Fantasy Tactics doet dit met maar liefst zes bazen.

De grote tegenhanger van Final Fantasy, Dragon Quest, volgt het cliché ook stelselmatig met Malroth uit Dragon Quest II en Zoma uit Dragon Quest III als enige uitzonderingen. Square-Enix is eigenlijk een gigantische fan van het concept. Je kunt bijna geen enkele Square-Enix Role Playing Game bedenken waar het niet meespeelt. Secret of Mana heeft bijvoorbeeld Sheex, Fahna en Thanatos; waarbij Legend of Mana en Seiken Densetsu 3 natuurlijk hetzelfde moeten doen met hun bazen. Romancing SaGa doet het eveneens elke game; en SaGa Frontier doet het zelfs met zeven bazen. Kingdom Hearts is als franchise ook dol op dit cliché; waardoor Birth By Sleep opvalt omdat het niet gebeurt. Bahamut Lagoon geeft ook een gruwelijk voorbeeld: de gigantische draak Alexander verandert in een monsterlijke draak met meerdere hoofden die de meerderheid van het slagveld inneemt in zijn eentje.

Andross.
Andross.


Cliché 188. In Your Face, Jesus!
"Even if you manage to deal with him that time, you're not done -- the villain will then transform into his final form, which is always an angelic winged figure with background music remixed for ecstatic chorus and pipe organ."

Verrassing! Die monsterlijke vorm is niet de laatste vorm. De eindbaas zal nog één keer transformeren in zijn laatste vorm, welke steeds een engelachtige vorm is met gevaarlijk klinkende Latijnse muziek die gespeeld wordt op een orgel om te benadrukken dat deze knappe vijand veel gevaarlijker is dan het monster dat je net verslagen hebt. Dit cliché is eigenlijk vooral gebaseerd op Final Fantasy VII waar zowel Hojo als Sephiroth een laatste transformatie in petto heeft. Die laatste wordt hierbij begeleid door het nummer One Winged Angel, een vervaarlijk klinkend nummer dat gebaseerd is op de Carmina Burana. Zulke muziek komt ook voor bij Final Fantasy VI's Kefka met het nummer Dancing Mad en bij de opening van Final Fantasy VIII met het nummer Liberi Fatali waarbij het nummer de sfeer van de game meteen moet zetten.

Een ander groot voorbeeld is The Legend of Zelda: The Wind Waker waarin het beest Ganon transformeert in de menselijke Ganondorf. Deze beslissing werd genomen toen bleek dat Ganondorf een veel interessanter personage was dan Ganon, en daardoor beter geschikt was als eindbaas. Het gebeurde eveneens in Twilight Princess waar je eerst een dierlijke variant verslaat alvorens je menselijke fases van de eindbaas mag bekampen. Dhaos uit Tales of Phantasia bekampt je eerst in zijn normale vorm waarna hij verandert in een monsterlijke vorm, alvorens te transformeren in een gigantische engel met vleugels. Baten Kaitos heeft Malpercio die eerst een monster is, maar daarna verandert in een menselijke vorm. Ook Dragon Quest VII eindbaas Orgodemir begint in menselijke vorm, maar transformeert in een gigantische demon. Hij verandert later opnieuw in een krachtigere variant van zijn originele vorm, alvorens zijn echte finale vorm aan te nemen.

Cliché 189. The Moral Of The Story. Ghaleon Rule
"Every problem in the universe can be solved by finding the right long-haired prettyboy and beating the crap out of him."

De moraal van het verhaal is zeer eenvoudig: elk probleem in de wereld kan opgelost worden door de juiste knappe, langjarige jongen te vinden en hem in elkaar te slaan. De kans is namelijk groot dat dit de eindbaas is waarnaar je de hele game op zoek bent. Als je hem gewoon beoordeelt op zijn uiterlijk, heb je hem meteen te pakken. Dit is onder andere zichtbaar in Final Fantasy VII met Sephiroth en in Lunar met Ghaleon. Dat is niet moeilijk om te vinden.

Cliché 190. Weapon Rule
"There's always a hidden creature who is much harder to defeat than even the ultimate bad guy's final, world-annihilating form. It's lucky for all concerned that this hidden creature prefers to stay hidden rather than trying to take over the world himself, because he'd probably win. As a corollary, whatever reward you get for killing the hidden creature is basically worthless because by the time you're powerful enough to defeat him, you don't need it any more."

Er is altijd één verborgen vijand die veel sterker is dan de eindbaas van het spel. Deze verborgen vijand wil gelukkig verborgen blijven want hij zou zonder problemen de wereld kunnen veroveren zonder dat iemand hem kan bedreigen. De beloning die je krijgt om hem te verslaan, is hierdoor wel absoluut waardeloos want je kunt de krachtigste vijand al verslaan. Waarom zou je dan nog andere voorwerpen of upgrades nodig hebben? De prijs is dan ook vooral bedoeld om op te scheppen dat je effectief deze baas kon verslaan, en niet zozeer om een andere baas te verslaan. De regel is genoemd naar vijanden als de Weapon vijanden uit de Final Fantasy serie. Die games bevatten namelijk steeds één of meerdere optionele eindbazen die gehakt maken van je team dat met gemak de eindbaas kan verslaan.

Ruby Weapon en Emerald Weapon maken ons het leven zuur in Final Fantasy VII; terwijl Omega Weapon verschijnt in bijvoorbeeld Final Fantasy VIII. Het verslaan van die laatste geeft je zelfs letterlijk een certificaat om te bewijzen dat je hem verslagen hebt. Final Fantasy X had dan weer de Dark Aeons, Nemesis en Penance waarbij die laatste 12 miljoen HP heeft. De effectieve eindbaas komt nog niet eens in de buurt en zou compleet van de kaart gevaagd worden door één van de Dark Aeons, die op hun beurt weer vernietigd worden door Penance en Nemesis. De beloning voor het verslaan van deze baas is een voorwerp voor het aanpassen van je Sphere Grid, alleen moet je Sphere Grid al maximaal gebruikt zijn om een kans te maken tegen Penance.

Cliché 191. The Ultimate Rule
"Anything called "Ultima (whatever)" or "Ultimate (whatever)" isn't. There's always at least one thing somewhere in the world which is even more."

Spreuken, voorwerpen en dergelijke die worden beschreven als het ultieme voorwerp, zijn niet het ultieme voorwerp. Er is nog minstens één voorwerp of spreuk die sterker is welke je zult moeten vinden. The Legend of Zelda brengt ons bijvoorbeeld het Master Sword, het befaamde zwaard dat besproken wordt in legenden. Het blijkt echter zelden het krachtigste zwaard. Je kunt bijvoorbeeld het Biggoron Sword vinden in Ocarina of Time dat veel meer schade doet, en dat langer is waardoor je van grotere afstand kunt aanvallen. Earthbound doet dit ook goed, er zijn vier krachtigere bats dan de Ultimate Bat. Het cliché komt ook frequent voor binnen de Tales serie met bijvoorbeeld het Eternal Sword in Tales of Phantasia, en de Excalibur in Tales of Eternia. Final Fantasy II maakt het ook leuk met de spreuk Ultima, die met gemak wordt overklast door Flare en Holy.

Vyse, jij lekker ding.
Vyse, jij lekker ding.


Cliché 192. Know Your Audience. Vyse Rule
"Every woman in the game will find the male lead incredibly attractive."

Elk vrouwelijk personage in het spel zal de mannelijke hoofdrolspeler aantrekkelijk vinden. De speler leeft zich in in de huid van de mannelijke hoofdrolspeler waardoor het lijkt alsof die vrouwelijke personages hem leuk vinden. Het is dan ook een element dat voornamelijk speelt in games die zich specifiek richten op tieners, en dat bijvoorbeeld geen rol speelt in de Pokémon games die een breder publiek op het oog hebben. De regel is genoemd naar Skies of Arcade personage Vyse, maar hij is zeker niet de enige. Elke versie van Link uit The Legend of Zelda is bijvoorbeeld een meisjesmagneet, waarbij onder andere Zelda, Navi, Zora, Saria, Malon, Ruto, Midna en Ilia vallen voor de jongen. Ook Mario trekt veel vrouwelijke aandacht in Paper Mario, terwijl Isaac zeer populair blijkt binnen Golden Sun. Die laatste slaagt er zelfs in om een boom te verleiden.


11:36  Dead or Alive Xtreme 3 demonstreert Soft Engine 2.0
13:42  Screenshots World of Final Fantasy
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Mangartist op 29-12-2015 om 18:19 [Niv: 19 / Exp: 964]
Vind dat Garland in FFI dan toch niet direct meetelt. Je bevecht hem 2 maal in 2 verschillende vormen, dat wel, maar dat 1e gevecht is helemaal in het begin van het spel. En dan op het einde transformeert die nog voor je tegen hem vecht. Er is dan ook maar 1 gevecht op het einde. En om te nitpicken: Flare en Holy zijn niet noodzakelijk sterker dan Ultima op FFII. De oude versie had een bug waardoor dit daadwerkelijk zo was, maar de latere versies hadden deze gefixed. Ultima's kracht wordt gewoon compleet anders berekend. Hoe meer spreuken de gebruiker heeft en hoe hoger de levels hiervan zijn (en ook de levels van diens wapens), hoe sterker Ultima is. Met maar een beetje moeite is Ultima verreweg sterker dan Flare en Holy.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden