Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Stratego Assassin's Creed
The Fast and the Furious
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Beyond Medusa's Gate: VR Escape Room
Feature:

Bus Gamer


Door Joni Philips op 10-03-2014 om 16:00
Bron: Gamed

Tussen 1999 en 2001 schreef Kazuya Minekura de mangareeks Bus Gamer, maar na a amper elf hoofdstukken ging zijn uitgever ten onder. Een animatieserie leek uitgesloten, maar Studio Izena en Frontier Works hadden wel zin in een Bus Gamer OVA serie.

In samenwerking met Kazuya Minekure – die werd aangeworven om de verhaallijn trouw te houden aan de manga – werd Bus Gamer omgevormd tot een OVA die drie episodes telt en een uur lang is. Drie Japanse mannen die ongeveer 20 jaar oud zijn, hebben een nood aan een hoop geld. Daarom nemen ze deel aan Business Gamer, een extreem gewelddadig spel dat georganiseerd wordt door rijke zakenmannen. Zij willen zich amuseren door gewone, arme mensen tegen elkaar te laten vechten. Elk bedrijf heeft een team van drie leden die één miljard kunnen winnen door vijftien matches tot een goed einde te brengen. Tijdens een match nemen twee teams deel, het ene team is het Home Team, het andere het Away team. Het Away Team moet binnen een tijdslimiet een disc met belangrijke informatie zien te stelen van het Home Team, anders wint het Home Team. Hiervoor mogen beide teams alle geweld gebruiken die ze willen.


Qua concept heeft de serie overeenkomsten met de John Cleese film Rat Race, waarin miljardairs wedden op een race tussen verschillende teams, en de Japanse cultfilm Battle Royale, waarin klasgenoten elkaar moeten uitmoorden om zelf te overleven. Bij Battle Royale stond iedereen er alleen voor, maar bij Bus Gamer is teamwerk belangrijk. In dat opzicht zijn de hoofdrolspelers uniek, zij willen op het eerste moment niets met elkaar te maken hebben. Hun teamwerk wordt echter snel uniek, ze beseffen dat ze alle drie het geld nodig hebben en het niet zonder elkaar kunnen veroveren. Ze gaan dus tot het uiterste voor elkaar en beschermen elkaar indien nodig. Vooral de zeventienjarige Kazuo Saitoh heeft deze bescherming nodig, hij heeft geen vechtervaring en zijn intelligentie is zijn specialiteit. De twee anderen zijn daar weer specialisten in het vechten wat tot enkele mooie vechtscčnes leidt. Het aantal hiervan is door de lengte wel beperkt.

Ook de plotontwikkeling is sterk beperkt, in de eerste episodes wordt de basis gelegd voor een diepgaande karakterachtergrond. Weinig subtiel wordt aangegeven wat het verleden is van de hoofdrolspelers en wat hun zondes zijn. Dit gebeurt met weinig uitleg en deze komt er ook nooit omdat de serie zo snel afloopt. Men probeert echter wel om de achtergrond van de personages zoveel mogelijk aandacht te geven waardoor je in één match veel hints krijgt in een veel te hoog tempo. Op dit gebied stelt de serie dus teleur. Ook het vechten haalt niet het uiterste uit de kan wegens een mindere animatie en vrij eenvoudige gevechten. In de eerste episode wordt er bijvoorbeeld amper tien seconden gevochten, wat toch de focus van de serie is. De animatie is ook vrij eenvoudig en weinig vloeiend, in het jaar 2008 verwacht je beter dan dit. De serie komt iets te houterig over om een topper te zijn op dit gebied.


De personages zijn wel mooi getekend en hebben een volwassen tekenstijl. Ze zijn getekend in de volwassen stijl die bijvoorbeeld ook in Trigun en Hellsing aanwezig is. De serie richt zich ook duidelijk op eenzelfde publiek. De animatieserie was dus beloftevol qua uiterlijk wat de gebrekkige animatie en het korte plot des te pijnlijker maakt. De goede stemmen en de redelijke muziek verzachten het leed enigszins. Stemacteurs Kenichi Suzumura, Junichi Suwabe en Hiroki Takahashi geven de drie personages elk een eigen, sterke identiteit. Ze zingen ook elk het eindlied Train apart in, bij elke episode wordt een andere versie gebruikt. Dit klinkt leuk, maar is absoluut niet gedenkwaardig. Openingsthema No Name van Team AAA doet het veel beter, en qua naam past het ook goed bij de serie. Qua beat doet No Name denken aan Logos Naki World van de Hellsing animatie, maar met mindere teksten. Bus Gamer is uiteindelijk ook geen aanrader, het plot zit niet goed en de animatie stelt teleur.



16:12  Het nieuwe Sony
15:51  Insiders bespreken Irrational sluiting?
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Goof op 11-03-2014 om 22:36 [Niv: 96 / Exp: 4791]
Wanneer verschuiven de Japanners hun aandacht meer naar computeranimaties? Ik vind de traditioneel getekende stijl in anime te ouderwets worden en in games hebben de Japanners al meerdere malen een knap staaltje cgi-werk laten zien.

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-03-2014 om 22:42 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
De anime-industrie is al lang overgeschakeld op computeranimatie. De meeste studio's schakelden over naar digitale animatie rond 2000 omdat Fuji Films stopte met de productie van de nodige filmcellen. Dingen Love Hina en My Neighbors the Yamadas zijn digitaal.

Gewijzigd door Joni Philips op 11-03-2014 om 22:43

Gast (83.163.152.xxx) op 13-03-2014 om 20:46
Ja goof daar ga je wel de mist in, digitaal doen ze allang, maar dat houd meer in dan alleen CGI. Ze zullen traditionele art nooit dumpen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Bus Gamer
Type:
Film
Releasedatum:
14-03-2008
Ontwikkelaar:
Studio Izena
Uitgever:
Frontier Works
Media:





Meer media