Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
21 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(5) 
(4) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Zijn Erfenis: Fumito Ueda


Door Joni Philips op 30-09-2014 om 09:54
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij nu Fumito Ueda aan de beurt is.

Fumito Ueda, die geboren werd op 19 april 1970, was een zeer levendig kind. Hij bracht graag tijd door in de vrije natuur. Hij probeerde bijvoorbeeld om vissen en vogels te vangen die hij daarna verzorgde. Hij keek ook graag naar animatieseries. Ueda speelde ook al vanaf jonge leeftijd videogames. Hij was onder andere een grote fan van Eric Chahi, Shigeru Miyamoto en Yu Suzuki. Hij wilde zelfs ooit in hun voetsporen treden en hij bedacht de eerste concepten voor een ambitieuze game, ICO. De game-industrie was echter zijn droom niet, Ueda wilde namelijk vooral kunstenaar worden, kunst was zijn grote passie. Hij dacht hierbij een traditionele kunstenaar te worden zoals een schilder, maar eigenlijk maakte het hem niet uit in welke sector hij belandde. Games, films, manga of boeken? Het kon allemaal kunst zijn voor Ueda die zelfs school liep aan de Osaka University of Arts.

Fumito Ueda
Fumito Ueda

De beginnende kunstenaar studeerde in 1993 af waarna zijn zoektocht naar een baan kon beginnen. Ueda wilde origineel gewoon artiest worden, maar hij kon onvoldoende geld verdienen om te leven. Hij besloot na twee jaar vruchteloos te werken om een positie te zoeken in de game-industrie. Hij belandde uiteindelijk bij WARP Studio waar hij werkte als animator voor het SEGA Saturn spel Enemy Zero. Het was een zeer moeilijke periode voor Ueda omdat de game achterliep op schema en iedereen flink moest overwerken. Hij werkte zelf negen maanden aan het spel, maar het was geen leuke bevalling. Hij moest werken met zwakke computers die amper drie animaties per dag konden aanmaken. Hij moest daarna ook het camerawerk en de lichteffecten alleen maken. Eens Enemy Zero afgewerkt was, besliste hij dan ook om WARP te verlaten en te solliciteren bij Sony Computer Entertainment.

Ueda had zeer weinig ervaring, maar hij kreeg een unieke kans bij zijn overstap naar Sony Computer Entertainment Japan Studio. Hij mocht zijn idee voor ICO uitwerken tot een volwaardige game. Hij werd samen met een twintigtal nieuwkomers overgeplaatst naar een apart team binnen Japan Studio. Het team was zeer klein en had zeer weinig ervaring, waarbij Ueda als één van de meest ervaren leden werd aangesteld tot Director, Game Designer en Art Director. De onervarenheid van de studio zorgde ervoor dat het ambitieuze project zijn originele releasedatum grandioos miste. De game zou namelijk oorspronkelijk voor de PlayStation verschijnen. Ueda kreeg echter meer tijd en ICO werd uitgesteld naar de PlayStation 2. Kiezen voor een onervaren team was een riskante zet, maar Team ICO greep de kans met beide handen. Het resultaat was een culttopper die nooit vergeten wordt tussen de vele PlayStation 2 toppers.

Shadow of the Colossus HD
Shadow of the Colossus HD

Het amateur-team had ondanks hun beperkingen een unieke game opgeleverd. De animatie werd bijvoorbeeld volledig handmatig aangemaakt zodat deze dynamischer en vloeiender overkomt, en de muziek werd met opzet beperkt gehouden om de sfeer te versterken. Het twintigtal werknemers van Team ICO had dan ook het vertrouwen van Sony Computer Entertainment verdiend. Ueda kreeg meteen de kans om een nieuwe PlayStation 2 game te ontwikkelen die hij opnieuw zelf mocht ontwerpen. De ontwikkeling van Shadow of the Colossus duurde opnieuw vier jaar, maar het kleine team verbaasde opnieuw. De studio bevestigde hun reputatie met hun tweede culttopper. Shadow of the Colossus verschilde sterk van ICO, maar straalde opnieuw een krachtige sfeer uit die enthousiast werd onthaald. Men startte daarna onmiddellijk het werk aan The Last Guardian, een PlayStation 3 project dat na twee jaar teasen in 2009 werd aangekondigd.

Het gaat momenteel een pak minder vlot voor Team ICO wiens The Last Guardian door onbekende problemen een fikse vertraging heeft opgelopen. De game werd rond 2010 verwacht, maar er werd flink geschoven met de werknemers zodat het project nooit op tijd afraakte. In het midden van de commotie rond het uitstel besliste Ueda om Sony te verlaten. Hij nam namelijk ontslag in december 2011 met de bedoeling om over te stappen naar Bossa Games, een ontwikkelaar van sociale games. Hij was namelijk in een persoonlijke crisis beland en hij twijfelde over zijn eigen creatieve toekomst. Hij vond dat een verandering nodig was. Ueda besliste echter om actief te blijven als freelancer om de ontwikkeling van The Last Guardian af te ronden. Hij vertrekt dus pas wanneer dat spel is afgewerkt, maar het blijft afwachten wanneer we de game eindelijk mogen verwachten.


14:56  ScreamRide toont eerste gameplay
09:54  Dragon Ball Z: Lord Slug
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (212.78.200.xxx) op 30-09-2014 om 10:17
R.i.p Fumida..

Gast (87.251.40.xxx) op 30-09-2014 om 10:26
Bro hij is niet dood...

Gast (217.119.236.xxx) op 30-09-2014 om 10:34
RIP _O_

Gast (212.78.200.xxx) op 30-09-2014 om 13:19
De mensen van Gamed moeten de betekenis van erfenis maar eens op gaan zoeken. .


Joni Philips (Eindredacteur) op 30-09-2014 om 14:42 [Niv: 1172 / Exp: 58601]
er·fe·nis (de; v; meervoud: erfenissen)
3. dat wat een vorige generatie of persoon tot stand heeft gebracht
-> Van Dale.

Gast (212.78.200.xxx) op 30-09-2014 om 14:46
Een nalatenschap of erfenis is het geheel van bezittingen én schulden die een overledenpersoon achterlaat. Heterfrecht regelt dit.
Wiki..

Gast (109.128.223.xxx) op 30-09-2014 om 14:50
Zijn carričre is toch dood _O_

Gast (90.34.175.xxx) op 30-09-2014 om 15:15
Ach, The Last Guardian wordt weer zo'n Sony titel die zijn hype nooit kan waarmaken. Wordt de Duke Nukem Forever van Team ICO en daarmee hun einde. Erfenis klopt dan wel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-09-2014 om 15:18 [Niv: 726 / Exp: 36305]
Ben bang dat ik het met je eens moet zijn. The Last Guardian leek me veelbelovend, maar het lange wachten heeft mijn enthousiasme af doen nemen. Al tijden kan er niets meer van de titel worden getoond en doen ze mysterieus over de ontwikkelstatus. Ik zie de game nog heel graag verschijnen op de PlayStation 4, maar ben bang dat het ijdele hoop is.

Gast (212.78.200.xxx) op 30-09-2014 om 15:44
Weer een Sony titel die de hype niet waar kan maken? Welke titels dan nog meer?

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-09-2014 om 15:50 [Niv: 726 / Exp: 36305]
Dat was overigens niet het stuk wat ik met de Gast boven me eens was, over het algemeen weet Sony haar verwachtingen wel in te lossen, op een enkele misser als Knack na.

Gast (90.34.216.xxx) op 30-09-2014 om 18:08
En The Order (behoorlijk veel negatieve previews op het net), Agent, Final Fantasy VS13&14 en nog genoeg andere. Sony's bestaan gaat of staat met de PS4. Nog zo'n overhypede titel als Destiny erbij en dan het weinige resterende consumentenvertrouwen in Sony geheel kunnen wegvallen en dan is over and done.

Mafusto op 30-09-2014 om 18:19 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Gast(90.34.216)

Leuk dat je bijna alleen maar third party ontwikkelaars noemt. En over Destiny en The Order kan ik kort zijn; de markt is aan het veranderen waardoor games die de afgelopen generatie louter 10-en kreeg, nu verdoemd is tot reviews die alle kanten op gaan. Destiny heeft het ondervonden en The Order gaat dat nog ondervinden.

Boogieboyz op 30-09-2014 om 20:53 [Niv: 303 / Exp: 15126]
Ik denk ook steeds dat er iemand dood is maarja zo heet die feature nu eenmaal. Misschien een beter idee om het "Zijn Oeuvre" te noemen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Oeuvre

Anyway het gekke is dat ik nooit Ico of SotC heb gespeeld, maar toch altijd wel benieuwd was naar The Last Guardian, al was het maar om te zien hoe een (toen nog) nextgen game van die Fumito gast eruit zou zien. Nu zijn we die gen inmiddels voorbij, lol. Het zal nu wel een Ps4 game worden, als het ooit nog komt.

Gast (77.165.194.xxx) op 30-09-2014 om 22:17
Aan de andere kant, van Final Fantay XV horen we nu al sinds 2006 iets en die game lijkt er nu toch eens een keer eindelijk aan de gaan komen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden