Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

Het nieuwe Sony


Door Joni Philips op 10-03-2014 om 16:12
Bron: Gamed

Oorspronkelijk was Sony een technologische grootmacht, maar onder leiding van voormalige CEO Howard Stringer transformeerde Sony van grootmacht in een zwalpende reus die weggedrukt werd uit hoogtechnologische markten die het zelf op de kaart zette.

Ex-Sony Computer Entertainment Chief Executive Officer Kaz Hirai kreeg het zware doel om Sony opnieuw op de kaart te zetten. Hij kreeg de taak om het consumentenvertrouwen terug te winnen, en stelselmatig successen te behalen in grote sectoren zodat het bedrijf met meer dan 100.000 werknemers weer kan uitgroeien tot de grootmacht die het ooit was. Hirai is ondertussen twee jaar bezig met de zware taak, waarbij de effecten van zijn strategie ondertussen zeer duidelijk worden. Sony lijkt echt een nieuw Sony te worden, een Sony dat opnieuw een stap vooruit wil zetten. Wordt het echter een geslaagde stap? Lees verder en deel je mening!

Het nieuwe Sony gaat zich focussen op enkele sleutelfactoren, namelijk gaming, digitale beeldvorming en mobiele apparaten, terwijl ze willen groeien in nieuwe industrieën als medische apparatuur. Sony is bereid hiervoor zwaar te investeren gezien de miljarden die werden besteed aan overnames van onder andere fabrieken en afdelingen van andere bedrijven. De overname van Gaikai was hierbij maar het tipje van de ijsberg. De volledige overname van Sony-Ericsson, de smartphone en tabletproducent waarvan Sony de helft bezat, was hiervan een goede illustratie. Een andere belangrijke succesfactor is een betere integratie van de verschillende divisies, met onder andere een verbeterde samenwerking tussen Sony Pictures Entertainment, Sony Music Entertainment en het Sony moederschip die beide takken lange tijd negeerde. De financiële afdeling Sony Financial blijft ook belangrijk als inkomstenbron, maar zal waarschijnlijk op de achtergrond blijven.

De sector gaming is natuurlijk het belangrijkste voor Gamed, en de sector waarin de nieuwe strategie momenteel het duidelijkste werkt. Een kostenefficiënte PlayStation 4 kent een denderende start en doet zowel bij ontwikkelaars als consumenten goede zaken. De smartphone-afdeling wordt nog steeds overtroffen door Apple, Samsung en HTC, maar de XPeria Z bewees dat Sony heel goede smartphones kon maken. De XPeria telefoons werden dan ook populair in Japan en Europa, de eerste focusgebieden van Sony. Dat wordt echter geen eindpunt. Hirai heeft al laten weten dat men nu ook zwaar wil inzetten op de Amerikaanse en Chinese markt. Als ze echt willen concurreren met Samsung en Apple qua verkopen, dan zullen ze ook daar een goede indruk moeten maken.


Sony lijkt zich ook niet meer te beperken tot Android. Er zou onderhandeld worden met Microsoft over een instap op de Windows Phone markt. Sony zou dan zowel Android als Windows Phone apparaten gaan maken, een zet die zowel voor Microsoft als voor Sony heel interessant kan blijken aangezien het beide bedrijven meer opties geeft op de smartphonemarkt. De markt van digitale beeldvorming is dan weer sterk verwant aan de markt van medische apparatuur, waarbij dit een markt is die weinig consumentgericht is. Het betreft vooral de verkoop aan grote bedrijven en ziekenhuizen. Succes is hier minder goed in te schatten, maar het is een sector waar Sony moet kunnen scoren: hoogtechnologisch, zeer gespecialiseerd zodat de kans op nieuwe concurrenten laag is en minder prijsgericht waardoor de hoge Japanse loonlast geen grote bezwaar vormt.

Het succes in de drie sleutelsectoren is echter niet het belangrijkste deel van de strategie, de aanpak van hun andere afdelingen is in mijn ogen veel belangrijker en het is daar dat Hirai in samenwerking met de vernieuwde directie echte veranderingen teweegbrengt. De zwalpende reus Sony was ook een logge reus die geen harde beslissingen durfde te nemen. Er werden reorganisaties doorgevoerd in verlieslatende divisies, maar dit leidde nooit tot een echte verandering. Afdelingen werden bijvoorbeeld samengevoegd, maar bleven intern apart werken. De befaamde elektronicamaker, uitvinder van de Walkman en voorloper van de iPod markt, maakte al jaren geen vooruitgang meer op de markt waar het bedrijf het bekendst was: elektronica. De televisiemarkt, de laptopmarkt en de cameramarkt waren al jaren problematisch voor Sony, waardoor Sony Electronics een groot gat in de Sony begroting was.

We kunnen het Sony eigenlijk moeilijk kwalijk nemen dat deze divisies aderlatend waren; de markt voor deze producten is simpelweg aan het afsterven. De markt voor digitale camera's is zo goed als onbestaand. De verbetering van smartphones heeft ervoor gezorgd dat iedereen een uitstekende camera in zijn zak heeft, waarbij het voor velen geen nut heeft om een duurdere camera te kopen. De vele extra's en verbeteringen die een dergelijke camera met zich mee brengt, hebben geen nut voor een typische consument. Professionele fotografen en hobbyisten zijn dan weer geen groep waarop je een volledige industrie kunt bouwen. Volgens analisten zullen Sony, Canon en Nikon overleven op deze markt; terwijl giganten als Panasonic, Fujifilm en Olympus zullen verdwijnen. De camera-afdeling zal dan ook vooral dienen als versterking voor hun smartphone-afdeling. De camera's en bijbehorende software voor de XPeria serie moeten namelijk toch ook gemaakt worden.


De cameramarkt is niet de enige die gekannibaliseerd wordt door smartphones en tablets. De laptopmarkt heeft eveneens een zware knauw gekregen. De PC-markt is afgelopen jaar met tien procent gekrompen en dat zegt nog niets over het verval van de laptops, zeker in het duurdere segment waarop Sony zich richt. Het bedrijf zal daarom hun Vaio afdeling verkopen aan Japan Industrial Partners. De verkoop van de Vaio-afdeling is een zware klap voor de vele werknemers van de divisie; maar het is een stap die niemand mag verbazen. De verkoop van de Vaio-afdeling komt eigenlijk vijf jaar te laat. Het moment dat IBM hun Thinkpad afdeling verkocht en Hewlett Packard overwoog om de hardwaremarkt volledig te verlaten moesten een teken aan de wand zijn. Sony is simpelweg de zoveelste grote naam die de problematische markt niet meer ziet zitten.

De televisieafdeling heeft eveneens betere tijden gekend. Deze afdeling lijdt al negen jaar op rij verliezen, waarbij Sony geen kans maakt tegen marktleiders Samsung en LG. Sony heeft daarom beslist om de televisieafdeling te verschuiven naar een apart dochterbedrijf. Sony zou daardoor tegelijkertijd zijn schuldenlast sterk verminderen, en de zwaarste verliespost afstoten. De batterijafdeling Sony Energy Devices Corp lijkt eveneens slachtoffer te worden van de reorganisaties. De divisie die wereldwijd 2700 werknemers kent, lijdt onder de lage prijzen die concurrentie als Samsung kan aanbieden. De voormalige marktleider op de Lithium Ion kan niet zo laag gaan, en wordt daardoor overtroffen door Samsung, Panasonic en LG. Er lijken eveneens verschillende bedrijven geďnteresseerd in een overname. Groeien in sleutelmarkten en krimpen in verlieslatende afdelingen dus. Een nieuwe strategie voor een succesvol Sony, of zal Sony verder krimpen? De toekomst zal het uitwijzen.


16:54  Serious Sam 3: BFE naar PlayStation 3 en Android
16:00  Bus Gamer
 Reacties (5)
 Pagina: 1
dantekloon op 10-03-2014 om 16:52 [Niv: 172 / Exp: 8590]
Sony is in mijn mening niet meer geweldig als wat het vroeger was, consoles/handhelds van SONY zijn erg goed. Maar zoals camera kun je beter die van Canon of Nikon kopen aangezien die vele malen beter zijn, SONY betaal je groten deels aan de naam, net als met de laptops. Er zijn veel meer merken dat beter zijn dan SONY en ook goedkoper.

Ik heb het na 2-3 cameras van SONY en een laptop van SONY en een TV het wel gezien met SONY, hou het wel bij de PLaystation.

Met telefoons durf ik het niet te zeggen ivm ik nooit een telefoon heb gehad van SONY.

Gast (84.106.46.xxx) op 10-03-2014 om 20:53
Sinds mijn playstation ben ik weer hernieuwd fan van Sony. Ik heb nu een Xperia Z gekocht en dat is zeker een hoogwaardige telefoon. De kwaliteit van Sony-apparatuur wordt tegenwoordig toch weer beter. Jammer dat ze nu met TV's stoppen, dat zou de volgende aankoop zijn.

Gast (82.168.247.xxx) op 10-03-2014 om 21:04
Sony heeft het laatste jaren, wel wat langer al, niet echt goed gedaan. Apple had nog iPod, iphone en ipad. Terwijl sony eigenlijk niks nieuws heeft bedacht dat voor een revolutie heeft gezorgd. Al hadden ze wel bv de ps2, psp en blu ray enzo.

Ik zou nu vooral proberen te focussen op kwaliteit en meer innoveren. Met ps4 doen ze het iig goed, en telefoons zijn volgens mij ook niet slecht.

masterninja op 11-03-2014 om 05:33 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Ja dit herstel gaat langzaam maar je ziet dat het verbeterd over 3 of 5 jaar zien we waarschijnlijk pas echt het verschil!

Gast (195.212.199.xxx) op 11-03-2014 om 15:07
Sony stopt niet met TV's maken, ze positioneren het intern gewoon als een aparte divisie. Voor de rest veranderd er niets, behalve dan wat meer focus op high-end TV toestellen. (4K / Ultra HD)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden