Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Gamecharacter: Captain Olimar


Door Joni Philips op 11-06-2014 om 15:41
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

Op de GameCube lanceerde Nintendo meerdere experimentele games waarbij Pikmin ongetwijfeld de succesvolste was. In de game kruipt de speler in de huid van Captain Olimar, het onderwerp van onze feature, die belandt op een vreemde planeet. Tijdens een transportmissie voor zijn werkgever Hocotate Freight maakt hij namelijk een crashlanding met zijn ruimteschip ‘S.S. Dolphin’ na een botsing met een meteoor. Op deze vreemde planeet vindt hij vele gevaren, maar eveneens de Pikmin, een ras kleine bloemen die Olimar kan controleren om de onderdelen van zijn gecrashte schip terug te vinden. Met behulp van de Pikmin moet hij erin slagen minstens 25 onderdelen van zijn schip terug te vinden binnen dertig dagen, met nog eens vijf extra voorwerpen die hij optioneel kan verzamelen als souvenirs voor zijn zoon en dochter. Hij heeft namelijk maar zuurstof voor deze periode en zonder deze 25 onderdelen kan hij niet ontsnappen. De game heeft dan ook drie potentiële eindes. In het eerste einde vindt Olimar de onderdelen niet tijdig. Hij stikt dan ook in zijn ruimteschip. De andere twee eindes tonen dat Olimar respectievelijk 25 of 30 onderdelen terugvindt zodat hij kan terugkeren naar zijn thuisplaneet.


De Pikmin blijven hierbij achter op hun eigen planeet, maar dankzij Olimar leerden ze samenwerken zodat ze ook zonder zijn hulp dominant blijven. In Pikmin 2 ontdekken we dat Olimar’s terugreis redelijk vreedzaam is verlopen. Hij komt dan ook ongeschonden terug aan op zijn eigen planeet waar hij ontdekt dat zijn werkgever Hocotate in grote financiële problemen zit. Per ongeluk blijken de souvenirs die hij ontdekte op de planeet van de Pikmin echter veel geld waard te zijn. Zijn baas besluit dan ook om Olimar terug te sturen naar de Pikmin om meer souvenirs te verzamelen. Ditmaal krijgt hij echter gezelschap in de vorm van Louie, één van zijn collega’s bij de firma. Door samen te werken slagen de twee erin vele souvenirs te vinden op de Pikmin-planeet zodat ze alle schulden van hun firma konden afbetalen. Ze slagen er zelfs in om twee nieuwe Pikmin-soorten te ontdekken dankzij de uitgebreide biologische achtergrond van Olimar. Na zijn succes in Pikmin 2 keerde Olimar terug naar zijn thuisplaneet waar hij verder ging werken voor Hocotate. Opvallend genoeg keerde hij niet terug in de singleplayer van Pikmin 3, waarin Olimar en Louie vervangen worden door een drietal nieuwe personages.

Dit maakte fans van de originele Pikmin-games lichtjes ongelukkig. De combinatie van Olimar en de Pikmin werd namelijk fel geprezen in de originele Pikmin-games. Het succes van Olimar was eigenlijk redelijk onverwacht want Pikmin-bedenker Shigeru Miyamoto had geen plannen om Olimar toe te voegen. Lange tijd geloofde Miyamoto dat Pikmin geen hoofdrolspeler nodig had, het zou namelijk afbreuk doen aan de game. De speler zou de Pikmin zelf, als een soort onzichtbare hand, besturen. Laat in het proces besloot hij echter terug te komen op zijn mening en ontwierp hij snel een nieuw personage. Dit nieuwe personage kreeg een uiterlijk dat doet denken aan Miyamoto’s bekendste creatie Mario. Ook zijn naam deed denken aan Mario. In Japan heet Olimar namelijk Orima, wat natuurlijk een anagram is van Mario. In het Westen werd de naam vereenvoudigd naar Olimar, maar de gelijkenis met de naam Mario blijft duidelijk. Dat was echter geen bezwaar, ondanks de overeenkomsten met Mario werd Olimar snel populair. Samen met de Pikmin is hij dan ook het gezicht van de serie. Ook Louie, het extra hoofdpersonage van Pikmin 2, is trouwens genoemd naar een personage uit het Mario-universum. De inspiratie voor Louie kwam namelijk voort uit Luigi.


Het gezicht van de Pikmin-franchise verscheen ook in andere games om Pikmin voor te stellen. Hij is bijvoorbeeld één van de personages in Pikmin Adventure, een minigame uit Nintendo Land. Ook in Yoshi’s Island DS, Super Paper Mario en Animal Crossing: Let’s Go To The City maakte hij kleine verschijningen. Zijn belangrijkste verschijning was echter in Super Smash Bros Brawl waar hij een speelbaar personage was. Samen met enkele Pikmin neemt Captain Olimar deel aan de gevechten in de cross-over game. Hij kan op elk moment maximaal zes Pikmin bij zich hebben waarbij hij de keuze heeft tussen Pikmin van de vijf types die hij tegenkwam in Pikmin 2. Olimar zal ook terugkeren in Super Smash Bros. For Wii U en For Nintendo 3DS met dezelfde vijf Pikmin-soorten. Ondanks zijn beperkte communicatie – Captain Olimar spreekt nooit in zijn games, hij schrijft enkel nota’s die meer over zijn achtergrond onthullen – is Olimar duidelijk een sterk personage geworden. Hij blijft leven in de harten van alle Pikmin-spelers ondanks het feit dat zijn laatste echte avontuur al bijna een decennium oud is. We hopen dan ook dat Miyamoto hem in de toekomst laat terugkeren voor Pikmin 4.


15:51  [E3] 'Last Guardian? Blijf geduld houden'
15:35  Candy Boy
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden